Avatar billede soloman Nybegynder
18. juni 2003 - 21:28 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

chmod: operation not permitted

Hej!
Mine websider bliver hosted på en linuxserver. Jeg er ved at prøve ud forskellige CMS-systemer, og har i den forbindelse kørt diverse installerings-script (php) der setter op en database m.m.

Et af disse scripts har lavet en fil jeg ikke kan finde ud af. Den inneholder adgangskode m.m. til databasen (tror jeg). Problemet er at jeg ikke kan få filen lasted ned via FTP. Når jeg går ind via kommandolinjen må jeg heller ikke lave noget med den. f.ex. chmod eller chown. Det er lige som det ikke er jeg der eier filen.

Jeg skulle gerne have fat i filen så jeg kan se hvad den inneholder. Men hvad gør jeg?

Lige så det er sagt... chmod duger på resten av filene i directoryet.
Avatar billede lap Nybegynder
18. juni 2003 - 21:31 #1
giv venligst en ls -al af filen så vi kan se rettigheder, link, ejer mv,
Avatar billede mfalck Praktikant
18. juni 2003 - 21:50 #2
som regel hvis det er en fil som er udskrevet fra webserveren så ejes den af den bruger som webserveren kører under (som regel nobody). Evt må du skrive til ejeren af webhotellet og bede dem om at ændre rettighederne på filen så du kan hente den.
Avatar billede mfalck Praktikant
18. juni 2003 - 21:51 #3
der kan også være tale om en speciel fil såsom en pipe mellem to processer, men det lyder ikke sådan at dømme ud fra det du skriver.
Avatar billede soloman Nybegynder
18. juni 2003 - 22:20 #4
En ls -al af filen ser sådan ud:

-rwxrwx---    1 www-data www-data      154 Jun 11 14:12 inc_connect.php
Avatar billede mfalck Praktikant
18. juni 2003 - 22:22 #5
du skal skrive til ejeren af webhotellet og bede dem om at skifte rettighederne (775) så du kan læse den
Avatar billede soloman Nybegynder
18. juni 2003 - 22:31 #6
Ahhh, ser at det er www-data som ejer filen. Jeg har ikke passordet, men det ved i vel heller ikke...

lap: du satte mig på sporet. (Jeg kendte ikke -al. Har kun brugt ll, men det dugede jo ikke...) Send lige et svar så får du pointerne..
Avatar billede mfalck Praktikant
18. juni 2003 - 22:34 #7
kan jeg ikke få 4 point .. så runder jeg 3000 i denne kategori :-)