Kan du ikke lave et fiktivt aktive marked? jeg ved godt at det er lavet før, men det lyder da til at det er det du søger.. Uden at kende noget til mekanikken bag sådan et spil, vil jeg dog tro at det er relativt indviklet. Der skal jo tages højde for konjukture, kursændringer osv.
*WEEEEE* kunne være mega cool hvis matador endelig kom som comp-spil, hvis du laver det er jeg hvert fald din første kunde *griner*
Synes godt om
Slettet bruger
16. juni 2003 - 17:27#6
Et aktiespil bliver for kompliceret, både at udvikle og sikkert også at anvende for en stor del af målgruppen.
Matador lyder nu ikke så tosset, men da spillet skal afvikles via nettet, skal det enten laves som et multi-player, eller med en inbygget modspiller. hmm...
det skal klart laves over nettet, ellers tror jeg ikke det ville være sjovt! Jeg vil hjælpe dig alt det jeg kan hvis du vælger det, selvom jeg ikke kan noen programmerings-sprog til at lave programmer med
Der findes en hel del boers/aktie-simuleringer allerede, men hvad med en bank-simulator. Du er "direktoer/manager" for en bank, og skal paa den maade stadig handle med aktier for at faa kapitalen til at vokse, men samtidigt udlaane penge, justere udlaans- og indlaans-renterne, oprette nye filialer og tiltraekke kunder.
overchord >> Et ganske godt bud, men i dette tilfælde tillader budgetet dog ikke så 'store' og avancerede spil, som "bank-manager" vil blive hvis det skulle afspejle det virkelige liv som direktør ;)
Jeg er faktisk blevet helt hook på at lave et multi-player matador, så det vil jeg granske over de næste par dage...
bearhugx >> Ved du om det findes som multi-player via nettet. Enten som Flash eller Direktor??
Du skriver ikke meget om i hvilken sammenhæng du skal bruge idéerne. Men jeg har faktisk tidligere udviklet både et aktivespil til Danske Bank (Investeringspillet) og et Matador/Lifestyle spil til Codan. Du har helt ret I at et aktiespil er meget kompliceret, men i spillet til Codan, der havde vi faktisk succes med 3 indbyggede modspillere - og det lykkedes at gøre et spil om forsikring til en sjov oplevelse.
Multiplayer har jeg også været med til, men her skal man tænke på at det kræver der er nogle at spillet mod 16-24 timer i døgnet.
Jeg kan sikkert også komme med andre idéer til spil, der passer til et pengeinstitut. Men så må du fortælle lidt om målgruppe og hvad pengeinstitutet ønsker at opnå med spillet. Det er afgørende for at spillet bliver relevant for målgruppen.
d!ktator >> Jeg har Monopoly spillet selv, og ifølge brugsanvisningen kan man spille det multiplayer over LAN, Internet, Modem og et serial-kabel.. så der skulle mulighederne nok været dækket ind...
Der står også at man kan spille det over MSN Gaming Zone - men jeg har været inde og tjecke - og der er spillet ikke mere...
> *WEEEEE* kunne være mega cool hvis matador endelig kom som comp-spil, hvis du > laver det er jeg hvert fald din første kunde *griner*
Matador blev faktisk lavet på dansk allerede i 1984 under navnet Datador til ZX Spectrum. Du kan helt sikkert finde spillet samt passende emulator på nettet. Jeg medgiver at det ikke er et Internet-baseret matador-spil - men man kan da spille flere sammen (foran samme computer ...)
Monopoly Tycoon (fra Inforgrames) er også et matadorlignende spil, og kan spilles af op til (mener jeg) 8 spillere via Gamespy. Men Monopoly og Matador er bestemt ikke det samme. Alternativt er der min personlige favorit: Capitalism. 1'eren (som jeg har) er singleplayer - der er kommet en II'er, som vistnok er multiplayer. Det er en blanding af Matador, aktiespil og produktionsstyring - fedt hvis man er til den slags spil :-)
bearhugx >> Øhm - undskyld; jeg refererer til Monopoly Tycoon - jeg troede faktisk det var det spil du omtalte; jvnf- dit link til Infogrames Nordic.
Synes godt om
Slettet bruger
16. juni 2003 - 19:03#17
christian_o_petersen >> Målgruppen er som nævnt tidligere de unge mellem 18 - 25. Formålet kan altid diskuteres, men primært at få de unge til at bruge deres pengeinstitut ad den elektroniske vej og samtidigt videregive relevant information.
Budgetet taler for sig selv, og i dette tilfælde drejer det sig om et mindre spil.
Jeg læner mig op af idéen med et internet-baseret Matador, hvor man spiller mod computeren. Der vil således også være rig mulighed for at rådgive brugerne i takt med spillet. Det kunne f.eks. være: - at flytte hjemmefra - køb af bolig - flyttemappe - forsikringer m.m.
Men der skal selvfølgelig overvejes og gennemtænkes her i fase 1, så kom endelig med flere inputs :)
Synes godt om
Slettet bruger
16. juni 2003 - 19:09#18
Vil lige tilføje at spillet udvikles i Flash/ASP, evt. med MX Communication Server hvis det skal være multi-player.
Det vi fandt var vigtigt, da vi udviklede Codan spillet var at der skulle ske noget sjovt og/eller spændende. Vores løsning var små spil i spillet og at vi accellerede tiden, således at man spillede et helt liv - derfor kunne der godt ofte ske ulykker, tyveri og brand.
Hvis man spiller Matador lignende spil mangler man den dramatik, der er når andre spillere overser man står på deres grund eller når nogen er ved at gå bankarot. Desuden mangler den indbyrdes konkurence, hvis det ikke er multi-player. Man bliver derfor nød til at tilføje andre underholdende elementer - eller kan spillet ikke konkurere med andre internetspil.
Synes godt om
Slettet bruger
16. juni 2003 - 20:02#20
Enig! - Dramatiken skal simuleres ved at indsætte nogle helt nye faktorer i spillet. Uden at have tænkt noget igennem kunne jeg forestille mig noget i stil med en virtuel parkeringsvagt, der dukker op i tide og utide. Man kunne også illustrere/programmere at computeren kan gå i en døsig tilstand under spillet og derfor ikke registrerer at brikken faldt på en given grund. Man kan evt. indføre ejendomsskatter og andre ureglmæssigheder, der kunne peppe spillet op.
Synes godt om
Slettet bruger
17. juni 2003 - 11:29#21
Hvis nogle mangler at aflægge et 'svar', så gør det lige så jeg kan få lukket spg'et.
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.