Avatar billede madsokist Nybegynder
19. juni 2003 - 11:07 Der er 7 kommentarer

JavaMail - html

Jeg arbejder for tiden på at lave en fornuftig udsending af mails.

Dertil har jeg brugt en del tid på at få overblik på de forskellige muligheder. Så vidt jeg har forstået, er mulighederne som følger:

1) text
2) text/html billeder ikke vedlagt
3) html billeder vedlagt

Den mulighed jeg mangler - og leder efter, er den hvor jeg kan sende text/html med billeder vedlagt som attachments.

text versionen skal med, da det er den som brugere hvis mailklient ikke kan fortolke html tager som alternativ.

Jeg leder IKKE efter flere links til javasider hvor jeg kan læse om mulighederne, for jeg har været igennem uhygglig meget.

Svaret på mit spørgsmål er : Kan det lade sig gøre at sende en mail hvori mailklienter der ikke kan fortolke html finder en tekstversion. Mailklienter der KAN fortolke html finder en html version, hvor de billeder der refereres i htmlkoden findes som attachments på selvsamme mail.

Hvis JA, ville et link eller et eks. være yderst velkommen

Mvh
Mads
Avatar billede madsokist Nybegynder
19. juni 2003 - 11:11 #1
hehe - ok, der var lige et par sproglige kiks, jeg håber at det på trods er forståeligt :)
Avatar billede arne_v Ekspert
19. juni 2003 - 11:20 #2
Du kan godt sende en email med flere dele:
  en text
  en HTML

En text only mail-reader vil vise texten og et attachment.

En HTML capable mail-reader vil vise både text og HTML'en.

Jeg har svært ved at forestille mig en email-reader der vil skippe
text, fordi den kan vise HTML'en.
Avatar billede madsokist Nybegynder
19. juni 2003 - 11:38 #3
jo, så langt er jeg nu også.

Men problemet er hvis jeg nu erklærer min MimeMultipart som:
MimeMultipart("multipart");

og sætter multipart.setSubType("related");

Herved opnær jeg at htmlkoden i mailen kan finde de referede billeder som attachments.

MEN

min textversion bliver vedlagt som en attachment.

Hvis jeg sender en mail med subtype sat til "alternative" virker min textversion som jeg vil, men htmlkoden kan nu ikke længere finde mine billeder da de enkelte bodyparts ikke kender til hinanden.
Avatar billede arne_v Ekspert
19. juni 2003 - 11:40 #4
Har du prøvet den løsning jeg skitserede i:
  http://www.eksperten.dk/spm/352445
?
Avatar billede madsokist Nybegynder
19. juni 2003 - 11:47 #5
Jo, den har jeg kigget på - og det kunne jeg i forvejen.

Du inkluderer ikke dine billeder som attachments - de billeder du har med i din html hentes fra internettet ... mine billeder skal hentes fra mailens attachment.

Når jeg sætte dem som attachments ændrer man også nogle egenskaber ved mailen du ikke tager højde for i det eksempel.
Avatar billede madsokist Nybegynder
19. juni 2003 - 11:48 #6
Jeg er i tvivl om det overhovedet kan lade sige gøre, men det burde.
Avatar billede madsokist Nybegynder
19. juni 2003 - 11:50 #7
Hvis du vil følge med i suns javaforum

http://forum.java.sun.com/thread.jsp?forum=31&thread=413317