Avatar billede madd Nybegynder
14. juni 2003 - 23:13 Der er 21 kommentarer og
5 løsninger

Bruge bilbatteri til 12v ?

Hejsa,

Nu da Roskilde Festival snart står for dagen, har jeg gået og luret lidt på en køleboks fra Jysk. Det er en "køleboks til bilen" som skal have 12v hvorefter der er dejlig kolde pilsnere. Da jeg ikke har tænkt mig at slæbe en bil med ind på campingpladsen, overvejede jeg om det var muligt at få strøm andetsteds fra - f.eks. et seperat bil-batteri.

Da jeg ikke har særlig meget forstand på bil-batterier, tænkte jeg at det måtte I da ha' - hvordan får jeg grejet sådan et bil-batteri til at levere 12v til min køleboks?

/Mattias
Avatar billede popsy Novice
14. juni 2003 - 23:17 #1
Ret simpelt, en ledning fra plus, en ledning fra minus, og det kører. Misforstod jeg noget?
Avatar billede Slettet bruger
14. juni 2003 - 23:17 #2
I USA skal man i hvert fald indlevere et brugt bilbatteri for at faa et nyt - jeg ved ikke om reglerne er de samme i Danmark, men jeg vil gaette paa det, for Danmark er jo en del mere miljoebevidst.
Proev at gaa ned til den lokale bilforhandler og spoerg om det kan loeses.
Avatar billede madd Nybegynder
14. juni 2003 - 23:18 #3
popsy - så vidt jeg ved kører bilbatterier på 16v - men jeg er ikke sikker.
Avatar billede popsy Novice
14. juni 2003 - 23:21 #4
nøp, 12 volt
Avatar billede madd Nybegynder
14. juni 2003 - 23:23 #5
Lækkert, Mm. Så må jeg ned og snakke med den lokale mekaniker på mandag. Han må om nogen vide det.
Avatar billede Slettet bruger
14. juni 2003 - 23:23 #6
madd, i USA tror jeg de koerer paa 16 volt :-)
Avatar billede skaw Nybegynder
14. juni 2003 - 23:24 #7
hvis jeg husker rigtig så er der ikke mange timer i et bilbatteri til en kølebox det du ka gøre er at fryse nogle plast flasker eller dunke
lave en termopose dvs. affaldsæk plastpose papirpose plastpose papiret holder afstand og virker som er thermoflaske  så hente en dunk en gang imellem
knus isen med en hammer srær et passende hul hæld isen over øllene har set det til et motorcykeltræf
Avatar billede serverservice Praktikant
14. juni 2003 - 23:25 #8
->Nej almindelige bilbatterier kører på 12V. Du kan købe dem alle steder ligesom du køber en ltr. mælk. koster ca. 300-400 kr.

Du forbinder bare bare + og - til hinanden fra batteri til køleskab.
Du skal nok oplade batteriet undervejrs - med et køleskab er der vel knap strøm til et par dage- selvfølgelig afhængig af hvor meget I drikker , men det var jo festival -Ikk?
Avatar billede popsy Novice
14. juni 2003 - 23:25 #9
Køb du et batteri af ham, men vær opmærksom på at det måske ikke holder hele festivalen, hvis du har muligheden vil en transformer være bedste løsning :)
Avatar billede skaw Nybegynder
14. juni 2003 - 23:30 #10
et bilbatteri 45 amp = 45*12=540 Watt en box tar typisk 30-35 watt
540/35 =15,42 timer
Avatar billede serverservice Praktikant
14. juni 2003 - 23:30 #11
->popsy hvem er "ham"?
->madd Eller ha´et ekstra batteri med.
Avatar billede madd Nybegynder
14. juni 2003 - 23:31 #12
popsy -> forklar ? :)

dannyboyd -> ja, tror desværre det bliver lidt mere end et par stykker om dagen :)

skaw -> Jeps, den løsning kender jeg godt. Vi fik gravet et godt og dybt hul til Skanderborg Festival sidste år :) Men lidt svært at have is til 8 dage på en festivalplads :/
Avatar billede skaw Nybegynder
14. juni 2003 - 23:32 #13
har aldrig prøvet det men så det de havde øl i en week end smagte de var kolde
Avatar billede piloto Nybegynder
14. juni 2003 - 23:32 #14
Et bilbatteri kan købes næsten overalt i supermarkeder, værksteder, byggemarkeder osv. Pris fra ca. 200 kr. og opefter for et på ca. 50 AH. Men tro ikke du får mange kolde bajere ud af det. De fleste kølebokse har et ret stort strømforbrug, og kører ikke mange timer før et fuldt opladet batteri er tømt. En strømforsyning der leverer 12 volt jævnstrøm til køleboxen er langt at foretrække, men det er jo nok ikke så let at få strøm (220 volt veksel) på campingpladsen eller????
Avatar billede Slettet bruger
14. juni 2003 - 23:32 #15
De saelger da is loebende?
Avatar billede madd Nybegynder
14. juni 2003 - 23:37 #16
kezze -> Ja, almindelige is? Vel ikke isterninger/isblokke :)
piloto -> Nej - det er det. Ellers havde jeg sku taget et lille køleskab med i stedet :)
Avatar billede piloto Nybegynder
14. juni 2003 - 23:42 #17
Hvad med en generator :) Jeg har netop købt en brugt for 1000 kr. Den leverer 600 watt eller 10 A i 12 volt. Men den støjer og oser og du får ikke fred overhovedet. Alle vil vide du har køleskab og kolde bajere :)
Avatar billede madd Nybegynder
14. juni 2003 - 23:45 #18
Hm, hva med et stort telt med en masse silicium? :) Sol-energi here we come.
Avatar billede popsy Novice
15. juni 2003 - 00:03 #19
madd> Din lokale mekaniker, som du selv sagde du ville få en snak med 14/06-2003 23:23:39!? (Kan selvf. være en kvinde, men jeg tror ikke det er særligt udbredt endnu, selvom det helt sikkert er på vej! :D
Avatar billede serverservice Praktikant
15. juni 2003 - 00:06 #20
Hvis der er en stikkontakt i nærheden skal i bare bruge an oplader  til batterierne?
Avatar billede madd Nybegynder
15. juni 2003 - 00:19 #21
dannyboyd - jeg tvivler stærkt på at de har lagt 220v stikkontakter ind på en mark :)
Avatar billede serverservice Praktikant
15. juni 2003 - 00:30 #22
-madd, ok Hvad vil du så gøre ?
Avatar billede madd Nybegynder
15. juni 2003 - 02:50 #23
dannyboyd - som jeg foreslog først - bruge et bilbatteri i stedet.
Avatar billede bredker Nybegynder
15. juni 2003 - 07:24 #24
du kan få en oplader der køre på solceller ,de koster ikke ret meget ,sæt den til bilbateriet og videre til køleboxen ,så er det løst til alle dagene
(forudsætter at solen skinner ,)(men gør den ikke det er der jo ikke behov for at de er så kolde )
Avatar billede NanoQ Nybegynder
15. juni 2003 - 15:02 #25
Jeg synes lige du skal få afklaret om du MÅ slæbe bilbatteri med.

Iflg. http://www.roskildefestival.dk/object.php?obj=d8000c :

Af hensyn til campinggæsternes sikkerhed er det vigtigt, at reglerne på camping- og caravanarealerne overholdes.

"Campingudstyr
Der må kun medbringes almindeligt letvægtscampingudstyr på campingarealerne.

Ikke tilladt: møbler, byggematerialer eller andet, som ikke er almindeligt campingudstyr.
Tilladt: plastik-pavilloner, men af hensyn til de øvrige gæster, kun én pavillon per lejr, der opstilles."

Bilbatterier hører IKKE ind under almindeligt campingudstyr.

Jeg har ikke kunne finde et mere specificeret regelsæt for campingområderne. Men jeg er faktisk rimeligt sikker på det er forbudt. Brugen af bilbatterier og lignende, har været en del i fokus de sidste par år. Grunden hertil er, at et par gnister fra sådan en fætter snildt kan antænde en vinyltelt. Og når man tænker på hvor tæt teltene står, er det ikke svært at tænke sig til, hvor galt det kan gå.

Jeg har selv igennem mange år været gæst på Skanderborgfestival. Her var campingvagterne meget konsekvente sidste år. Bilbatterier blev omgående konfiskeret. De forrige år har vi ellers nydt godt af et batteri fra en Gummiged, et bilstereo og et par gode højtalere. Sådan et batteri kan levere strøm nok til en hel festival. Men det er desværre slut nu.
Avatar billede ballsic Nybegynder
22. juni 2003 - 05:18 #26
Split din computer ad og brug 12V. udgangen fra din strømforsyning.... nørder drikker cola og ikke øl....:o)