Avatar billede dukoman Nybegynder
20. juni 2003 - 00:20 Der er 6 kommentarer

Win98 og LAN/WAN

Jeg har købt en router, for at koble 2 pc´er sammen; den ene med WinXP den anden med Win98 SE. Problemet er bare at den maskine der er udstyret med Win98 kan ikke komme på nettet. Jeg har prøvet med en anden pc (Med XP som styresystemet) og der var ingen probs dér. Den ser åbenbart godt nok routeren, men fortæller gang på gang at der er ingen forbindelse. Har jeg glemt en eller anden protokol, og hvilke?? ipx, netbeui og tcp/ip er installeret, også client for microsoft netværk, såvel som deling af printer og filer.. så... noget må være gal!
Avatar billede jklausen Juniormester
20. juni 2003 - 00:23 #1
Du skal kun bruge tcp/ip.
prøv at fjerne det hele, og så installer tcp/ip.
Du skal også have deling af filer..
Husk samme arbejdsgruppe.
Brug dhcp.
Avatar billede dukoman Nybegynder
20. juni 2003 - 00:25 #2
Hvordan bruger jeg dhcp under Win98? Synes ikke jeg har set det nogen steder...
Avatar billede aovergaard Nybegynder
20. juni 2003 - 02:48 #3
Du skal tænde begge maskiner. På din XP laver du hjemmenetværk som det første. Derefter skal du enten via en diskette som du får tilbuddet om at oprette eller via din XP cd oprette hjemmenetværk på din Win98

Og som docbill siger du skal kun bruge Tcp/Ip de andre er alt for farlige (lette at hacke).

Fælles protokol TCP/IP
Fælles arbejdsgruppe (gruppenavn)
Unik Adresse (192.168.0.xxx undermaske 255.255.255.0)
Unik Navn (computerens navn)
Husk fil og udskriftsdeling
Husk at dele en eller flere mapper
Avatar billede dukoman Nybegynder
20. juni 2003 - 13:15 #4
ok, problem løst, fandt ud af at den indbygget lan port var defekt. Nu kører det... sådan da! Problemet er min router. Hvis den får lov at stå uden videre et par timer,med pc´erne slukket kobler jeg ikke på nettet når je tænder en af pc érne... så tager stikket ud(strømstik) at routeren og et minut efter kører det hele som det skal.. underligt... Min udbyder er dansk kabel tv og de kører med dynamisk adresser. Routeren er en Unex br400. Hvad går der gal?
Avatar billede aovergaard Nybegynder
20. juni 2003 - 15:06 #5
Dette sker engang imellem, og så må du slukke for adsl modem i nogle minutter, computerene skal også være slukket. Derefter virker alt igen, det har noget med strømmen og svigt at gøre, og dette kan du ikke gøre noget ved. Nogle gange er det værrer end andre gange. Det er en god idé at slukke modem når det er tordenvejr.
Avatar billede dukoman Nybegynder
20. juni 2003 - 15:36 #6
hmmm, det er ikke noget med routeren modtager ikke ip adressen fra udbyderen?
sysnes det er lidt underligt at det virker fint når jeg genstarter routeren...