Avatar billede oasen Nybegynder
19. juni 2003 - 21:16 Der er 47 kommentarer og
2 løsninger

Kan ikke finde slave HD

Jeg har lige indsat en helt ny Maxtor 120Gb som slave til min primære Maxtor 120Gb. Men jeg kan hverken se den i Bios eller enhedshåndtering og således heller ej i stifinder. Jeg har flyttet forbindelsesledet bag på HD'en, så den står på DS (Slave) Or Spare.
Før brugte jeg en 40Gb Maxtor som slave, og det fungerede fint.
OS er XP, hvis det har noget at sige.

Hvad kan der være galt?
Avatar billede mr_evil Nybegynder
19. juni 2003 - 21:19 #1
du skal sørge for din master disk sidder bages på kablet, ellers stopper bios med at søge når den har fundet master
Avatar billede brianalbertsen Nybegynder
19. juni 2003 - 21:19 #2
og du er sikker på at jumperen sidder rigtigt?
Prøv og se om computeren vil godtage den som master.
Avatar billede brianalbertsen Nybegynder
19. juni 2003 - 21:20 #3
hvordan er den sat til på kablet?
Avatar billede brianalbertsen Nybegynder
19. juni 2003 - 21:21 #4
nåhh mr evil havde vist skrevet det. Men det er også ret vigtigt
Avatar billede swiff Nybegynder
19. juni 2003 - 21:21 #5
mr_evil, det er da fuldstændig ligegyldigt?
men anway - tjek at din primære disk ikke har en speciel setting. fx har min western digital to muligheder: master, eller master med slave til stede.
Avatar billede gudmundp Praktikant
19. juni 2003 - 21:25 #6
har du partioneret hd en ?? og formateret den
Avatar billede oasen Nybegynder
19. juni 2003 - 21:28 #7
Ja, jumperen skulle sidde helt korrekt.

Ang. kablet - det virkede jo med præcis samme opsætning med min gamle Maxtor, så jeg tvivler på, det er problemet. I øvrigt skulle det også sidde rigtigt.

Den primære og den sekundære harddisk er helt identiske. Jumperen kan sættes som følger:

1) DS (Master)
2) CS Enabled
3) Cap Limit
4) DS (Slave) Or Spare

Den primære står på 1, og den nye (sekundære) står på 4.
Avatar billede swiff Nybegynder
19. juni 2003 - 21:29 #8
Prøv at sætte den sekundære til 2 (Cable Select) - så finder den selv ud af om den skal være slave eller master.
Avatar billede oasen Nybegynder
19. juni 2003 - 21:29 #9
gudmundp -> Ingen af delene - men burde auto detection ikke kunne finde den i Bios alligevel?
Avatar billede oasen Nybegynder
19. juni 2003 - 21:30 #10
swiff -> Prøver lige. Jeg er tilbage om 5 min.
Avatar billede swiff Nybegynder
19. juni 2003 - 21:31 #11
oki :)
Avatar billede c-holst Novice
19. juni 2003 - 21:32 #12
ved godt det ikke svarer direkte på dit spørgsmål. men normalt vil man vil ikke have begge hdér på samme kabel. Fx vil jeg, hvis man har en brænder og et andet cdrom/dvd sætte dem sådan
primær c: og alm cd drev som slave
sekundær brænder og hd 2 som slave
men det afhænger vist også lidt af det primære anvendelses område

men det lyder som om dine drev er jumpet forkert, anvend aldrigc cabelselect
finder lige noget hos maxtor
Avatar billede oasen Nybegynder
19. juni 2003 - 21:35 #13
Anvend aldrig caple select? Det skulle jeg ellers lige til..?
Avatar billede c-holst Novice
19. juni 2003 - 21:38 #14
det nye drev skal da partioneres med fx fdisk eller partionmagic, og efterfølgende formateres i det format du ønsker fx fat32
det at den er ny er jo ikke ensbetydende med at den ikke kan være defekt, så får du ikke liv i den på nogen af de måder der er foreslået her, var det måske værd at tjekke om den virker hos en anden
Avatar billede swiff Nybegynder
19. juni 2003 - 21:41 #15
c-holst, denne burde finde disken i bios uanset om det er partitioneret eller ej.

og hvad er der nu galt med cable select?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. juni 2003 - 21:41 #16
Er det sådan en fyr ?
http://www.hwupgrade.it/articoli/767/2.html
Hvis det er skal jumperen sidde vandret for at jumpe den til slave.
Avatar billede gudmundp Praktikant
19. juni 2003 - 21:45 #18
Måske bundkortet ikke understøtter store harddiske??
Avatar billede mr_evil Nybegynder
19. juni 2003 - 21:46 #19
ved cable select skal master bare sidde bagest på kablet- dvs slaven sidder nærmest motherboardet; mit kører fint sådan
Avatar billede c-holst Novice
19. juni 2003 - 21:46 #20
jeg ved da heller ikke om der er noget galt med det, men som oftest frarådes folk her på E at andvende det hvis de har problemer med jumper settings
Avatar billede gudmundp Praktikant
19. juni 2003 - 21:47 #21
cs virker sku da udmærket
Avatar billede oasen Nybegynder
19. juni 2003 - 21:48 #22
Modelbetegnelsen er 6y120PO

Der sidder også en lille jumper, der kun er monteret på det øverste, højre ben. Tjener den overhovedet en funktion?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. juni 2003 - 21:49 #23
Prøv lige at kigge på billedet som jeg linker til.
Der vises hvordan jumperen skal sidde. Det lýder til at være den samme harddisk.
Avatar billede oasen Nybegynder
19. juni 2003 - 21:50 #25
Der var da mig, der huskede galt. Masteren sidder forrest på kablet. Jeg vil lige bytte om og se, om det hjælper..
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. juni 2003 - 21:52 #27
Det er hamrende ligegyldigt om den sidder forrest eller bagest. Sæt jumperen i samme række som den enlige jumper så den dækker nr 2 og 3 pin. Så er det en slave.
Avatar billede oasen Nybegynder
19. juni 2003 - 21:53 #28
Øjeblik...
Avatar billede c-holst Novice
19. juni 2003 - 21:53 #29
The BIOS does not detect the ATA hard drive.

There are five main reasons why a system BIOS will not detect the presence of an ATA hard drive. They are:

Faulty hard drive.
Faulty data cable.
No Power to drive (drive is not spinning up).
Incorrect jumper settings on the drive.
Capacity of the hard drive is too large for the BIOS to support.
Note: If your system hangs after counting the memory or during Auto-Detection when you install the hard drive, please Click Here

fra ovenstående link
Avatar billede oasen Nybegynder
19. juni 2003 - 21:55 #30
Den ser ud som på det andet nederste billede her: http://www.hwupgrade.it/articoli/767/2.html

Hvor siger du så den skal sidde?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. juni 2003 - 21:56 #31
I øverste række vandret. Den skal dække nr 2 og 3 pin. Du kan se det på billedet.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. juni 2003 - 21:59 #32
Sådan her skal den sidde:
* *-*  *
* * * * *
Avatar billede oasen Nybegynder
19. juni 2003 - 22:05 #33
Der er også sådan, jeg har sat den. Og så sidder der som sagt en lille jumper på pin nr. 4.

Men det hjalp intet, at bytte kablerne rundt...
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. juni 2003 - 22:12 #34
Så tror jeg at jeg ville teste om den ikke er i stykker. Prøv at jumpe den præcis som den gamle hardd1sk du allerede har og tag kablet ud af den gamle harddisk så den nye sidder alene på kablet. Kan den nu se harddisken ?

(altså du skal jumpe den som master)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. juni 2003 - 22:15 #35
Hvis det nu viser sig at den virker, så prøv at jumpe den gamle som slave og sæt den på kablet. Hvis det nu er den der ikke bliver genkendt, er der ikke rigtigt noget at gøre andet end at prøve at sætte dem som master på hver deres kabel.
Avatar billede oasen Nybegynder
19. juni 2003 - 22:17 #36
Kan jeg uden videre koble den eksisterende fra og sætte den nye som master?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. juni 2003 - 22:21 #37
Ja, det er ikke noget problem. Den bliver jo genkendt igen af bios ved hver genstart.
Avatar billede c-holst Novice
19. juni 2003 - 22:23 #38
ja, uden problemer, men så kan den jo selvfølgeligt ikke andet end at starte op og fortælle dig at den ikke finder bla bla bla, kan ikke lige huske ordlyden. så skal den fdiskes og formateres, og siden installeres, men det er jo ikke det du vil
Avatar billede oasen Nybegynder
19. juni 2003 - 22:32 #39
Nu prøvede jeg at fjerne kablet fra den eksisterende harddisk og sætte det over i den nye, som jeg også indstillede til Master.
Herefter forsøgte jeg at instalere XP, men fik at vide, at der ikke blev fundet nogle harddiske.

Kan vi konkludere, at den er defekt, eller kan det være noget andet galt?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. juni 2003 - 22:36 #40
Prøv først at gå ind i bios og checke at alle porte på ide er sat til auto. Gem og genstart. Gå igen ind i bios. Nu burde den nye disk optræde. Gør den ikke det, ja så må min konklusion være at den er defekt.
Avatar billede c-holst Novice
19. juni 2003 - 22:36 #41
og du har selvfølgeligt sat strøm til. ikke for at gøre nar af dig, men jeg forestiller mig at du har en højere puls over sveder lidt lige nu, og så glemmer man let sådanne simle ting, tale af erfaring
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. juni 2003 - 22:37 #42
Nå ja *g* Good point *s*
Avatar billede c-holst Novice
19. juni 2003 - 22:37 #43
det er jo også maxtors ene bud på en forklaring
Avatar billede fromsej Praktikant
19. juni 2003 - 22:42 #44
Det er overhovedet ikke morsomt at tro folk glemmer at sætte strømstikket til.
Det nummer lavede jeg den anden dag, og var ved at blive vanvittig, indtil jeg opdagede det efter 1/2 times roden rundt med alt muligt.*G*
Avatar billede oasen Nybegynder
19. juni 2003 - 22:43 #45
Det hele er sat til auto - det var det første, jeg tjekkede.
Og ja, der er strøm til...

Så var det nok derfor, det var den sidste, de havde på lager. Jeg må smide den i hovedet på dem igen.

Men mange tak for hælpen :)
Avatar billede c-holst Novice
19. juni 2003 - 22:45 #46
ligesom den gamle med ikke at fjerne en diskette og så skille hele lortet eller ringe til en ven for at få ham til at komme og foretage en reperation *G*
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. juni 2003 - 22:46 #47
Velbekomme *s*
Men fint at vi nåede en konklusion.

Takker for point :-)
Avatar billede c-holst Novice
19. juni 2003 - 22:47 #48
takker for point. det var vist også ved at udvikle sig til at pladreforum. :-)
Avatar billede fromsej Praktikant
19. juni 2003 - 22:47 #49
*G*