Avatar billede sholck Nybegynder
15. juni 2003 - 22:55 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Problemer med SATA-HDD

Jeg har lige investeret i en Maxtor SATA-HDD, desværre var controlleren ikke sat på mit A7V8X MOBO, så jeg måtte ud og købe en PCI SATA-controller. Controlleren er installeret, men hvis jeg sætter disken på, så kan Windows XP ikke starte. Det er som om PC'en prøver at boote på den blanke disk, så jeg har på fornemmelsen at det er noget med min bios.

Jeg har heller ikke sat noget på det brede stik på disken, for der var også et klassisk strømstik, er det et problem?

Når pc'en starter op kan jeg se at den godt kan se disken men så bliver skærmen sort. Der fulgte ingen forklaring til jumperne med disken, så dem har jeg ikke rørt.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
15. juni 2003 - 23:37 #1
Fandt denne info på nettet ang om den kan bruge det klassiske strømstik. Og det kan den.
The drive interface uses the new Serial ATA pin format, which is made to allow for quick and easy plugging and unplugging of drives. The real design win of this drive is the use of dual power inputs. For those people who have Serial ATA motherboards or PCI adapter cards that didn’t come with a power plug converter, a standard 4-pin Molex plug is part of the drive as well as the new Serial ATA power plug.
Avatar billede skaw Nybegynder
15. juni 2003 - 23:38 #2
dfu ska ænder på boot række følgen i bios så skulle det rulle
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
15. juni 2003 - 23:42 #3
Hmm... da det jo er et add-on kort den sidder på, bør den jo ikke influere på hd0 settingen i boot-rækkefølgen.

Kommer der overhovedet noget på skærmen efter at bios har løbet post igennem og fundet alle de forskellige enheder ?
Avatar billede sholck Nybegynder
15. juni 2003 - 23:52 #4
Boot rækkefølgen ser rigtig ud, men skærmen bliver sort efter post og enhedsstarten.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
15. juni 2003 - 23:56 #5
Prøv at gå ind i bios og "load setup defaults" og se om det hjælper noget. Hvis ikke så prøv at boot på en windows 98 bootdisk og kør
fdisk
Der er et menupunkt hvor der står vis partitionsoplysninger. Vælg harddisk 1 og se om det passer med den harddisk du har xp på, eller den nye.
På den måde kan du finde ud af om den nye hd har byttet om på bootrækkefølgen.

Dog burde bios så komme ud og sige at den ikke kunne boote fra hd'en, hvis det var tilfældet.
Avatar billede dukoman Nybegynder
16. juni 2003 - 00:01 #6
Prøv at lave om på boot rækkefølge i biosen, således at du kan starte fra din A-drev, forresten, kan du se den SATA drev i biosen?
Avatar billede sholck Nybegynder
16. juni 2003 - 00:17 #7
Jeg prøvede lige at fjerne den HD som sad som slave på samme IDE som min Windows HD (Disken er også fra Maxtor og har samme kapacitet som min SATA-disk), nu kan jeg starte windows op og bruge SATA-disken (mærkeligt!!). Sker der en konflikt mellem de to diske fordi de har samme biosnavn, selvom de ikke er i boot rækkefølgen?? Jeg vil selvfølgelig gerne kunne bruge begge diske samtidigt.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
16. juni 2003 - 07:21 #8
Ok, det var da et skridt fremad. Kan du ikke lige prøve at skrive hvad den sata controller du har sat i hedder. Så kan vi se om der er noget man kan sætte på den.

I mellemtiden, kunne du jo prøve at sætte "slave hd'en" som slave på secondary ide channel for at se om det gør en forskel.
Avatar billede sholck Nybegynder
17. juni 2003 - 18:03 #9
Jeg kan ikke huske hvad der stod på boksen, men den hedder "Silicon Image SiI 3112 SATARaid Controller" i Enhedshåndtering. Jeg prøver lige den anden IDE kanal.
Avatar billede sholck Nybegynder
17. juni 2003 - 18:26 #10
Samme problem på den anden kanal.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. juni 2003 - 11:24 #11
Prøv at starte windows op og gå i diskhåndtering og lav en partition på sata-harddisken.
Luk ned og sæt ide-disken på igen, se om den nu vil starte.
Det kunne måske have noget at gøre med den signatur som windows skriver på disken.
Jeg prøver at se om jeg kan finde noget info på den sata controller.
Avatar billede sholck Nybegynder
18. juni 2003 - 11:32 #12
Jeg har allerede formateret sata-disken, og det gør ingen forskel.

Jeg har stadig min gamle PC, så jeg tror jeg putter den ene HD i den, så det er ingen katastrofe. Du får points for indsatsen, men hvis du finder ud af noget med controlleren hører jeg da gerne.
Avatar billede sholck Nybegynder
18. juni 2003 - 11:34 #13
TonnyBrandt, hvis du vil have points skal du lige lave et svar.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. juni 2003 - 11:35 #14
Ok, her er svaret. Jeg kigger lige lidt videre alligevel.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. juni 2003 - 11:37 #15