Avatar billede mikem24 Nybegynder
16. juni 2003 - 11:05 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Mit Bunkort vil ikke køre med 1400MHZ

Hej jeg har lige fået mig et nyt bundkort (K7S5A pro Socket A) Jeg har altid kørt med 1400MHZ. Men efter jeg har sat det nye bundkort i vil den kun køre med 1050MHZ
Inde i min Bios Står det sådan her
CPU Brand AMD K7
CPU TYPE ATHLON
CPU SPEED 100/100MHZ
CPU RATIO 10,5 X
Hvis jeg så sætter CPU SPEED til 133/133MHZ
køre den med de 1400 som den skal men så snart den kommer ind i Windows XP lukker den pc ned Mit spørsmål er så hvorfor gør den det??? Håber der er en der kan hjælpe mig på forhånd tak
Avatar billede peet-49 Novice
16. juni 2003 - 11:09 #1
Du skal i bios, og sætte FSB til 133. Det gør du i CPU PnP Setup Page. Du trykker DEL under opstart for, at komme i bios.
Avatar billede c-holst Novice
16. juni 2003 - 11:13 #2
kan hans køler være monteret lidt forkert så psu bliver for varm og lukker ned...bare et gæt
synes jeg har set mange der bliver rådet til at tjekke deres køler når de har skifte dele ud
Avatar billede peet-49 Novice
16. juni 2003 - 11:15 #3
10,5 gange 133=den rigtige frekvens for cpu
Avatar billede tmy Nybegynder
16. juni 2003 - 11:16 #4
har du pc100 eller pc 133 ram ? du kunne jo evt prøve at sætte den på 100/133mhz og se om den kan køre med det hvis den ikke gør det når den køre 1150 kunne det jo godt være noget med rammende da det kun er cpu og ram du ændre på og cpu'en har kørt de 1400mhz før
Avatar billede peet-49 Novice
16. juni 2003 - 11:20 #5
Kør en rep. på XP, det må være XP, der ikke accepterer den nye frekvens.
Avatar billede mikem24 Nybegynder
16. juni 2003 - 11:40 #6
Hej tak for jeres svar er ny herinde så jeg ved ikke hvordan det forgår men Det der rep på xp hvordan gør jeg lige det?? samt mine ram er 133mhz
Avatar billede peet-49 Novice
16. juni 2003 - 11:48 #7
Set first boot til cdrom, kør en installation, spring den første repair over, du tager R efter du har trykket F8.
Avatar billede mikem24 Nybegynder
16. juni 2003 - 11:49 #8
Hej igen har lige prøvet noget af det i skrev den vil gerne køre med 100/133mhz
men det skulle den også jo for mine ram er også 133mhz Kan der være en lås eller noget på mit bundkort der gør at den ikke tillader at køre med de 1400mhz??
Avatar billede peet-49 Novice
16. juni 2003 - 11:52 #9
Det detekter bios, så det er der ikke, det kan være en ramblok, der ikke kan køre med fuld speed.
Avatar billede tgv Nybegynder
17. juni 2003 - 13:25 #10
Det kan sagtens være noget med rammene, k7s5a pro har det med ikke at ville starte hvis man har 2 blokke.. ved jeg så ikke om du har, men HVIS du har så prøv at fjerne den ene :D
Avatar billede mikem24 Nybegynder
21. juni 2003 - 11:12 #11
Hej igen jeg har lavet nogle test og hvad jeg er kommer frem til sætter den sig eller lukker sig ned hver gang den kommer på arbejde ( F.S.K inde i et spil)Har prøvet med en ram block og med to det er det samme hver gang Jeg er så lost som man kan være :(
Avatar billede tmy Nybegynder
25. juni 2003 - 07:46 #12
prøv giv dine ram og din cpu lidt mere strøm.
Avatar billede tmy Nybegynder
25. juni 2003 - 07:49 #13
Det er ikke dine Ram hvis den står til 100/133mhz for så har du ik ændret på dem i forhold til da den kørte 1150.
Avatar billede jpvj Nybegynder
25. juni 2003 - 07:51 #14
Dit problem er ganske rigtigt at motherboardets FSB er sat til 100MHz og ikke 133MHz. Forslag om at reparere Windows kan du godt glemme.

Har du fået den til at køre 1400 på nuværende tidspunkt?

Hvis maskinen fryser, så har du et (formodentligt) et HW problem. Kontroller køling på CPU, skift evt. PSU, RAM og MB (en ting ad gangen) for at finde frem til problemet.

Er det et MB fra ECS (Elitegroup Computer Systems)?

JP
Avatar billede mikem24 Nybegynder
05. juli 2003 - 07:57 #15
Hej nej jeg har ikke fået den til at køre de 1400 nu men ja det er et MB fra ECS
Avatar billede jpvj Nybegynder
06. juli 2003 - 16:44 #16
OK - se i manualen - der står præcist, hvordan du installerer din CPU så den kommer til at køre korrekt.
Avatar billede mikem24 Nybegynder
08. juli 2003 - 07:46 #17
Hej har langt om længe fundet ud af at det er en af mine ram blokken der ikke køre som den skal har to en på 128mb og en på 512mb min pc køre som den skal når der kun sidder den med de 128mb i så det må være den på 512mb der er noget galt med men TAK for jeres svar herinde Hilsem Mike
Avatar billede tmy Nybegynder
10. juli 2003 - 16:08 #18
også fik han de point. nej nej nej...
Avatar billede mikem24 Nybegynder
12. juli 2003 - 09:19 #19
Hvad mener du? jeg er helt ny herinde har jeg lavet en fejl???
Avatar billede peet-49 Novice
12. juli 2003 - 09:23 #20
Du afviser alle de rigtige svar, og accepterer et svar, der siger se i bogen, der står det hele.
Avatar billede jpvj Nybegynder
12. juli 2003 - 09:39 #21
peet49> Hvad er det for noget vrøvl at komme med?

Dit første svar, er jo ikke mere end han allerede har gjort. Han kunne tilsyneladende finde ud af, at sætte den op til at køre 1400 MHz, men maskinen var bare ustabil.

Det oprindelige indlæg gik på, at maskinen ikke kunne køre 1400Mhz stabilt. Hvis den kører stabilt ved 1050 MHz men ikke ved 1400 Mhz, så er ikke Windows den er gal med.

Som jeg skriver er der formodentlig tale om en HW problem og nævner hvad han skal gøre for at løse det. Det har han gjort og fundet fejlen.

Når han efterfølgende skriver at han ikke har fået den til at køre 1400Mhz, så gik vi alle nok fejl af hinanden: Han kunne formodentlig ikke få den til at køre stabilt, mens vi andre troede at han ikke kunne finde ud af, at sætte FSB korrekt.

At jeg så får points for et "ukorrekt" svar, er måske forvirrende, men det var vel min kommentar, der var den korrekte løsning?
Avatar billede peet-49 Novice
12. juli 2003 - 09:59 #22
jpvj>Du skal ikke føle dig truffet, det var ikke ment til dig, det var en kommentar til tmy`s kommentar. Forøvrigt er det et typisk ramproblem, hvis ram bliver sat til FSB100, så kører det.
Avatar billede jpvj Nybegynder
13. juli 2003 - 13:13 #23
peet49> Ja, problemet gælder sådan set for alle halvleder komponenter: De er stabile op til en bestemt hastighed/temp hvorefter de fejler... Man kan derfor ikke indkredse fejlen på baggrund af dette.

Jeg kender ikke så meget til andres baggrund, men jeg har selv stået 2 år fuld tid hos Zitech (for nogle år siden) som tekniker og været udkørende erhvervs tekniker/konsulent før jeg blev selvstændig.

Man kunne med noget erfaring på de enkelte produkter ofte komme med et "kvalificeret" gæt om det var RAM, CPU eller MB, men vi diskuterede MANGE gange, hvordan vi kunne optimere fejlsøningsprocesserne.

På messer (Cebit ex.) blev vi ofte præcenteret for de meste fantastiske software programmer, der kunne detektere det ene og det andet. De virkede bare aldrig. Årsagen er simpel: For at et program kan afvikles korrekt, skal det køre på stabil hardware.

Konklusionen var, at med mindre man bruger specielt måle/testudstur i million kroners klassen, så er eneste effektive testmulighed at stressteste maskinerne. Hvis de fejler, så må man skifte og teste igen. Doven som man er (og tidspresset), var det derfor oftest RAM der blev skiftet i første forsøg. Derefter CPU, MB og PSU...

Håber det afklarer min holdning lidt...

JP
Avatar billede mikem24 Nybegynder
15. juli 2003 - 00:39 #24
Hej igen jeg har nu accepterer  alle svar i er kommet med det er da det jeg har trykket men når det er sagt får jeg nye DDR ram her på onsdag og så skal jeg nok lige skrive om det var det der var galt tror det nu men ja kan jo aldrig være sikker JP har ret i at det ikke var min bios jeg ikke kunne indstille rigtig men at den ikke ville køre stabil når jeg satten den til at køre det som dan altid havde nemlig 133MHZ på både CPU og ram
Avatar billede jpvj Nybegynder
15. juli 2003 - 09:10 #25
Jamen held og lykke da og tak for points!
Avatar billede mikem24 Nybegynder
18. juli 2003 - 21:00 #26
HAr fået mine ram og ville bare lige fortælle jer at det var problemet den køøre nu med 1400mhz og der er ikke nogle problemer mere så alle tak for hjælpen Hilsen Mike
Avatar billede peet-49 Novice
18. juli 2003 - 22:14 #27
Det var jo lige det jeg kommenterede lidt længere oppe.