18. juni 2003 - 11:40 Der er 42 kommentarer og
1 løsning

Bedre forslag end en Compaq 2533?

er der nogen der har et forslag til et bedre køb af en bærbar end en Compaq 2533... pris 11.999??

http://www.hp-expo.com/dk/dan/products/notebookpcs/dg634a.html

Den skal gerne have de ca. samme specs.

På forhånd tak... :-)
Avatar billede blinkoman Nybegynder
18. juni 2003 - 12:43 #1
Vision K7 Monster

Processor AMD Barton 2800+
Bundkort    Soltek SocketA FSB333, 8xAGP ATA133 DDR400, USB2.0
Ram    1024, DDR-SDRAM PC2700
Grafik    Nvidia GeForce4 Ti4800 128 MB DDR 8xAGP
Harddisk    Maxtor 160GB Harddisk 7200rpm ATA133 Fluid
Lydkort    SoundBlaster Live Player 5.1
Speaker    Altec Lansing AVS500 (4sat+sub) Super kraftigt
Diskdrev    Panasonic 1.44MB 3,5" floppydrev
Cddrev    48/24/48 brænder med burnproff
Keyboard    Logitech keyboard
Mus    Xtreme Cordless Scroll Mouse PS/2
Kabinet    Deluxe miditower Low-Noise 300W
Screen    Iiyama 19" 1600x1200 0.22dot 3års onsite
Software    Alle drivere m.v. medfølger
Garanti 2 år som standard - 3 års garanti 500,-
Leveringstid 1-3 dage som standard
Pris uden moms 9.036 kr.
Pris med moms 11.295 kr.
Opdateringsdato 20/5-2003

Gå ind på Edbpriser og kik under computer samlet med skærm, og skriv 12000 så maks beløb så kan du se den her :-) Håber det hjælper lidt :-)
Avatar billede blinkoman Nybegynder
18. juni 2003 - 12:44 #2
Sorry Det her var en Statonær ....
Avatar billede tobias28 Praktikant
18. juni 2003 - 12:46 #3
18. juni 2003 - 12:46 #4
er det en bærbar?
Avatar billede tobias28 Praktikant
18. juni 2003 - 12:48 #5
Avatar billede blinkoman Nybegynder
18. juni 2003 - 12:52 #6
Gå ind på http://www.edbpriser.dk/computere/notebook.asp der kan du selv de om der er en, men det er minimalt hvis du kan få den compaq til 12000...
18. juni 2003 - 13:16 #7
Tak begge to... MEN så kommer 10000000 kr's spørgsmålet...
Kan det betale sig at betale lidt mere for navnet ?? Jeg tænker på en Compaq vs. asus vs. Vega????? Hvad gør jeg... Men er det ikke en god pris på Compaq'en ??
Avatar billede tobias28 Praktikant
18. juni 2003 - 13:28 #8
tjaaa....jeg har egentlig kun hørt dårlige ting om Compaq!

se eksempelvis: http://www.eksperten.dk/spm/191717

http://www.compaqsucks.com/

lidt inspiration!

Problemet er dog at skal du bruge noget hardware til den, skal det være Compaw kompatibelt, og det er ved grød ikke alting der er det!

Du kan sammenligne det med BMW og Mercedes...du betaler mest for navnet!
Avatar billede tobias28 Praktikant
18. juni 2003 - 13:28 #9
compaw -> Compaq
Avatar billede tobias28 Praktikant
18. juni 2003 - 13:29 #10
og så er de HAMREDYRE at reparere
18. juni 2003 - 13:58 #11
OK, men så er vi jo tilbage til diskusionen igen... Hvad skal jeg købe istedet for???? :-)
18. juni 2003 - 14:03 #12
18. juni 2003 - 14:09 #13
Avatar billede tobias28 Praktikant
18. juni 2003 - 14:12 #14
hvad skal du bruge den til da? For hvis det er grafik....er det måske en ide at smide lidt mere i til et bedre grafikkort! Noget af det nye Radeon måske!
Avatar billede jpvj Nybegynder
18. juni 2003 - 14:14 #15
Min generelle holdning er, at JA det kan godt betale sig at betale for en mærkevare. En bærbar computer er et niche produkt, der kræver større knowhow end en stationær, hvor kravene til varme og plads er noget mere flexible.

Jeg har tidligere været tekniker hos Zitech 96/97, og dengang forsøgte firmaet sig med utallige Taiwan modeller ... og det gik galt hver gang...

En af de få IKKE mærkevarer jeg har turde købe er ASUS, og de har kørt fint også til erhvervsbrug.

I alle tilfælde skal du være opmærksom på, om du får en model med Mobile CPU (ex. P4-M) eller ej (P4). Der er forskel på varmeudvikling og strømforbrug ... og pris :-)

Jeg har (næsten) kun hørt godt om IBM, men de koster ...

JP
18. juni 2003 - 14:19 #16
jeg skal bruge den allround... Altsa alt lige fra Internet, spil, grafik, musik osv... Men jeg vil bare vide hvad det bedste køb er, da jeg ikke er rigtig god til at vurdere specs'ne på PC'erne... Umiddelbart vil jeg vurdere den Compaq til et ok køb, da der er alt det jeg behøver... Men omvendt er de to andre der er listet også interessante...
19. juni 2003 - 08:25 #17
Så jeg er åben for input... hvad skal jeg købe????
Avatar billede proc Nybegynder
19. juni 2003 - 09:13 #18
En allround-computer, siger du. Til at spille på, bla. Så glem Compaq-en. Du kan ikke spille spil af betydning med et gammelt office-grafikkort!

Har du "kun" 12.000,-, må du gå på kompromis et eller andet sted, det er klart. Men det er IKKE på grafikkortet, du skal spare...

Du skal bruge et eller andet med Radeon9000 Mobile, Geforce 2Go eller lignende. Så må du spare et endet sted, f.eks. på CPU-en. Der laves i dag en del notebooks med stationære CPU´er. Der får du fin ydelse, men altså også en del larm - og en masse varme. De 15" skærme du kan finde på de fleste billige bærbare er komplet uegnede til spil, da de opdaterer ALT for langsomt. Mit bud:

Find en notebook med Radeon9000 og en god 14" skærm. Vær sikker på, at den har brænder og masser af DDR RAM. Og se så, hvad der er tilbage til CPU. Har du valget mellem P2400 stationær og f.eks. Celeron Mobile 1800, så gå efter den mobile. CPU´erne er i dag så store, at du sagtens kan leve med den mindste. Og den bruger det halve strøm, samtidig med at den næsten med garanti overlever længere fordi den ikke bliver så vanvittigt varm. Og glem de bambus-maskiner som KUN fokuserer på en 3Ghz CPU og lader hånt om kvaliteten og helheden...

Jeg har selv en gammel HP. Den er stadig brugbar, selvom den har 233Mhz CPU. For den har et (efter datidens standard) hurtigt grafikkort med 16Mb, en god 13" skærm, ordentligt batteri og 128Mb RAM. For samme pris kunne jeg have fået en 366Mhz med 12" skærm, 64Mb RAM og 4Mb grafikkort. Men den ville jeg ikke kunne have brugt i dag. Nu kan jeg i praksis køre Win2K i 1024x768 uden at falde i søvn, og den kører stadig over to timer på en opladning. Havde jeg valgt den anden, havde det taget en evighed bare at starte op, og jeg måtte leve med max. 800x600. Batteriet havde været dødt, og jeg havde sq nok smidt den ud...

Min pointe er: glem alle de der Mhz. Kig efter skærm, batteritid, grafikkort osv. (måske internt Vlan? - og helst USb2.0), og se så hvad der er tilbage til CPU-en. Det er ikke sådan notebooks sælges. Men det burde være sådan de købes...!

Med andre ord: køb en notebook som virker "troværdig" at arbejde med, som er teknologisk up-to-date på ALLE felter, og spar så på alle de der Mhz. Kan du finde en "overgemt" topmodel fra en af de store, som de må smide efter dig fordi den "kun" har 1600Mhz CPU, så er du godt kørende...
19. juni 2003 - 11:35 #19
PROC, tak for dit indlæg... det er meget lærerigt... Men har du et konkret eksempel på et godt køb????
Avatar billede proc Nybegynder
19. juni 2003 - 11:54 #20
Denne kunne være et bud:

http://www.edbpriser.dk/computere/notebook-top10.asp?ID=1464578023
Den har Geforce2go

Kan du vente 14 dage, er der en ny model fra Compaqs erhvervsserie på vej:

http://www.edbpriser.dk/computere/notebook-top10.asp?ID=1464578023
Så er det Radeon.
Den er nok PT bedste bud, men lad os nu se, hvornår den reelt kommer. Det er jo ikke sikkert den er bedste bud, hvis den først kommer om to måneder ;)

Alternativt kan du købe den tidligere model:
http://www.edbpriser.dk/computere/notebook-top10.asp?ID=1464608060
Så kan du oven i købet spare et par tusinde - og hvem vil ikke gerne det?

Der er et hav af muligheder, og det tager lidt tid at finde dem. Dels fordi EDB-priser ikke er særligt gode til notebooks (der er ikke ret mange repræsenteret, og de fleste har ændret specifikationer), og dels fordi der normalt er fokus på den sk... CPU. Jeg kunne godt finde dem alle sammen, men det er vel mere rimeligt at du bruger de mange timer på det - det er jo dig der skal leve med den ;)
20. juni 2003 - 10:19 #21
selvfølgelig... Men det er jo altid rart at høre dem, der ved mere end mig, og det er mange :-)

Er denne ok?
http://www.computersalg.com/produkt.html?varenummer=056924&gruppe=7
Avatar billede proc Nybegynder
20. juni 2003 - 11:16 #22
Hov - den er jo dyrere ;)

Den har da en fin ydelse, og der ser ud til at være ALT i den (kortlæser, USB2.0, FireWire osv.).

Den er et godt bud, hvis du bare vil have det hele. Men bemærk venligst, et det IKKE er en mobile CPU (det er det ikke, hvis det ikke direkte står der!). Det betyder meget varme, meget støj fra køleren og en batterilevetid på max. 2 timer. Kan du leve med det, og vil du bruge 16.000,-, er det et godt bud.

Jeg mener nu, at den her er et noget bedre bud ;):
http://www.computersalg.com/produkt.html?varenummer=159300

Den har væsentligt bedre grafikkort, og de øvrige kernespecifikationer er identiske. Den har blot ingen kortlæser, men til gengæld WLan-antenne. Og så er det "kun" en 2000+ - men til gengæld mobile. Og om et år har du tabet 2.500,- mindre...;)
Avatar billede proc Nybegynder
20. juni 2003 - 11:17 #23
tabet=tabt
Avatar billede proc Nybegynder
20. juni 2003 - 11:23 #24
Har lige tjekket deres websted. Med prisen på næsten 16.000,- er der jo faktisk frit valg blandt alle Acers modeller. Så du skal bare komponere dig frem til den du ønsker. Du kan f.eks. også få en Intel Mobile 2400...
Bemærk også lige, at den du har valgt er med to "små" RAM-moduler (2x256Mb). Hvis du senere vil have mere RAM i, skal du smide dem ud og erstatte dem med 2x512Mb. På flere af de andre er der 1x512Mb, så du kan nøjes med én mere...
20. juni 2003 - 14:21 #25
Proc,
Det ser sgu godt ud
:-)

Hvad ved om mærket VEGA???
Og kan man gå ud fra at der er IR port i? Og hvad med USB 2,0???

Hvordan ser jeg om der er det?
Avatar billede proc Nybegynder
20. juni 2003 - 14:47 #26
Jeg kender ikke Vega overhovedet, jeg kan blot se at de har nogle rimelige konfigurationer til en lav pris...

Har du prøvet at skrive "Vega (modelnavn) manual" i Google ?
Avatar billede tobias28 Praktikant
23. juni 2003 - 07:58 #27
hvorfor afviser du svarene??
Avatar billede jensendk Nybegynder
23. juni 2003 - 08:07 #28
Hvem glmte at  nævne at Dell også har en del brugbare bærbare i det prissegment? http://www.dell.dk

Og vælg en Latitude, det er mit råd.
Avatar billede tobias28 Praktikant
07. juli 2003 - 10:58 #29
kunne det være spørger snart ville give feedback?
07. juli 2003 - 13:03 #30
tobias28, du kan da godt få noget feedback...
Jeg har afvist dit svar fordi det ikke er et svar!! Hvis du læser tråden igennem, er der kommet en masse gode svar og uddybninger, men jeg vurderede at dit svar ikke var brugbart... Det er vel min ret som spørger?? Ikke? Men jeg har stadig ikke fået det svar jeg ledte efter... I det mindste er jeg ikke blevet meget klogere... Men endnu engang tak til ALLE der bidrager med hjælp i min videre søgen...
Avatar billede tobias28 Praktikant
07. juli 2003 - 14:02 #31
du har da fået masser af brugbare svar på dit spørgsmål...vil du have bedre svar må du stille bedre spørgsmål! :-)

Jeg har både givet dig links til hvorfor compaq er dårligt, samt givet links til bedre og billigere computere.......ligesom mange af de andre der har lavet indlæg! Vil du have bedre svar må du da komme med feedback....det er da det mindste ikke?
Avatar billede tobias28 Praktikant
11. juli 2003 - 18:36 #32
nå men så er du anmeldt!
12. juli 2003 - 10:44 #33
tobias28... Wah wah wah... "nå men så er du anmeldt!" Flot Tobias 6 år...
Piver du fordi det ikke er dig der har fået point?
Det er vel som tidligere nævnt MIG der bestemmer hvem der skal have point! Og det blev ikke dig! Dels har du ikke rigtigt givet noget brugbart info, dels kan jeg ikke li' din attitude! Til din info skal point'ne gives til den JEG synes giver de bedste svar, og det har hidtil være Proc! gider iøvrigt slet ikke diskutere det med dig...

men endnu en gang tak til Proc, jensendk, jpvj for noget brugbart...
Avatar billede NanoQ Nybegynder
12. juli 2003 - 11:38 #34
Problemet er dog at skal du bruge noget hardware til den, skal det være Compaw kompatibelt, og det er ved grød ikke alting der er det! <- Du har faktisk ikke ret her, tobias. Sådan VAR det engang. Compaq havde store kombatibilitetsproblemer for 6-7 år siden. Idag bruger de primært standardkomponenter.

I 1999-2000 lavede Compaq desuden en kæmpebrøler med bla. deres 58xx serie, der blev tilbudt i størstedelen af de på den tid så populære hjemmepc ordninger. Disse maskiner var særdeles fejlbehæftede. DVD drev der ikke virkede, blæsere der larmede helt afsindigt, dårlig kabelføring der skabte "vindtunnelstøj", maskinerne døde på underlige tidspunkter mv. Denne grumme fejl erkendte Compaq, og droppede ret hurtigt de fejlbehæftede serier.

Der er ingen der tænker på, at deres mere seriøse serier, samt deres professionelle bærbare på samme tidspunkt var blandt markedets bedste og mest problemfrie maskiner.

Men det er desværre svært igen at komme af med det ry de fik i den periode. Idag laver de faktisk gode maskiner. Veludstyrede multimedieapperater med virkeligt godt afpasset hardware. Desuden tilbyder de virkeligt gode garanti- og supportordninger. De er fuldt på højde med andre mærkevareproducenter som feks. IBM.

Eneste grund til jeg idag vælger IBM frem for Compaq er, at jeg altid har brugt IBM... svagt argument.. ;)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
12. juli 2003 - 11:41 #35
og så er de HAMREDYRE at reparere <- ja... lige så dyre som alle andre modulopbyggede kvalitetsmaskiner.
Avatar billede tobias28 Praktikant
12. juli 2003 - 11:58 #36
nanoq -> du har sikkert ret! Har ikke set på compaq i et stykke tid.

Superbruger1000 -> hvem piver min ven? Hehe...
du bør vide, at den eneste grund til at du er anmeldt er, at du har overtrådt reglerne for Eksperten. Du har spurgt om noget og fået rette svar, men afviser alligevel.

Desuden er du megadårlig til at følge op på tråden. Tror også den eneste grund til, at du fik taget dig sammen til, at følge op og lukke tråden var min "piven".

Håber coadmin ser dette!

Ps. du kan jo selv se, at der går 17-18 dage før du overhovedet gider vise dig i tråden efter procs indlæg 20/06-2003 14:47:19

deter den eneste grund til mit udfald af 07/07-2003 10:58:27 for pointene er jeg egentlig ligeglad med....det er din holdning til dem der hjælper dig jeg har noget imod!
Avatar billede NanoQ Nybegynder
12. juli 2003 - 12:00 #37
(pst... tobias28... det er sommerferietid) ;)
Avatar billede tobias28 Praktikant
12. juli 2003 - 12:12 #38
Nanoq -> kan godt se pointen, men ligesom jeg skriver her http://www.eksperten.dk/spm/373620 synes jeg superbruger1000 i det mindste burde fortælle at han tog på ferie!

Men synes stadig han er en cool fyr....grndet hans indlæg i sammen ovenstående tråd. Respekt for det! Det er ikke alle brugere der er ens mht. det!

:-)
12. juli 2003 - 12:39 #39
tobias28> Det husker jeg næste gang... Husk blot, at man ikke selv er herre over f.x. en udlandsrejse i forb m arbejde m.m.
Go' sommer til alle...
Avatar billede tobias28 Praktikant
13. juli 2003 - 10:13 #40
superbruger1000 -> selvfølgelig :-)

og også god sommer til alle!
Avatar billede jpvj Nybegynder
13. juli 2003 - 13:17 #41
Hvad med en DELL Inspiron 8500?
13. juli 2003 - 17:52 #42
jpvj> En Inspiron 8500 vil være kanon, men så kommer vi igen over de 12000... Og min økonomiske situation er ikke forbedret :-)
Men hvis nogen kan skaffe lidt rabat eller lign er jeg selvfølgelig meget interesseret...

*Øv... Man skulle nok have været i Netto i søndags :(*
Avatar billede jpvj Nybegynder
13. juli 2003 - 17:58 #43
Inspiron 8500 fra 11.919.-

Dobbelt op på RAM uden merpris indtil 16-07-2003

Så den er sg' god nok!