Avatar billede logitechspeaker Nybegynder
15. juni 2003 - 16:24 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Hvad mener du om piratkopiering?

Synes du at det er OK at downloade programmer, spil og musik, som ellers koster penge? Hvad synes du om at APG (AntiPiratGruppen) bare sender bøder ud, uden at gå i retten? ER DET OK?!
Avatar billede chalde Seniormester
15. juni 2003 - 16:31 #1
Nej og ja...
Hvis alle gjorde det, ville programmørene, musikerne osv ikke tjene nogle penge, og derfor ikke have råd/lyst til at lave mere. Samt at give penge for det, er en måde at sige "godt gået, det ka vi lide, keep up the good work" og så vil personerne fortsætte deres arbejde.
At APG sender bøder ud gør det hele hurtigere overstået, og folk bliver afskrækket fra piratsoftware/musik osv. Hvis du vil i retten, nægter du da bare at betale bøden, og så får du dig en dejlig dyr retssag, som du formentlig vil tabe.
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. juni 2003 - 16:36 #2
Det kunne ikke siges bedre :)
Avatar billede michael-k Nybegynder
15. juni 2003 - 16:40 #3
Avatar billede michael2690 Nybegynder
15. juni 2003 - 16:47 #4
->michael-k---  den er fed den der telefonfis
Avatar billede michael-k Nybegynder
15. juni 2003 - 16:49 #5
ja den er faktisk okay ;)
Avatar billede Slettet bruger
15. juni 2003 - 16:50 #6
Michael-k: Et sikkert 13-tal for den joke!
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. juni 2003 - 16:51 #7
Avatar billede grunken Nybegynder
15. juni 2003 - 16:55 #8
Piratkopiering, har desværre eskaleret til helt nye proportioner, læste for nyligt at et anslået tal på ulovlig software i danmark var ca. 95%

Jeg ved godt at jeg ikke skal sidde og spille hellig, men vil sige at jeg betaler for min software, da det er den eneste måde at være med til at påvirke udviklingen i af dennne i rigtig retning!

Og de folk der sidder og henter software i stor stil ved hvad risikoen er!, så at agp sender bøder og dommerkendelser rundt er vel helt okay

men på den anden side kunne dansk lovgivning gøre meget for at forhindre at piratkopieringen er fuldstændigt røget ud af propotioner... alle de afgifter på musik/software/film, gør at menig mand skal tænke sig meget om inden man køber en film eller en skive musik, eller et lille program!

150,- for en almindelig musikCD, det hører jo ingen steder hjemme når vi ved at musikerens fortjeneste pr. cd, er på et par kroner...

Nu har du så puttet KODA afgifter på cd'ere, så folk der lovligt tager backup er nødt til at blive ulovlige når de henter deres skiver på den anden side af grænsen!

Jeg siger bare at gøre reglerne lidt mere fleksible ville osse være med til at sørge for at alt den ulovlige distrubition på internetmediet ville falde!
Avatar billede michael-k Nybegynder
15. juni 2003 - 16:59 #9
Er det ulovligt at hente cder på den anden side af grænsen ??
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. juni 2003 - 16:59 #10
michael-k> nej :)
Avatar billede grunken Nybegynder
15. juni 2003 - 17:00 #11
Nej, men et eller andet sted må det jo give folk et moralsk problem :)
Avatar billede michael-k Nybegynder
15. juni 2003 - 17:02 #12
Syntes da meningen med EU er handle frihed over grænserne i EU, så moralske problem, har jeg bestemt ikke, heller ikke at jeg henter smøger og speritus i tyskland.  Det er vel hvad de ligger op til og hvad udviklingen peger henimod.
Så må de jo ligge nogle afgifter på i de lande hvor det er billigt :)
Avatar billede michael-k Nybegynder
15. juni 2003 - 17:04 #13
eller bedre at DK på lempe lidt på de utallige afgifter der er i landet.
Avatar billede mads.peder Nybegynder
15. juni 2003 - 17:41 #14
hmm, jeg ved enlig ikke rigtig hvad jeg mener om det. For nogle udgivere som f.eks EA er fuldstændig sindsyg grådige "the sims og deres 47 udvidelser". Dem har jeg ingenting i mod at folk downloader fra. Men engang fik jeg det spil der hed Europa Universalis. Og jeg fandt ud af det var fantasisk (jeg fik det ulovligt). Jeg synes at spillet var så godt at jeg gik ud og købte det lovligt til fuld pris.
Just my opinion

mads.peder
Avatar billede izemate Nybegynder
15. juni 2003 - 19:30 #15
Tror mads.peder er inde på det rigtige. mener selv at det "gode" ved pirat kopiring er at man kan prøve spillet lige lidt mere end en demo og hvis man virkelig kan lide spillet køber man det..
Der er dog et problem at software er så dyrt det er jo næsten ikke til at købe med en normal indtægt..
Avatar billede logitechspeaker Nybegynder
15. juni 2003 - 19:38 #16
Tak for jeres indlæg!