Avatar billede simon.ulsnes Nybegynder
18. juni 2003 - 20:12 Der er 14 kommentarer og
3 løsninger

Hyper-Threading på 2.4 Ghz NW2 Pentium 4

Hejsa!
Jeg ville høre om det overhovedet er muligt at få en 2.4 Ghz NW2 Pentium 4 processor til at køre HT?
Officielt er det kun 3.06-versionen som kan det, men siden det er/burde være den samme arkitektur bare ved lavere clockfrekvens, kan det så ikke lade sig gøre?

Venter spændt...

- Simon
Avatar billede moltzen Nybegynder
18. juni 2003 - 20:33 #1
nej kan ik lade sig gøre! ... så havde de jo nok ik lavet det til en 3.06 ..og op efter.. min m8 købte en 3,06Ghz..  i stedet for en 2,6 Ghz .. fordi han vil kører HT.. der er jo lidt specielt ved den processor..

Jeg tror ik på det.. men ok man ved aldrig.
Avatar billede simon.ulsnes Nybegynder
18. juni 2003 - 20:37 #2
moltzen >> Falder det dig ikke ind at det kan være at Intel tjener flere penge ved at give deres dyreste processor en speciel feature som de andre og langsommere ikke har? Så tænker folk "Årh, hvad fanden, så lægger vi en tusse oven i".

Er der nogen der ved det med sikkerhed?

- Simon
Avatar billede mfalck Praktikant
18. juni 2003 - 20:39 #3
de nyeste processorer fra intel med 800 mhz fsb har også indbygget HT .. kræver omvendt også et nyt bundkort
Avatar billede moltzen Nybegynder
18. juni 2003 - 20:42 #4
Jo simon.. men ik når det gælder den technologi!.. altså...Du kan jo nok se de vil være før end AMD ...så hvorfor fanden venter man så med at udgive det.. hvis man ved med sikkerhed lortet kører... tror det meningen at de ventede til de rundede 3.0 , de min teori.. men kan godt følge dig.. Anyway du kan ik gøre det :) .. men gl hf :)

ps.. staver som  vinden blæser.. >:D
Avatar billede simon.ulsnes Nybegynder
18. juni 2003 - 20:53 #5
mfalck >> Ja - jeg tror det ville gøre det nemmere hvis jeg lige smider nogle specs på bordet:

Pentium 4 2.4 Ghz NW2 533 Mhz FSB (Socket 478)
MSI Intel 865PE 533 FSB (samme socket)

I 533-FSB-serien er det kun 3.06Ghz-processoren som har HT - kan det enables på de andre i samme serie?

moltzen >> Ja, det er rigtigt (altså det med stavningen ;-) - Jeg synes dog stadig at min teori giver mere mening...

- Simon
Avatar billede mfalck Praktikant
18. juni 2003 - 21:03 #6
en mulig udlægning af det kunne være at det er ht kun giver mening for mere avancerede operativsystemer og programmer som benytter sig af tråde, og ikke lige er en ting som den almindelige bruger har behov for. Jeg mener at Xeon-processoren har haft ht igennem længere tid. Mit gæt er at intel har lavet et flagskib - dels for at markere sig overfor AMD (som moltzen skriver) og dels for at se om der er et marked for den slags. HT er jo ikke en ny teknologi - IBM har brugt det i deres processorer gennem længere tid. I princippet kan man godt forestille sig at de har lagt logikken til HT ind på de mindre cpuer og blot unlocker det i de store versioner, men jeg tror nu de har lavet et nyt design som de benytter sig af i .. min CPU (2,8 Ghz P4 med 800 Mhz fsb og indbygget HT .. hehe fik den i går :-)) er en model 2, stepping 9 - hvis du kører wcpuid kan du evt tjekke mod din egen processor og se hvad du får.
Avatar billede xero Nybegynder
18. juni 2003 - 21:06 #7
Den eneste processor med FSB 533 der har Hyper Threading er 3,06 GHz versionen.

Alle FSB 800 processorer er dog med Hyper Threading.
Avatar billede simon.ulsnes Nybegynder
18. juni 2003 - 22:04 #8
xero >> Ja, det ved jeg godt... men det er factory-standarden - mit spørgsmål lød på om der findes en "skjult" funktion i de andre processorer i samme serie som 3.06'eren du nævner...

mfalck >> Jeg tror ikke at model/stepping ville være det samme for en P4 på 533 Mhz FSB med HT som en P4 på 800 Mhz FSB med HT. Men jeg skal da med glæde kigge efter i morgen når jeg får den... :-)

- Simon
Avatar billede xero Nybegynder
19. juni 2003 - 00:12 #9
det gør der ikke, det er 2 vidt forskellige instruktionssæt som er hardcoded i CPU´en..
Avatar billede halifax Nybegynder
19. juni 2003 - 03:43 #10
Frekvens Busfrekvens Hyper-threading
3,00 GHz 800 MHz    Ja
2,80 GHz 800 MHz    Ja
2,60 GHz 800 MHz    Ja
2,40 GHz 800 MHz    Ja
3,06 GHz 533 MHz    Ja
2,80 GHz 533 MHz    Nej
2,66 GHz 533 MHz    Nej
2,53 GHz 533 MHz    Nej
2,40 GHz 533 MHz    Nej
2,60 GHz 400 MHz    Nej
2,50 GHz 400 MHz    Nej
2,40 GHz 400 MHz    Nej

Som det ses findes 2.4GHz med både 400, 533 og 800 MHz bus, men kun den med 800 har HT.
Det skyldes bl.a. en anden kerne med 512MB L2 cache mod 256 i de andre. Og i de sidste findes ikke en "skjult" feature til HT, så svare på spørgsmålet er: Nej.
Avatar billede simon.ulsnes Nybegynder
19. juni 2003 - 10:28 #11
Pokkers da også...
Hvis I andre også vil have del i kagen (pointene), så skynd jer og smid nogle svar...

- Simon
Avatar billede mfalck Praktikant
19. juni 2003 - 10:31 #12
ok :-)
Avatar billede mfalck Praktikant
19. juni 2003 - 10:31 #13
prøv evt lige at smide hvilken stepping og model din nye processer er .. bare for sjov
Avatar billede simon.ulsnes Nybegynder
16. juli 2003 - 16:42 #14
Der er ikke noget at gøre...
Jeg fandt en laaang tråd på et eller andet overclocking-forum hvor de prøvede en masse ting (lige fra neglelak på visse CPU-pins til flashing af BIOS med en hjemmelavet update), uden resultater.

Tak for svar...
Avatar billede mfalck Praktikant
16. juli 2003 - 16:48 #15
jeg tror nu også at det kan være en fordel ikke at anvende hyperthreading, da det sløver cpuen ned. Jeg kan se det når jeg kører Seti@home på min 2,8 Ghz. Den er væsenligt længere tid om det når HTT er slået til end når den kører uden. Dertil kommer at man skal køre winXP eller linux for at operativ systemet forstår at htt. Så taget i betragtning at de færreste programmer udnytter htt endnu så er det måske at købe katten i sækken. (Jeg har dog ikke fået undersøgt om f.eks. java-programmer får et boost af at køre med htt).
Avatar billede simon.ulsnes Nybegynder
16. juli 2003 - 17:27 #16
Kort sagt, alt hvad der er flertrådet (multi-threadet) får noget ud af hyper-threading. SETI@home kører så vidt jeg ved kun med én tråd, altså er der ingen forbedring i ydelsen (og ja, entrådsprogrammer er en smule langsommere med HT).

Windows 2000 burde også være i stand til at drage nytte af HT... Alt hvad der stammer fra NT kan køre med flere processorer, og det er jo sådan HT ser ud for operativsystemet.

- Simon
Avatar billede mfalck Praktikant
16. juli 2003 - 18:15 #17
det er korrekt at NT kan køre dual proc, men jeg var nødsaget til at opgradere fra win 2k til XP for at operativ systemet understøttede (pga licensregelerne).