Avatar billede tommyv Nybegynder
14. juni 2003 - 20:34 Der er 12 kommentarer og
4 løsninger

Hvad er dette for et kabel?

Jeg har fundet et kabel et kabel i min gemmer, som jeg skal have hjælp til at få identificeret. Jeg har mistanke om, at det enten er et IDE-kabel eller et SCSI-kabel. Det har følgende kendetegn:

I hver ende af kablet er der en 40-pins connector hvorpå der står FC-40P. På den ene connector står der desuden et lille 7-tal, mens der i den anden ende - i modsatte side af 7-tallet - står et 13-tal. 2/3 inde på kablet er der en 40-pins connector hvor der også står FC-40P og et lille F og B i hver side. I samme side som 13-tallet er kablet farvet rødt, og der står forskellige tal og bogstaver. Der står:

JAY AN {tegn jeg ikke kan identificere} AWM 2651 E146924 UW-1 105°C 300V 28AWG.

Er der nogen der kan hjælpe mig?
Avatar billede maxdennis Nybegynder
14. juni 2003 - 20:35 #1
Jeg synes at det lyder meget som et IDE-kabel... :)
Avatar billede neophyte Nybegynder
14. juni 2003 - 20:39 #2
Har du prøvet at sammenligne kablet med de kabler som du har i din egen pc? Det lyder som et IDE/bred kabel.
Avatar billede tommyv Nybegynder
14. juni 2003 - 20:39 #3
maxdennis>> Jeg synes også umiddelbart det ligner, men jeg er noget i tvivl... Kan man nogen som helst steder finde forklaring på de forskellige tal og forkortelser på kablet? De må jo have en betydning... :-)
Avatar billede tommyv Nybegynder
14. juni 2003 - 20:39 #4
Ups, det skulle sørme da ikke være et svar.....
Avatar billede tommyv Nybegynder
14. juni 2003 - 20:41 #5
neophyte>> Det ligner umiddelbart de andre IDE-kabler, men gør SCSI-kabler ikke også det? Hvad vil der egentlig ske hvis man "kommer til" at sætte en SCSI-kabel på en IDE-harddisk?
Avatar billede fromsej Praktikant
14. juni 2003 - 20:45 #6
Det kan du ikke, SCSI stikket er større.*S*
Avatar billede maxdennis Nybegynder
14. juni 2003 - 20:46 #7
JEG ville ikke sætte det til en IDE harddisk hvis du ikke er 110% sikker. Så gå istedet ud og køb et nyt IDE-kabel. Det koster jo ikke mere en 30 kr.

:)
Avatar billede ixxus Nybegynder
14. juni 2003 - 20:47 #8
Jeg kan ikke umiddelbart finde nogle SCSI-kabler 40-pins, og da 40-pins er et normalt ATA33 IDE-kabel, så vil jeg da kraftift gå ud fra at det er et IDE-Kabel...

Det lader til at dit kabel kan tåle op til 105 grader Celcius og alt muligt andet, men det spiller ikke nogen særlig rolle, medmindre du altså skal bruge kablet til noget andet.
Avatar billede ixxus Nybegynder
14. juni 2003 - 20:48 #9
Ej, nu må i da holde op.. hvis at kablet er lige, dvs. der er ikke nogen leder der pludselig bytter rundt, som på et alm. gammelt floppykabel, så kan der jo ikke ske noget ved at putte det i sin harddisk!
Avatar billede ixxus Nybegynder
14. juni 2003 - 20:51 #10
Den røde leder markerer pin-1 og på bundkortet står der også et 1- eller 2-tal der markerer hvilken ende af stikket pin-1 ligger i. Det samme på harddiskens stik (står typisk inde på printpladen eller på ediketten på disken) så hvis du bare sikrer dig at kablets røde side er i samme ende som pin-1 alle steder kan du være helt rolig.
Avatar billede scb Praktikant
14. juni 2003 - 20:52 #11
Det er et IDE kabel, SCSI skal have flere ledere end 40 stk.
Kablet kan holde til 105 grader.
Kablet er godkendt til max 300 volt
Og hver tråd i kablet består af 28 tynde ledere (jo flere jo mere flexibel)
Det første af teksten er fabrikat og fabrikantens type nummer.
-SCB
Avatar billede tommyv Nybegynder
14. juni 2003 - 20:59 #12
fromsej>> Så kan jeg da gå ud fra, at det IKKE er et SCSI-kabel, og det er for bredt til at være et floppy-kabel. Så siger min logik mig, at det er et IDE-kabel. Læg lige et svar, så du kan få del i points :-)

maxdennis>> Kan der ske noget med harddisk/bundkort, hvis det ikke er et IDE-kabel? 110% sikker bliver man jo aldrig ;-)

ixxus>> Jeg havde kun tænkt mig at bruge kablet til at checke en harddisk, så det skulle vel ikke skabe nogle problemer :-)

scb>> Tusind tak for forklaringerne. Nu er jeg straks mere rolig :-)
Avatar billede fromsej Praktikant
14. juni 2003 - 21:03 #13
Så gerne.*S*
Avatar billede tommyv Nybegynder
14. juni 2003 - 21:06 #14
Tusind tak for hjælpen :-D
Avatar billede fromsej Praktikant
14. juni 2003 - 21:08 #15
Velbekomme.
Tak for points.
Avatar billede tommyv Nybegynder
14. juni 2003 - 23:22 #16
Jeg kan lige sige, at jeg har haft 2 harddiske smækket på kablet. Den første virkede ikke, men det havde jeg nu også på fornemmelsen, at den ikke ville. Den anden virkede uden de store problemer. Så det ER altså et IDE-kabel. Igen: Mange tak for hjælpen :-D