Avatar billede jthyge Mester
19. juni 2003 - 18:12 Der er 17 kommentarer og
5 løsninger

Nedkøling af øl??

Hej, jeg har lige et spørgsmål som nok ikke passer helt til denne side, men prøver alligevel. Da jeg meget gerne vil finde en løsning på mit meget alvorlige problem...

Tirsdag i uge 29, tager mine vennner og jeg, traditionen tro, til Samsø Festival. Hvor vi skal opføre os underligt og drikke en masse øl hele ugen. Og da vejret selvfølgeligt bliver kanon, med masser af sol får vi det samme tilbagevendende problem igen i år.

Vores øl bliver varme.....

Er kommer i så ind i billedet... Jeg har brug for en måde hvorpå man kan afkøle øl, uden brug af electrisitet. Altså ikke noget køleskab, fryser osv...

De 100 points gives til den der kommer med en mulighed som holder, og virker...

Og spørgsmålet er åbent indtil afgang til samsø, så alle har en mulighed for at svare/se med..

Håber meget på at der sidder en eller anden Fessor derude, med smag for kolde øl....

ps: Et huld i jorden godtages ikke, har prøvet...
    Flydende kvælstof går nok heller ikke...
Avatar billede peet-49 Novice
19. juni 2003 - 18:16 #1
Du pakker en øl ind i tekstil eller papir, og gør det vådt men en del vand, stiller det et luftigt sted, og du har kolde øller.
Avatar billede bufferzone Praktikant
19. juni 2003 - 18:19 #2
Pakkes ind i vådt stof og stilles i solen. Fordamningen vil køle øllerne.

Før køleskabet blec opfundet kølede man efter dette princip. prøv selv det virker hvis stoffet holdes vådt
Avatar billede mjl Nybegynder
19. juni 2003 - 18:19 #3
...en hurtig fordampning (som peet49) vil give stor kulde - når jeg fisker pakker vi drikke ind i våde aviser, og lader dem tørre i solen!

Når du kommer op af vand, og fordampningen starter, bliver du jo også kold ikk ;O)
Avatar billede mjl Nybegynder
19. juni 2003 - 18:20 #4
:o) Stor enighed!!!
Avatar billede bufferzone Praktikant
19. juni 2003 - 18:21 #5
Stor fordrukkenhed:o)))
Avatar billede peet-49 Novice
19. juni 2003 - 18:22 #6
Det trik har jeg brugt på stranden de sidste 40 år, og det har virket hver gang.
Avatar billede bufferzone Praktikant
19. juni 2003 - 18:22 #7
virker i øvrigt også til Cola, men bedst hvis colaen er i dåse eller på glasflasker
Avatar billede kresten88 Nybegynder
19. juni 2003 - 18:30 #8
Jeg har selv tit været på Skanderborg Festival, og det kan også blive temmelig varmt. Det du skal gøre er at køre hen til det nærmeste køle- fryse firma du kender, og få noget flæk-is udleveret i en flamingo tønde. DET VIRKER! Flæk-is er hårdt komprimeret is, så det tør ikke så let. Jeg vil skyde på sådan en tønde-fuld kan holde i 5 dage, og især hvis den er nedgravet.
Avatar billede ddobbeltv Nybegynder
19. juni 2003 - 19:10 #9
har i ikke set blinkende lygter ?!? Grav da huller :), så får i dem også lige præsis den temperatur i vil ha...
Avatar billede brokkehoved Nybegynder
19. juni 2003 - 20:32 #10
Drik bajerne extremt hurtigt, så er I ude over problemet...  ;-)
Avatar billede killer_r Nybegynder
19. juni 2003 - 20:36 #11
Fryseren!!! ;-)
Avatar billede killer_r Nybegynder
19. juni 2003 - 20:37 #12
... Med en tilkoblet cykel med dynamo... ;-)
Avatar billede killer_r Nybegynder
19. juni 2003 - 20:38 #13
Eller bind øllerne i en helium-ballon og lad dem svæve op i 25 km's højde...
Avatar billede serverservice Praktikant
20. juni 2003 - 00:26 #14
Her er hvordan du tilslutter et 12V batteri til et 12V køleskab.
http://www.eksperten.dk/spm/364887
Avatar billede hemberg Forsker
20. juni 2003 - 00:31 #15
Materialer til nedkøling af 1 øl: et stykke vådt avispapir, 1 sur sok og en sol.

Avispapiret svøbes om øllen og så sokken udenpå. Lægge i solen og bliver kold.

Du skal bare have avipapir og sokker nok. Nåh ja og så lige selvfølgelig en sol....
Avatar billede c-holst Novice
20. juni 2003 - 00:32 #16
skulle lige til at forslå det med hullerne. vil dog mene at hullet bør graves inde i jeres telt, som så er forsynes med et hul i bunden. som låg anvender i fx 10 com flamingo der passer lige i hullet. har i tillige is med er det helt perfekt, men generelt er jordkøllede pilsnere kolde nok, men ikke så længe som fx en iskølet
:-)Denne metode hæmmer også tyveri i de kolde øller.
Avatar billede c-holst Novice
20. juni 2003 - 00:34 #17
man må kunne gøre det med kemi, men ali er ikke at træffe pt
Avatar billede 85 Nybegynder
20. juni 2003 - 00:36 #18
Gør som en rigtig nørd, køb en bunke dåser med komprimeret luft. Du kan købe aerolsol dåser med luft i, de er bla. velegnede til at gøre tastature rene med. Hvis du vender dem på hovedet, så kommer der is ud. De kræver ikke andet end en rygsæk og de virker!
Avatar billede 85 Nybegynder
20. juni 2003 - 00:37 #19
.. de kan købes i en bunke computerforretninger!
Avatar billede netro Nybegynder
20. juni 2003 - 00:44 #20
Køb 130 dåser med koldgas.
Avatar billede esbenrt Nybegynder
20. juni 2003 - 15:28 #21
jeg kender en der tog en skrottet fryser fyldt med tøris med på midtfyns (el. var det langelands festival). det smarte var at fryseren jo er isoleret hvilket sænkede varmeindstrømningen og dermede tørisens sublimeringstid.
lidt det samme trick som med flamingokassen, der nok ville være min foretrukne beholder. men hvis du bruger tøris så sørg for at øl og tøris holdes fysisk adskilt da tørisen er -78°C
Avatar billede esbenrt Nybegynder
20. juni 2003 - 15:34 #22
tøris kan du vist få smidt i nakken hvis du beder om skrotis