Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2003 - 14:14 Der er 23 kommentarer og
14 løsninger

nyttige links

Du har med garanti en hjemmeside.

Hvis du har det er det sikkert dig jeg skal have fat i.
Jeg sidder og arbejder på at lave en liste over hjemmesider der er værd at bruge til at lære at lave hjemmesider samt sider man kan få inspiration fra.... Altså tutorials til psp, ps, php, html, asp, xml osv. samt sider med gode råd til hvordan man laver en god hjemmeside og alt sådan noget

Det skal være sider du har personligt positive erfaringer med, for jeg kan sq aselv finde en million sider på google hvis det skal være det, men jeg vil gerne se hvad folk synes er de bedste... udover eksperten naturligvis ;)

Så løb en tur gennem dine bookmarks for mig, så vil jeg blive lykkelig :)

PS: Det gør ikke noget at flere nævner den samme side, det vil jo bare vise at mere end en kan bruge den.

PPS: 200 point er til hvis der kommer ultra mange svar så der er noget at dele ud af
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
16. juni 2003 - 14:15 #1
Avatar billede olano Nybegynder
16. juni 2003 - 14:15 #2
Avatar billede donwang Nybegynder
16. juni 2003 - 14:15 #3
Avatar billede googolplex Novice
16. juni 2003 - 14:17 #4
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
16. juni 2003 - 14:17 #5
En lille uddybning:

html.dk
Er en side hvor du kan lære en masse og finde en masse hjælp om html, css, asp osv.

anything.dk
En ok side, men er åbenbart lige lukket

netcoders.dk
her kan du finde en masse sourcekode og artikler inden for en masse programmeringssprog

cmw.dk
En indeks side med en masse flotte design
Avatar billede olano Nybegynder
16. juni 2003 - 14:17 #6
Avatar billede cdc Novice
16. juni 2003 - 14:20 #7
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2003 - 14:21 #8
oss nogen der har noget til det kreative aspekt evt?
Avatar billede googolplex Novice
16. juni 2003 - 14:28 #9
Avatar billede bufferzone Praktikant
16. juni 2003 - 14:45 #10
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2003 - 14:47 #11
weee links jeg ikk kendte - flere af dem, men også gerne flere af de andre
Avatar billede schaefner Juniormester
16. juni 2003 - 14:48 #12
Avatar billede schaefner Juniormester
16. juni 2003 - 14:52 #13
Avatar billede schaefner Juniormester
16. juni 2003 - 15:01 #14
Avatar billede and.vang Nybegynder
16. juni 2003 - 15:32 #16
www.w3.org - Dem der har lavet internettet, og dermed også opfundet bl.a. HTML, CSS mv. Derfor er det også deres retningslinjer man skal følge, når man skriver html/css osv. Og husk det nu! :) De har en rigtig smart validator på http://validator.w3.org. Desuden en masse tutorials (www.w3schools.com), der dog er lidt tunge, artikler og andet smart.

www.webcafe.dk - Supergodt til html, php, mysql, apache osv. Nemme tutorials og en herlig stemning (og humor...).

www.html.dk - ja...Her kan du lære html, css, xhtml, asp m.m. Nemt at gå til og en masse liv.

www.blooberry.com - Den ultimative reference til Css og html (sidstnævnte har jeg dog ingen erfaringer med). Du skal dog passe lidt på, så du stadig holder dig til W3C's krav.

www.prodic.dk - Photoshop-tutorials. Nemme at gå til. Giver en god grundviden.

www.jasc.com - Paint Shop Pro's officielle. Mest medtaget fordi jeg selv elsker dette program til web. www.pspgrafik.dk kan hjælpe med lidt tutorials.

www.useit.com - Brugervenlighed frem for alt! Guruen Jakob Nielsens officielle med utrolig mange, VIGTIGE ting. Du bør desuden læse hans bøger Godt Webdesign og Homepage Usability, som begge kan lånes på biblioteket (www.bibliotek.dk).

www.tsw.dk - TSW's WebCoder 3 er en supergod editor, der er nem, overskuelig og har mange funktioner uden at være overskuelig. Det er ikke WYSIWYG, men det bør du generelt set også holde dig fra.

Alle-andre-websteder - Inspiration. Hvad er godt og hvad er dårligt? Bedøm selv, surf rundt, opdag nogle tendenser - er de gode eller dårlige, lær af det hele osv. osv.

Af bøger kan jeg desuden stærkt anbefale Kim Pedersens "Stam op på dine websider". Den er skrevet i et lidt pudsigt sprog, men har nogle utrolig gode og vigtige argumenter og synspunkter. Og så er den til at forstå for alle!

Mvh Anders :)
Avatar billede and.vang Nybegynder
16. juni 2003 - 15:35 #17
...TSW's WebCoder er en supergod editor, der er nem og har mange funktioner uden at være U-overskuelig...en ret vigtig detalje... :)
Avatar billede and.vang Nybegynder
16. juni 2003 - 15:35 #18
www.kimswebsite.dk (Kim Pedersen)
Avatar billede mads.peder Nybegynder
16. juni 2003 - 15:37 #19
Smider lige en kommentar da jeg aldrig kan finde spørgsmål igen, hvis jeg ikke deltager.
Undskyld for spam ;)
Avatar billede schaefner Juniormester
16. juni 2003 - 15:40 #20
and.vang >> www.w3.org - Dem der har lavet internettet, og dermed også opfundet bl.a. HTML, CSS mv. - Er du sikker på det?
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2003 - 15:43 #21
hehe se nu bort fra den lille bommert, men nej det er det ikke :)

faktisk er det vel helt oprindeligt den amerikanske her og en flok universiteter, og så engang i slut 80'erne/start halvfemserne blev html opfundet af en englænder (kan nok finde navnet hvis nogen skulle være interesseret), og dermed opstod www...... men det er en hel anden historie :)
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
16. juni 2003 - 15:50 #22
En anden editor er Stones Webwriter
www.webwriter.dk
Avatar billede doggy82 Praktikant
16. juni 2003 - 15:51 #23
mads.peder du kan bare trykke på "Udfør" uden at skrive noget
- så er du tilmeldt :-)
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2003 - 16:05 #24
mads peder du kan oss bare se listen på www.koncept8.dk når jeg får lavet den færdig :)
Avatar billede dalli Nybegynder
16. juni 2003 - 16:21 #25
Ja 123design.dk lige nu er der intet men om et stykke tid kommer http://123design.dk/123 her kan du se en skitse af det der kommer op

/Daniel Kjær
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2003 - 18:26 #27
http://www.newstoday.com/ kan være en god insperations kilde....
Avatar billede rangerbs Nybegynder
16. juni 2003 - 19:52 #28
Den perfekte side til photoshop brug :D
http://www.good-tutorials.com
men denne her er skam også god ;D
http://www.proeffect.com
Avatar billede miss-g Seniormester
16. juni 2003 - 20:21 #29
Her er en laaaaaaaaaang liste, så er det bare at gå i krig *S*

http://www.icehousedesigns.com/tutorials/photoshop/huge_photoshop_tutorial_list.php
Avatar billede mads.peder Nybegynder
16. juni 2003 - 21:08 #30
dogyy82<<
Ok, tak, det skal jeg huske ;)

phunkypopcorn<<
Tilægiv mig min uvidenhed, men jeg ved ikke lige hvad det er du linker til, men vil gerne høre noget om det :D
Avatar billede rrm Nybegynder
16. juni 2003 - 22:28 #31
Avatar billede and.vang Nybegynder
17. juni 2003 - 12:30 #32
Phunkypopcorn + Schaefner > Ja, det startede jo som et lukket netværk for det amerikanske militær, blev så udvidet til universiteter osv., men i 1991 opfandt Tim Berners Lee World Wide Web - ikke Internettet, undskyld. Og han var (og er) medlem af gruppen W3C, der har opfundet html, css m.fl., og dermed sat standarderne for disse sprog. Derfor skal man følge disse retningslinjer, for de er bagudkomptible (den første version er i hvert fald...), og man kan næsten være sikker på, at folk ser ens side rigtigt. Min holdning er, at W3C ved hvor de vil hen med det de laver. Microsoft har opfundet en masse nye koder og attributter, der fungerer i Internet Explorer, men ikke nødvendigvis i Netscape, Opera osv.

Det er ikke Microsoft men W3C man bør følge. Derfor mit indlæg om dem.

Okay, der skulle egentlig bare have stået WWW i stedet for internettet i mit tidligere indlæg, men nu har vi vist det på det rene. :)

Mvh Anders
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
26. juni 2003 - 20:19 #35
lukketid?
Avatar billede miss-g Seniormester
29. juni 2003 - 00:40 #36
Giv lyd! *G*
Avatar billede Slettet bruger
04. juli 2003 - 14:42 #37
sorry....... har været bortrejst pga min søsters bryllup

kaster lige nogle point