Avatar billede zapster Nybegynder
17. juni 2003 - 16:33 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Et lille NAT spørgsmål

Hejsa
Jeg har en FreeBSD maskine stående som router og firewall for mit interne net. Dette virker også ganske upåklageligt. Men jeg har i øjeblikket brug for noget NAT så min det bliver muligt at nå en maskine på mit interne netværk fra Internettet. Problemet ligger i at hvis jeg prøver at sætte dette op som beskrevet i mange af de how-tos jeg har kunnet finde på nettet kommer der følgende fejl: "natd: Unable to bind divert socket.: Address already in use"

Nogle idér til hvad jeg kan gøre ?
Avatar billede a_eriksen Nybegynder
17. juni 2003 - 17:10 #1
Fejlen kommer fordi natd allerede kører. Du skal lægge dine parametre til natd ind i en fil og give filen som parameter til natd inde fra /etc/rc.conf sådan her:

natd_flags="-f dinconfigfil"
Avatar billede zapster Nybegynder
17. juni 2003 - 17:17 #2
Det er prøvet efter følgende guide:
http://www.freebsdhowtos.com/39.html
Men det lykkedes stadig ikke at få det til at virke...
Avatar billede a_eriksen Nybegynder
17. juni 2003 - 17:20 #3
Prøv at droppe linien "alias_address    x.x.x.x", den information giver du allerede i natd_interface=""
Avatar billede zapster Nybegynder
17. juni 2003 - 17:32 #4
Jeg før følgende fejl fra cron

/etc/rc.conf: natd_flags -f /etc/natd.conf: not found

Prøver at fjerne den linje nu.
Avatar billede a_eriksen Nybegynder
17. juni 2003 - 17:34 #5
Argh!! Du skal ikke sætte den slags ind i cron. Hvor har du dog fået den ide fra? natd skal kun køres EN gang under opstart
Avatar billede zapster Nybegynder
17. juni 2003 - 17:38 #6
Har nu heller ikke sat noget som helst i cron.. det var bare en fejl der kom pr mil til mig efter at jeg tilføjede den linje i rc.conf
Avatar billede a_eriksen Nybegynder
17. juni 2003 - 17:43 #7
Ok, glem den.
Eksisterer filen "/etc/natd.conf"?, og indeholder den din konfiguration?
Ser linien i rc.conf præcist sådan her ud?
natd_flags= "-f /etc/natd.conf"
Avatar billede zapster Nybegynder
17. juni 2003 - 17:44 #8
jep filen findes og ja, linjen i rc.conf ser sådan ud
Avatar billede a_eriksen Nybegynder
17. juni 2003 - 17:49 #9
Tja, så kan jeg ikke lige gennemskue hvad der går galt, desværre.
Avatar billede zapster Nybegynder
17. juni 2003 - 17:50 #10
ok, men tak for hjælpen. Så er det ikke bare mig der er ved at falde af på den... puha. =)
Avatar billede a_eriksen Nybegynder
17. juni 2003 - 17:53 #11
Well... Det ville jo nok være lidt nemmere for mig hvis jeg selv sad ved maskinen.
Avatar billede zapster Nybegynder
30. juli 2003 - 10:18 #12
nå, vi lukker.