Avatar billede the_unseen Nybegynder
17. juni 2003 - 14:48 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

XP Netværk-problemer

Hej jeg har to computere som jeg gerne vil have til at virke (igen) via et lokal-netværk.

Begge computere er forbundet til Internettet via en switch/hub og har tidligere fungeret glimrende på både Internettet og lokalnettet.

Lad os kalde den ene computer AMITECH:

c:\ipconfig
Windows IP Configuration
Ethernet adapter Local Area Connection:
Connection-specificic DNS Suffix: opasia.dk
IP Adress: 80.164.82.82
Subnet Mask: 255.255.255.0
Default Gateway: 80.164.82.1

Lad os kalde den anden SONY:

Windows IP Configuration
Ethernet adapter Local Area Connection:
Connection-specific DNS Suffix: opasia.dk
IP Adress: 80.164.83.218
Subnet Mask: 255.255.255.0
Default Gateway: 80.164.83.1

Jeg har de to computere til at dele en ADSL-forbindelse fra TDC. De virker begge fint på Internettet, men gider ikke snakke med hinanden når jeg forsøger at opsætte et hjemmenetværk.

Hvis jeg f.eks. pinger fra AMITECH til SONY giver den resultat: (c:\ping 80.164.83.21) og hvis jeg pinger fra SONY til AMITECH giver det "Request timed out".

Jeg kan ikke se maskinerne på Netværket. Hvad gør jeg?
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
17. juni 2003 - 14:53 #1
Du køre med nogle meget usammenhængene og extremt ukorekte interne IP nr
Ved ikke om det kan være derfor men skift hellere til enten

10.0.0.x

192.168.1.x

Måske det hjælper

MC
Avatar billede jonbdk Nybegynder
17. juni 2003 - 14:55 #2
Problemet ligger i tildelingen af ip fra tdc - når du kører med subnet 255.255.255.0, kan to maskiner som adskiller sig i tre segment (82 og 83) ikke se hinanden (som LAN).
Jeg havde samme prob hos mine forældre - de skulle kun dele printer, og jeg delte den over internettet istedet - ikke over LAN.
Ser lige om jeg kan finde det gl. spm
Avatar billede hcm Nybegynder
17. juni 2003 - 14:55 #3
mc.lucifer > Hvis de begge er direkte på internettet via dynamisk IP, kan man ikke bare sådan ændre til interne IP'er... Der er vist ikke en router imellem
Avatar billede jonbdk Nybegynder
17. juni 2003 - 14:56 #4
Du kan evt. se om du kan bruge noget af det folk svarede mig http://www.eksperten.dk/spm/351262
Avatar billede the_unseen Nybegynder
17. juni 2003 - 14:57 #5
Det med ip-tildelingen fra TDC har jeg hørt en del brok om, men jeg forstår bare ikke hvordan det kan ødelægge mit lokalnetværk men at begge computere sagtens kan komme på nettet sammen...?

Er der nogen løsning på problemet?
Avatar billede jonbdk Nybegynder
17. juni 2003 - 14:59 #6
Subnets kan opfattes som et filter. 255 betyder at alle cifre er betydende.
dvs. for subnet 255.255.255.0 ved ip: 80.164.83.x er der 254 mulige adresse som ligger i samme net - hvilket de skal for at kunne se hinanden som LAN.
Avatar billede the_unseen Nybegynder
17. juni 2003 - 15:00 #7
Jeg gider ikke købe statiske IP-adresser fra TDC da vi er ved at få etableret Bredbånd i andelsboligforeningen...

Please hjælp mig - jeg har en helvedes masse filer jeg gerne vil overføre mellem de to maskiner...
Avatar billede hcm Nybegynder
17. juni 2003 - 15:02 #8
Hvis det kun er en engangsforteelse at overføre filerne, kan du jo bare ændre dine IP'er til interne IP'er. Du kan så ikke komme på nettet før du får de dynamiske igen...
Avatar billede jonbdk Nybegynder
17. juni 2003 - 15:03 #9
Hvis du kan leve med hastighedsbegrænsningen af din adsl, skulle du kunne gøre det over inetforbindelsen.
net use s: \\80.164.82.82 \c$ skrives i dospromt på sony maskinen.
Avatar billede jonbdk Nybegynder
17. juni 2003 - 15:03 #10
Hvis det er en engangsting, kan du også låne ftpplads til først at uploade og siden downloade - jeg skal bare vide hvor meget plads
Avatar billede goatshrine Nybegynder
17. juni 2003 - 15:04 #11
en mulighed er at installere goe gamle IPX.

Så kan du kalde maskinerne på hostnavn..
Avatar billede the_unseen Nybegynder
17. juni 2003 - 15:07 #12
Hehehe

Jeg installerede gode gamle IPX lige før jeg læste dit svar goatshrine...

Og nu virker lortet sgu' - du får dog ikke point da jeg fik ideen ved at læse jonbdk's tidligere indlæg. Men tak alligevel.

Mvh.
The Unseen
-/-

NB. Måske får jeg brug får hjælp igen senere - når jeg skal have sluttet den tredje computer på netværket :-)
Avatar billede the_unseen Nybegynder
17. juni 2003 - 15:07 #13
> jonbdk

Skriv svar og få point...

Mvh.
The Unseen
-/-
Avatar billede hcm Nybegynder
17. juni 2003 - 15:08 #14
Tja, sådan kan man selvfølgelig også dele points ud... Men selv tak for hjælpen
Avatar billede jonbdk Nybegynder
17. juni 2003 - 15:08 #15
Mange tak
Avatar billede hcm Nybegynder
17. juni 2003 - 15:08 #16
Okay, bare ignorer min kommentar. Så ikke the_unseens sidste...
Avatar billede Slettet bruger
17. juni 2003 - 15:13 #17
Hvis du installer IPX protokol, så kan du også bruge dit lokal netværk. Men ellers ville jeg købe en router
Avatar billede Slettet bruger
17. juni 2003 - 15:16 #18
Højre klik på netværks (ligger på skrivebordet) så vælg egenskaber. Så højre klikke du å LAN og vælger egenskaber så klikker du på installer og så vælger du protrol og så vælger du den der hedder noget i ret af netbio ..... IPX
Avatar billede the_unseen Nybegynder
17. juni 2003 - 15:24 #19
> hcm

Nu ved jeg godt du skriver at jeg skal ignorere din kommentar, men hvad mente du egentligt?

Mvh.
The Unseen
Avatar billede jonbdk Nybegynder
17. juni 2003 - 15:26 #20
Han troede vist du selv ville beholde los point ;)
Avatar billede jonbdk Nybegynder
17. juni 2003 - 15:26 #21
Og jeg siger i øvrigt mange tak for dem
Avatar billede hcm Nybegynder
17. juni 2003 - 15:28 #22
Jeg fik "mis-læst" dit indlæg...
Grunden til at jeg skrev det var, at du sagde at du selv ville nappe pointene, da du selv fik ideen først... Jeg synes bare, at der er mange der stiller spørgsmål, får svar og så selv napper point. Da jeg så havde postet så jeg, at du havde bedt om et svar. Og jeg fik lige læst din kommentar rigtig. Derfor den næste post om at ignorere mit lille sure opstød :-) Beklager. No hard feelings?
Avatar billede the_unseen Nybegynder
17. juni 2003 - 15:38 #23
Næh nej! Jeg var blot lidt mystificeret :-)

Mvh.
The Unseen
-/-