Avatar billede jespersp Nybegynder
19. juni 2003 - 15:02 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Mit ur bliver stillet om hele tiden!

De sidste par dage har jeg instillet mit ur ca. 6 gange i windows. Det går ikke kun forkert når maskinen bliver startet op, men også når maskinen har kørt et stykke tid. Datoen passer fint nok, men uret bliver stillet et par timer frem eller tilbage?!?! Er det mon en virus, min software eller min hardware der er problemet?

Hvis det var batteriet på mit motherboard der ikke leverer strøm nok til uret ville man forvente at det gik tilbage til udgangstidspunktet (en gang i 99 tror jeg)

Mit system :

Windows XP pro UK (Med alle opdateringer)
AMD XP 1600+ @ 1480 MHz
ECS K7S5A
Palit Daytona GF4 Ti 4200
512 MB Noname PC2700
80 GB Seagate Barracuda IV
+ alt det løse
Avatar billede mc_goblen Praktikant
19. juni 2003 - 15:04 #1
Kan det være fordi den er sat til en forkert tidszone? Så stiller den nemlig automatisk om... ?
Avatar billede mc_goblen Praktikant
19. juni 2003 - 15:07 #2
Den skal stå til (GMT+01:00)

Hvis du har WinXP og er på nettet burde den jo automatiks opdaterer med Microsofts Timeserver eller en anden tidsserver...
Avatar billede jespersp Nybegynder
19. juni 2003 - 15:07 #3
Troede jeg også først, men nu har jeg afbrudt automatisk synchronisering af tiden, og problemet er der stadigvæk. Desuden har jeg overhovedet ikke pillet ved tidszonen og der er ingen regelmæssighed i hvor langt uret bliver stillet frem/tilbage.
Avatar billede mc_goblen Praktikant
19. juni 2003 - 15:08 #4
Okay, så er det jeg ville begynde at blir bange... Uhh...

Så tror jeg desværre nok at jeg må melde pas... Sorry... Held og lykke...
Avatar billede human Nybegynder
19. juni 2003 - 15:11 #5
Det kan være fordi du trænger til et nyt ur på dit bundkort. Det lille flade sølv batteri. Det skal skiftes ud.
Avatar billede hansen2000 Nybegynder
19. juni 2003 - 15:15 #6
der er forskellige af de der Gain og de andre spam/ad-programmer, som installere en masse lort - min mor havde et program inde som hed GMT-et-eller-andet - det fjernede jeg og så opdaterede den ikke uret forkert...

prøv at check din taskmanager - fjern alle programmer, som du ikke kender og lad maskinen stå - virker det, så har du fundet synderen...
Avatar billede hansen2000 Nybegynder
19. juni 2003 - 15:17 #7
human -> hvis det er et AT board, så ja - ATX skal blot være tilsluttet power og så fungerer det...
Avatar billede jespersp Nybegynder
19. juni 2003 - 15:20 #8
Jeg har kørt Ad-Aware, netop af samme grund.. Men den fandt ingen kriminelle ting (ud over en masse cookies) - Det samme gjalt min Grisoft AVG virus-beskyttelse (fandt godt nok en enkelt fil med bug-bear virus i min System Restore mappe, underligt nok)

/JesperSP
Avatar billede chalde Seniormester
19. juni 2003 - 16:01 #9
prøv og kør en online antivirus: www.pandasoftware.com/activescan
Avatar billede hansen2000 Nybegynder
19. juni 2003 - 16:17 #10
det er jo ikke sikkert at det betragtes som adware...

prøv at ta' en taskmanager og luk alt der ikke er nødvendigt for at maskinen spinder rundt og lad den stå et par timer - så ser du om det virker...
Avatar billede fromsej Praktikant
19. juni 2003 - 16:49 #11
Chalde er på sporet, det er højst sandsynligt virus.
http://spybot.eon.net.au/index.php?lang=en&page=download - Renser for Spyware
http://housecall.trendmicro.com/ - online virusscan
Avatar billede jespersp Nybegynder
20. juni 2003 - 16:34 #12
Human > K7S5A er kendt for at have svagt batteri, men hvis det var det der fejlede ville tiden så ikke blive reset'et istedet for bare at blive stillet fx ½ time tilbage.

Jeg har kørt den online virus-scan fromsej nævnte - og den fant intet som AVG ikke fandt. Jeg prøver at køre det andet spybot program.

/JesperSP
Avatar billede jespersp Nybegynder
20. juni 2003 - 16:36 #13
hansen2000 - det er sgu svært at vide præcis hvilke programmer der må køre og hvilke ikke - når nu det kun er en periodisk fejl er det en kæmpe opgave at gå det igennem :(
Avatar billede fromsej Praktikant
20. juni 2003 - 16:36 #14
Hvis det heller ikke hjælper, må det tunge skyts igang.
Så henter du Hijackthis, kører det og smidder logfilen herind, så skal vi nok gå den igennem.*S*
http://www.spywarefri.dk/vaerktoj.htm#18
Avatar billede cp1 Nybegynder
21. juni 2003 - 11:39 #15
her er det store forkromede service overblik
http://www.blackviper.com/WinXP/servicecfg.htm
Avatar billede jespersp Nybegynder
24. juni 2003 - 10:42 #16
Hmm... begynder faktisk mere og mere alt hælde til et hardwareproblem... Når jeg slukker min PC'er og starter den igen efter nogen timer står uret omtrent på det tidspunkt hvor jeg slukkede PC'eren. - Er det mon den længe ventede undskyldning jeg mangler for at opgradere mit motherboard (K7S5A SUX!) ? :) - Hvis problemet er osse er i Bios eller Linux (som jeg osse har installeret på maskinen) så må det nødvendigvis være et hardware relateret problem - jeg tester og vender tilbage.

/JesperSP
Avatar billede jespersp Nybegynder
25. juni 2003 - 11:30 #17
Problemet var også når man ikke bootede ind i Windows, og blev i BIOS - altså et hardwareproblem - du må nok hellere få points human.

Jeg skrev en mail til Bj-trading og spurgte om jeg kunne købe et nyt batteri til det K7S5A motherboard de solgte mig 3. sept. sidste år - de svarede prompte at de ville sende et uden beregning :) - Se det kalder jeg god service :)

Nå, men nu hvor jeg så troede at mine trængsler var ovre, så er mit ur faktisk begyndt at gå rigtigt igen. Man skal altså bare true sit motherboard med at  skifte det ud - så opfører det sig ordentligt.... Tror nu alligevel jeg skifter det batteri når jeg får det nye.

Undskylder at jeg har spildt folks tid med Virus/Adware jagt.

/JesperSP - lukker og slukker
Avatar billede fromsej Praktikant
25. juni 2003 - 16:15 #18
JesperSP>>Du har ikke spildt vores tid, jeg og andre havde mistanken, og det er altid rart at få den be- eller afkræftet.*S*
Det vigtige er at din maskine kører igen