Avatar billede salanti Nybegynder
04. december 2000 - 10:44 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

Optimering af windows

Når jeg har været på nettet med IE i et par timer bliver den enormt langsom og jeg har problemer med at musen hakker. Dette er nok et almindeligt problem, men det kan vel optimeres lidt. Mine spørgsmål er:
Skal jeg selv manuelt gå ind og ændre mine indstildninger for RAM hvis jeg har mere end 128 (kan windows håndtere mere?).
Skal jeg ændre min swapstørrelse hvis jeg har en stor harddisk?
Vil det hjælpe hvis jeg fik et lille stykke software som engang imellem frigjorde ram?
Eller skal jeg bare nøjes med at genstarte 2 gange om dagen?
Tak
Avatar billede handmade Nybegynder
04. december 2000 - 10:59 #1
Windows kan altid bruge mere ram, men det løser nok ikke dit problem.
Dog vil 128 mere til ialt 256 generelt gøre maskinen hurtigere.
Du skal ikke ændre på swap, men lade windows styre det.
En memoryoptimizer (der findes rigtigt mange...) er et forsøg værd.
Prøv at experimentere lidt med programmerne herfra:
http://www.utilitygeek.com/software/memory/
Avatar billede xtom2 Nybegynder
04. december 2000 - 11:03 #2
Hmm..
Jeg vil nu foreslå dig at sætte swapfilen i Windows til maksimale 2½ gange din RAM-hukommelse, det vil sige med 128MB RAM = 320MB swapfil. Af de programmer handmade nævner kan jeg henvise til MemTurbo som ét godt stykke software.
Avatar billede shaft Nybegynder
04. december 2000 - 11:14 #3
Prøv at kigge på http://www.pureperformance.com, det kan være stor hjælp til optimering af Windows
Avatar billede steen_hansen Forsker
05. december 2000 - 11:37 #4
handmade: Man skal netop IKKE lade Windows styre en dynamisk swap-fil, men sætte den til 2½ gange sin hukommelse, både minimum og maksimum. Og på et andet drev/en anden partition.

Har du:

16 MB RAM = 40 MB swap-fil
32 MB RAM = 80 MB swap-fil
64 MB RAM = 160 MB swap-fil
128 MB RAM = 320 MB swap-fil
256 MB RAM = 640 MB swap-fil

Det er også lettere, når/hvis man defragmenterer
Avatar billede handmade Nybegynder
05. december 2000 - 11:55 #5
--> steen hansen
Det er afgjort et trosspørgsmål. Mange oplever at PC\'ens ydeevne falder ved den hidsige diskadgang. Selvfølgelig skal man prøve sig frem, men lige frem kategorisk at fyre Windows\' styring af swapfilen er jeg ikke enig i..
Det kan iøvrigt også give problemer at lægge swap på et andet drev, hvis man samtidig har installeret strømstyring, hvor drevet spinner ned i hastighed
Avatar billede steen_hansen Forsker
05. december 2000 - 12:03 #6
handmade: Under alle omstændigheder skal Windows holde styr på Windows, det/de program/mer man åbner og arbejder i, samt swap-filen skal holdes vedlige. DET tager performance, så det basker. Det er ikke noget trosspørgsmål for mit vedkommende, strømstyring eller ej. Jeg har set lyset (mener jeg selv :o)) og kan både mærke og måle en forøgelse i performance. Min pc går i dvaletilstand efter 17 min. - ingen problemer.
Avatar billede xtom2 Nybegynder
05. december 2000 - 12:05 #7
Jeg mener nu ellers at have læst en del artikler som entydigt konkluderer at Windoze bruger alt for mange resurser på at allokere swapbar hukommelse, når den selv skal lege rundt. Hvis folk oplever at ydelsen falder, er det nok fordi de har givet Windoze proportionalt for meget swapfil at lege med.
Avatar billede goofy75 Nybegynder
05. december 2000 - 12:06 #8
Nu stopper i lige!
1. Ja, en fast swap fil er optimalt... Blot sørge for at den IKKE er fragmenteret! At have den på anden fysisk harddisk erogså at foretrække!
2. Ang. Virtuelt RAM, så vil jeg nu sige at ved 256 skal man ikke vælge mere end 256... Den der 2 1/2 regel er lidt gammel!
Ingen grund til 900MB hvis man kun sider og spiller quakeII vel :o
Avatar billede steen_hansen Forsker
05. december 2000 - 12:11 #9
goofy: Den er nok gammel, men nødvendig, Quake II eller ej. Og du kan sagtens defragmentere dit drev/din partition, Windows skøjter lige hen over den. Det gør den bare ikke, hvis den ligger som en dynamisk swap-fil på dit C-drev.
Avatar billede xtom2 Nybegynder
05. december 2000 - 12:14 #10
Altså dermed ment, at Windoze kører optimalt når man har sat minimum og maximum swapfilstørrelse til det samme tal. Uanset hvad tallet så er, uden at medtage yderlighederne. Windoze bruger blot mere resurser på at finde ud af sagen, hvis der er forskel på tallene opgivet for min/max.
Avatar billede steen_hansen Forsker
05. december 2000 - 12:15 #11
(Går ud fra, at du booter på C, at Windows ligger på C)
Avatar billede steen_hansen Forsker
05. december 2000 - 12:18 #12
Man siger 2-2½ gange den fysiske hukomelse. Jeg knalder X 2½ af. Prøv at sætte den til 10 MB i en pc, der har 32 MB RAM installeret, og du skal høre Windows skrive som en sindssyg i den swap-fil!
Avatar billede salanti Nybegynder
05. december 2000 - 12:24 #13
Nå men det da godt at høre nogle meninger!
Jeg har nu installeret memturbo. Men efter små 10 minutter går den på 0M fri fysisk ram. Er det normalt og skal jeg frigøre ram hvert 10 minut, eller bare et par gange om dage!
Avatar billede steen_hansen Forsker
05. december 2000 - 12:28 #14
Det er ikke normalt med 0 MB RAM fri. Hvad siger dine ressourcer?
Avatar billede salanti Nybegynder
05. december 2000 - 12:31 #15
58% ledig
Avatar billede steen_hansen Forsker
05. december 2000 - 12:39 #16
Der bliver godt nok slugt! Hvor mange programmer har du åbne? Kører du Win98, kan du trykke på Start->Kør og skrive msconfig i kommandolinien. I det nye vindue vælger du fanebladet \"Start\" og fravælger flest mulige programmer og genstarter pc\'en. Du er godt klar hvilke du IKKE skal fravælge, og hvilke du KAN fravælge?
Avatar billede salanti Nybegynder
05. december 2000 - 14:16 #17
Der er ikke noget overflødigt i min start, det meste skulle være valgt fra! Det er især nr jeg åbner min browser IE at den sluger ram, og jeg har som regel mellem 3 og 10 browservinduer åbne ad gangen
Avatar billede steen_hansen Forsker
05. december 2000 - 15:02 #18
Når du har mellem 3 og 10 browservinduer åbne, bliver dine ressourcer og din RAM slugt? Har du prøvet at åbne ét vindue og tjekke dine ressourcer, åbne et nyt vindue og tjekke dine ressourcer, et tredie o.s.v?

Hvilken version af MSIE har du, 5.1/5.5...?
Avatar billede salanti Nybegynder
05. december 2000 - 15:16 #19
Den falder fra 73 til 66 til 63 til 57 til 51 etc.. for hvert vindue jeg åbner. Og Fri ram falder ca. 30% pr. vindue. Jeg har version 5.5
Avatar billede steen_hansen Forsker
05. december 2000 - 15:21 #20
Jeg har en stærk mistanke om, at V5.5 giver mange problemer. Efter jeg opgraderede har jeg fået mange \"ulovlige handlinger\". Har du prøvet at afinstallere den og installere V5.0/5.1 istedet? Prøv det. Den er ikke ret god, efter min mening, V5.5.
Avatar billede steen_hansen Forsker
05. december 2000 - 16:21 #21
Har du 73%, når du kommer ind i Windows, INDEN du starter noget som helst?
Avatar billede steen_hansen Forsker
05. december 2000 - 16:22 #22
73% fri ....?
Avatar billede salanti Nybegynder
06. december 2000 - 08:26 #23
Ja, hvis vi taler om systemressourcer (altså tallet inde under ydeevne under system. 73% fri
Avatar billede steen_hansen Forsker
06. december 2000 - 08:36 #24
Der er noget MEGET galt i din pc.

Det lader jo til, at dine systemressourcer allerede er godt på vej til at blive ædt, allerede når Windows er indlæst, inden du overhovedet er kommet i gang. Når du trykker Ctrl+Alt+Del og vinduet \"Luk programmer\" kommer frem, hvad har du så åbent?
Avatar billede salanti Nybegynder
06. december 2000 - 11:07 #25
inbox, HP statusbox, Icmon,msmsgs, 3dmain, systray,savagent, explorer. Det er hvad jeg har åbent når jeg starter
Avatar billede steen_hansen Forsker
06. december 2000 - 11:18 #26
Prøv at fjerne

inbox
HP statusbox
msmsgs
savagent

fra msconfig og genstart. Se hvad den så siger. Hvis du kan fjerne 3dmain også, er det endnu bedre, går ud fra det er noget 3D-skærmkort?

Gå ind i kontrolpanelet og fjern lydskemaet (lyde), undgå billeder på Skrivebordet. Fra Multimedier fjerner du markeringen i \"Vis lydstyrke på proceslinien\".

Jo mere dingel-dangel du har på din pc, desto flere ressourcer skal den bruge.

Prøv mine anvisninger og genstart. Se hvad dine frie ressourcer så siger.

Hvis ikke det hjælper, ville jeg prøve at afinstallere MSIE 5.5 og installere 5.0/5.01/5.1 istedet for.
Avatar billede steen_hansen Forsker
06. december 2000 - 12:29 #27
PS: Er det KUN, når du surfer på nettet?
Avatar billede salanti Nybegynder
06. december 2000 - 12:45 #28
Ja det er især der jeg har observeret at den bliver langsom. Det er ikke noget stort problem for mig, altså at genstarte når den begynder at sløve ned, men det kunne da være rart at tune den lidt, og tilsyneladende er der et eller andet galt. Nu, ½ time efter jeg startede den er der 60% fri og 0 ram. Vi har et netværksbaseret virusprogram (sofus sweep), da jeg slog det fra kom jeg op på 83% fri i min startop!!
Avatar billede steen_hansen Forsker
06. december 2000 - 12:52 #29
Ok, der ligger en del af svaret. Prøv også at fjerne de ting, jeg foreslog 3 indlæg oppe, de giver noget det hele.
Avatar billede salanti Nybegynder
06. december 2000 - 12:57 #30
hvad er det: msmsgs
savagent ? og hvor slår jeg disse 2 fra, jeg kunne ikke lige finde dem?
Avatar billede steen_hansen Forsker
06. december 2000 - 14:50 #31
msmsgs er Microsoft Messenger.

Du trykker på:

Start->Kør og skriver msconfig

I det nye vindue, vælger du fanebladet yderst til højre, der hedder \"Start\". Her går du ind og fjerner fluebenene. Tryk \"Anvend\" og \"OK\". Nu bliver du spurgt, om du vil genstarte comp. Og det vil du.

Når Windows er genindlæst, ser du hvor mange % der er nu...