Avatar billede pcms Nybegynder
04. december 2000 - 08:35 Der er 11 kommentarer og
4 løsninger

ukendt virus

Jeg har en computer med virus på, er 99% sikker. Mcafee nyeste datafil har ikke kunnet finde noget. Men bla. JPG filer ændres til jpe fil og DOC filer bliver til EXE filer. Jeg har ikke kunnet finde noget om en virus af denne slags, er der nogen der har en idé om hvilken virus det drejer sig om.
Kristian
Avatar billede hojben Novice
04. december 2000 - 08:37 #1
Har du husket at opdatere virusen? Hvad version er din engine og dat?
Avatar billede migme Nybegynder
04. december 2000 - 08:38 #2
Jeg har ingen ide om hvilken virus du har, men prøv at finde den med andre programmer, eksempeltvis Norton...
Avatar billede saubermacher Nybegynder
04. december 2000 - 08:41 #3
Er der ikke andre symptomer?
Avatar billede steen_hansen Forsker
04. december 2000 - 08:54 #4
Er det \"creative.exe\"?
Avatar billede Slettet bruger
04. december 2000 - 09:07 #5
Der er advarsler om en virus på tv2 teksttv i går. Mcafee har udsendt advarslen og efter hvad jeg har forstået skulle opdatering være klar nu.
Avatar billede pcms Nybegynder
04. december 2000 - 09:34 #6
Her er lidt mere, sdata ver.4109,men udgaven er 4.03. \"creative.exe\" muligvis, men jeg mener ikke den automatisk gå på nettet. Når den ændrede DOC (nu EXE) aktiveres startes internet forbindelsen auto.
Avatar billede killerdog Nybegynder
04. december 2000 - 09:35 #7
Hvis det heller ikke virker kan du gå ind på mcafee\'s hjemmeside og køre deres online virusscanner den blir som regel opdateret før deres egentlige virusscanner.
Avatar billede hojben Novice
04. december 2000 - 10:46 #8
Enginen er nu oppe på 4.1... Opdater selve enginen da 4109 ikke kan køre med 4.03 (mener jeg)
Avatar billede handmade Nybegynder
04. december 2000 - 11:12 #9
Avatar billede fcs Novice
04. december 2000 - 12:04 #10
Avatar billede fcs Novice
04. december 2000 - 12:05 #11
Det skulle kunne ordne den!!
Avatar billede Slettet bruger
04. december 2000 - 12:38 #12
AAA jeg har mine tvivler med quickheal, de er ikke så hurtige med deres opdateringer, men en hvilken som helst online scanner skulle vel kunne nuppe den.
Avatar billede fcs Novice
04. december 2000 - 13:34 #13
Jeg hælder nok også mere til Housecall, da det er dem jeg har erfaring med. Jeg har aldrig brugt quickheal, men pcms skulle da have valget ;-)
Avatar billede pcms Nybegynder
05. december 2000 - 09:55 #14
I skal have tak, det har hjulpet. Virusen er W32.Blebls.B.Worm i familie med Creative.exe. Men og et STORT MEN, maskinen er inficeret fra mappen Napster. Her er Norton Security Check citeret.
\"The file C:\\Napster\\Music\\CHARLE~4.mp3.exe is infected with W32.bla....\" plus 3 mere, så min tillid til Napster er meget begrænset, da mp3 filer ikke skulle kunne inficeres. Men for hjælpen nu er der kun oprydnigen tilbage.
Avatar billede fcs Novice
05. december 2000 - 12:48 #15
Det er heller ikke en mp3-fil der er inficeret. Som du selv skriver hedder filen \"C:\\Napster\\Music\\CHARLE~4.mp3.exe\"!!!!!!

Filen er derfor en .exe og ikke mp3.

Et eksempel: Her er en fil der hedder virus.mp3.exe som indeholder en ond virus.

Et program som napster (og nogle filhåndteringsprogrammer) læser navnet \"forfra\". Det vil sige at de ser navnet som virus.mp3 Når de når dertil, har de læst et efternavn (.mp3) og stopper derfor i den tro at det er en mp3-fil.

Når denne fil køres, vil windows genkende filen som en .exe fil og køre den som en exe-fil (hvilket den jo også i virkeligheden er). Derfor bliver du inficeret med virus, selvom det tilsyneldende er en mp3 fil. Nogle programmer læser kun det første \"efternavn\" (.mp3) og viser slet ikke det andet efternavn (.exe) Derfor kan det i visse situationer også se ud som om at det er en mp3-fil for DIG, som ser på skærmen. Derfor er det meget vigtigt at ens filhåndteringsprogram kan skelne mellem et og to efternavne. Windows Commander kan, men Windows stifinder har et problem. En fil som virus.mp3.exe vil blive vist med navnet virus.mp3, men med ikonet der svarer til virus.exe Man skal altså kigge på ikonet og ikke navnet for at være sikker, hvilket kan være forvirrende.

Mit tip til dig er at skifte antivirus program til AVP og anskaffe dig f.eks. Windows Commander til at håndtere de filer du downloader, så du er sikker på hvad det er for nogle sdataner du får fingrene i.

Held og lykke fremover.

Peter