Avatar billede dukoman Nybegynder
21. juni 2003 - 19:23 Der er 12 kommentarer

ny bundkort og hvad så med min XP?

Hej! Står her at vil opgraderer min gamle pc med en ny bundkort, ny cpu og nye ram. Men hvad så med min eksisterende opsætning af min WinXP? skal jeg slette det hele (WinXP styresystemet) Og geninstallerer eller er der en tips om hvordan man opgradere uden at være nødt til at slette det hele?
Avatar billede resten Nybegynder
21. juni 2003 - 19:29 #1
Det eneste du evt skal gøre er at lave en repration men det er ikke sikkert.
Avatar billede Slettet bruger
21. juni 2003 - 19:34 #2
Hvis du vil være sikker på at de nye drivere til motherboardet ikke kommer i konflikt med de gamle så er du nødt til at lave en nyinstallation.
Avatar billede Slettet bruger
21. juni 2003 - 19:34 #3
Og det var egentlig et svar.
Avatar billede hcma Novice
21. juni 2003 - 19:41 #4
Jeg tror det giver problemer, da WinXP garanteret skal aktiveres igen, ved installering af både nyt bundkort og ny cpu. WinXP skal altså til at "genkende" ny hardware og kan ikke finde de "gamle".
Tag backup/kopi af alt det du absolut ikke vil miste og prøv så derefter at lave en install/repair. Spring det første tilbud over om Repair og vælg Install og et sted derinde får du besked på at der allerede er et styresystem og om du vil nyinstallere (L) eller Repair (R) og først her trykker du R.
Det værste der kan ske er at det går galt, men så har du i det mindste din backup.
Avatar billede ziprar Nybegynder
21. juni 2003 - 20:02 #5
Ring evt. til Microsoft... Det er vist ret sikkert, de kan hjælpe ;-)
Avatar billede dukoman Nybegynder
21. juni 2003 - 21:43 #6
hehe god kommentar Ziprar!  :-D
Avatar billede zenze Nybegynder
21. juni 2003 - 23:59 #7
Tag allerførst en backup af din post, "Documents and settings" og evt. andet vigtigt, som du har lagt forskellige steder. Prøv dernæst at gå ind i enhedshåndtering og fjerne alt det hardware, som er installeret i forbindelse med dit gamle bundkort, - og som ikke er på dit nye bundkort.
Installér så dit nye bundkort med CPU og RAM. Tilslut drev og start op.
Finder WinXP ikke ny hardware, så er du nødt til at køre en repair som beskrevet af "catbody"
Avatar billede zenze Nybegynder
22. juni 2003 - 00:02 #8
Det drejer sig nok kun om at afinstallere chipset-driverne, som ikke vil fungere med det nye bundkorts chipset.
Avatar billede dukoman Nybegynder
24. juni 2003 - 17:30 #9
Har bare hørt at WinXP starter ikke hvis der er mere end 4 ¨hardware ændringer, i forhold til den 1. gangs konfiguration...
Avatar billede ziprar Nybegynder
24. juni 2003 - 22:44 #10
Det er ganske rigtigt. Derfor catbody's forslag. Men Zenze, den er lidt for optimistisk. Det er nemlig ikke driverne, som er et problem... Hvis winxp godkender en opstart (meget usandsynligt), kan du jo altid bare bruge fejlsikret tilstand til at fjerne gamle drivere...
Avatar billede dukoman Nybegynder
24. juni 2003 - 23:32 #11
hmmm, jeg bliver mere og mere nervøs... Tror jeg laver en ghost backup på min anden harddisk inden jeg eksperimenterer..Men bare rolig, der er 14 dage endnu inden jeg opgraderer! Så I har tid til at lomme med flere forslage! ;-)
Avatar billede ziprar Nybegynder
24. juni 2003 - 23:42 #12
Det er ikke værre end du bare skal registrere windows igen (efter hvor meget arbejdevides ikke). Men det skulle ikke være noget problem - end ikke med forskellige computere såfremt der bare er et vist tidsrum mellem hver aktivering (vist nok 3 mnd).