Avatar billede webmasterdk Praktikant
16. juni 2003 - 15:16 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Installation af bærbar i bilen..

Hejsa...
jeg tænkte på at installere en bærbar i min bil.
Har ladet mig fortælle at det ikke er noget problem at køre den på 12v.
Fint nok her så. Nu kom jeg så til at tænke på at der jo i en bil vil forekomme nogen peaks i strømmen. og jeg tror ikke at en bærbar har godt af 1k volt.
Så jeg ville lige vide om det var nok bare at sætte en kondensator paralelt hen over forsynings spændingen?
Hvsi ja, hvor stor burde den så være?
Avatar billede scb Praktikant
16. juni 2003 - 15:25 #1
Kondensatore er ikke nok, der skal også et par zenerdioder til at klippe spidserne, og også gerne et par spoler.
Der kan fåes færdige enheder der er beregnet til formålet.
-SCB
Avatar billede dk_akj Nybegynder
16. juni 2003 - 15:26 #2
Batteriet burde æde de peaks der måtte komme.

//akj - som måske tager fejl....
Avatar billede webmasterdk Praktikant
16. juni 2003 - 15:44 #3
dk_akj >> burde er ikke nok... 7000 kroner er mange penge der burde overleve!
scb >> du er jo en lille guru til diagrammer... :) har du et?
Avatar billede webmasterdk Praktikant
16. juni 2003 - 15:46 #4
scb...> kan det hele mon klares med en 7812?
Avatar billede webmasterdk Praktikant
16. juni 2003 - 15:48 #5
ok, har lige set at den ikke kan klare det.. jeg skal bruge 70 watt, og det kan den ikke overleve...
Avatar billede scb Praktikant
16. juni 2003 - 15:57 #6
>>dk_akj Der kan være spidser på 1000 volt i få mS i en bil, som batteriet ikke når at kvæle.

Ja... En 7812 er for lille, men kræver også ca. 5 volt mere ind end den skal give ud.

Jeg prøver lige at finde et diagram...
-SCB
Avatar billede scb Praktikant
16. juni 2003 - 16:12 #7
Det må være sagen:
http://linuxcar.sone.jp/reg.html
-SCB
Avatar billede mrnight Nybegynder
16. juni 2003 - 17:39 #8
Er det ikke bare almindelig dioder man bruger til at ensrette med? Hvorfor skal der bruges spoler :-)
Avatar billede dk_akj Nybegynder
16. juni 2003 - 18:02 #9
Så lærte jeg da også noget idag :-)

Trækker hermed mit svar tilbage

//akj
Avatar billede scb Praktikant
16. juni 2003 - 18:42 #10
Spolen bruges ikke til at ensrette med, 12 volt i en bil er jo jævnspænding, men til at fjerne højfrekvent støj der kan være oven i de 12 volt.
-SCB
Avatar billede hr.usb Nybegynder
16. juni 2003 - 22:20 #11
en7812 vil fise af lynhurtigt hvis den ikke er beskyttet. Dette kan gøres v.h.a. en alm diode(1N4007) placeret direkte over strømforsyningen+ til + /- til -.
derudover skal der anbringes en varistor (variabel modstand) en rund tingest
ca. 10-15 mm i diameter parallelt med dioden. Formålet med denne er at den optager store spændingsspidser på strømforsyningen, som kan stamme fra f.eks.
generatoren.
_
Avatar billede webmasterdk Praktikant
23. september 2003 - 20:43 #12
Undskyld den meget lange vente tid.