Avatar billede hanuman70 Nybegynder
26. august 1999 - 19:25 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Giffer har anden farve end webbaggrund - Hvorfor ?

Jeg er ved at lave en homepage med grøn baggrund, jeg har lavet knapper i præcis samme rgbfarve som baggrunden, men alligevel har de anden farve, hvorfor ?

Og hvordan undgår jeg det ?
Avatar billede theartist Nybegynder
26. august 1999 - 19:27 #1
det er fordi du ikke bruger websafe colors, I photoshop kan du loade en websafe color palette og så vælg en farve derfra, til begge dele, så bliver de ikke forskellige...
Avatar billede dkkarpen Nybegynder
26. august 1999 - 19:28 #2
Det er fordi gif formatet reducerer billedet til 256 farver. Den proces kan forårsage at din baggrundsfarve ændres en smule.

Du skal i stedet gøre baggrundsfarven transparent.
Avatar billede dkkarpen Nybegynder
26. august 1999 - 19:29 #3
Glem alt om websafe farver. Lav billedet med transparent baggrund, så undgår du enhver form for tvivl...
Avatar billede theartist Nybegynder
26. august 1999 - 19:32 #4
Du skal ikke glemme alt om websafe colors, de er ekstremt nyttige, hvad er det for noget at fyre af, det er rigtig at du kan lave tranparent colors med fordel, men det kan til tider få dit billede til at fylde unødvendig mere. Hvis du vælger denne løsning fra Photoshop, så gør det med ulead smartsaver plugin, for Photoshop er ikke god til transparent colors.
Avatar billede theartist Nybegynder
26. august 1999 - 19:33 #5
Gif89a er i det hele taget i profitabelt at gemme via Photoshop, du har ikke muligheder nok for at finde det optimale resultat.
Avatar billede dkkarpen Nybegynder
26. august 1999 - 19:34 #6
Nej derfor skal du bruge Paint Shop Pro
Avatar billede dkkarpen Nybegynder
26. august 1999 - 19:36 #7
Den gruppe læsere som behøver websikre farver, er i øvrigt forsvindende lille. Begge de steder jeg arbejder som webdesigner, betragtes den gruppe som værende under bagatelgrænsen. Med andre ord ignoreres den...
Avatar billede theartist Nybegynder
26. august 1999 - 19:40 #8
Jeg arbejder også som webdesigner og jeg hører så åbenbart til den gruppe, og jeg ignorer dem bestemt ikke, og det er nyt for mig at dette er standarden i Internet branchen.
Avatar billede theartist Nybegynder
26. august 1999 - 19:44 #9
Det er rigtig at et helt website ikke skal laves i websafe colors, der vil jeg give dig helt ret, men jeg laver ikke noget uden at have en websafe palette loaded og forsøger i videst mulig omfang at ramme disse farver, selvfølgelig skal et jpeg ikke laves til en skærmopløsning på 256 farver, men det gør ikke noget at du i det mindste arbejder dig hen imod et resultat som alle kan se, dette gælder forresten også med browserne, det er uprofessionelt at lave noget som kun kan ses af explorer eller omvendt, det der gør at man får et over middel resultat er disse små ting.
Avatar billede theartist Nybegynder
26. august 1999 - 19:47 #10
til hanuman70>> Mere om transparente løsninger her: http://www.adobe.com/studio/tipstechniques/phssurfgif/main.html

og lidt om billeder til web:

http://www.adobe.com/studio/tipstechniques/GIFJPGchart/main.html

begge eksempler taget fra adobe's egen hjemmeside, som kan være ganske Ok som reference...

--:TheArtist:--
Avatar billede lazze Nybegynder
26. august 1999 - 21:28 #11
Hej
Man kan jo også få farveværdien i photoshop med pipetten. Altså red:215 green: 215 Blue:215 (grå) og så lade baggrunds farven blive den farve. Lidt bagvendt men det virker!
Lazze
Avatar billede osaka_san Nybegynder
26. august 1999 - 23:43 #12
1) Brug photoshop 5.5 hvis muligt så slipper man for alle de problemer. Dens gif rutiner er blevet optimeret til web !

2) hvad angår det med at designe til en bestemt browser, så er det en gammel myte! - du designer til en målgruppe!! - hvis målgruppen primært bruger den ene type browser forsøger man selvfølgelig at udnytte denne browsers fordele!

M.v.h.

Oscar Eg Gensmann
MsM Productions
Avatar billede lf Nybegynder
29. august 1999 - 11:05 #13
1)brug print screen af web siden, paste bildet i photoshop og brug derefter eyedropper btil at få den eksakte farve på baggrunden, som du så bruger til grafikken.
2) Vedens mest benyttede browser er i dag netscape 3.0 gold
Avatar billede osaka_san Nybegynder
30. august 1999 - 01:22 #14
Til if:

1) Øhh hvilken tidsalder lever du i :o)

2) Øhhhhhhhh, hvor dælen har ud den oplysning fra? Hvis du havde lavet bare ens mule research tager det ikek 30 sekunder at finde ud af at dette ikke holder mere vand end en si!

http://www.statmarket.com/SM?c=Browsers

M.v.h

Oscar
MsM Productions
Avatar billede dkkarpen Nybegynder
30. august 1999 - 08:25 #15
hanuman70??
Avatar billede sondergaard Nybegynder
02. september 1999 - 11:03 #16
Gør dit billede færdigt i Photoshop og vælg Indexed Colors i Image Format menuen.
Vælg derefter Export (GIF 89a) i File menuen. Klik på pipette værktøjet og klik på den 'krans' af grøn baggrundsfarve, som er synlig uden om din knap. Denne farve er nu 'transparent' dvs. gennemsigt. Det betyder, at din knap - efter du har gemt filen - nu skulle blende pænt ind med din baggrundsfarve på web siden.
Avatar billede sondergaard Nybegynder
02. september 1999 - 11:06 #17
If:

Hmmm, jeg tror den mest benyttede browser i verden er Mosaic til Mac eller måske Opera...
Avatar billede cool-wil Nybegynder
14. september 1999 - 22:15 #18
Svaret på dit spg er
at du skal bruge jpg formatet, der holder de farver der oprindeligt var sat i adobe, derfor skal du lave dem i jpg og ikke gif
Avatar billede zane Nybegynder
15. september 1999 - 13:17 #19
JPG holder IKKE farver en brik, brug dog websafes til baggrunden, og i er ude over alle problemer.
Avatar billede grinebidder Nybegynder
25. september 1999 - 21:21 #20
På Nettet er der kun 216 "websikre" farver. Det betyder, at du ikke kan få en helt ens farve, hvis du vælger fx "silver" (#C0C0C0) til din baggrund og laver en tilsvarende i dit .gif-billede. Gif bruger 256 farver, mens Nettet kun har 216 "sikre" farver.
Avatar billede freddya Nybegynder
05. oktober 1999 - 11:56 #21
Mange rigtige svar, men generelt ville du være i stand til at lave farver med photoshop 5.5 og checke de forskellige browsere i Frontpage 2000, så ved du med sikkerhed hvad dit resultat bliver!!
Avatar billede site-circle Nybegynder
01. november 1999 - 12:13 #22
til IF ad 2/ ja du har ret, hvis du tænker
Avatar billede site-circle Nybegynder
01. november 1999 - 12:17 #23
hvis du tænker på mac OS 7 eller win 2.0

her er nogle tal fra igår...

Browser Flavors      Hosts    %
---------------------------------
1. Microsoft          6414  60.3
2. Netscape          3798  35.7
3. other              420  4.0

Netscape Versions
Version    Netscape Hosts    %
--------------------------------
1. v4.5+              1842  48.5
2. v4                1579  41.6
3. v3                  343  9.0

Microsoft Explorer Versions
Version  MSIE      Hosts    %
--------------------------------
1. v5                3489  54.4
2. v4                2490  38.8
3. v3                  291  4.5

Avatar billede skjoldby Nybegynder
03. november 1999 - 09:51 #24
Der er ingen der har givet en web palette, vel?
Her er nogle:
http://www.lynda.com/hexv.html
http://www.geocities.com/SoHo/Coffeehouse/2085/single.html
http://www.geocities.com/SoHo/Coffeehouse/2085/chart.html

- og kan vi så få lukket det spørgsmål :-)!
Avatar billede 2hot4u Nybegynder
26. november 1999 - 00:17 #25
osaka_san>> Jeg takker meget for den webadresse du gav. Jeg er selv mindre webmaster, og det er altid godt med noget uptodate info :-)
Avatar billede osaka_san Nybegynder
26. november 1999 - 00:25 #26
2hot4u.

Ingen årsag er glad for at kunne være behjælpelig :-)....her er forresten nogle danske stats fra danmarsk største portal (gæt selv hvilken:-)

1 MSIE 4.0 54.26
2 MSIE 5.0 28.99
3 MSIE 3.0 5.75
4 Netscape 4.0 4.86
5 Netscape 4.5 2.04
6 Netscape 4.6 1.73
7 Netscape 3.0 0.99
8 Netscape 4.7 0.72
9 Unresolved: Java Enabled 0.35
10 Netscape 2.0 0.14

Thjaa, Netscape er historie! :-)
Avatar billede hanuman70 Nybegynder
29. december 1999 - 11:56 #27
Sorry, for det sene accept af et gammelt svar. Jeg har selv løst problemet ved brug af FireWorks.

Tak for alle jeres input.