Avatar billede php_gubbi Nybegynder
14. juni 2003 - 18:17 Der er 9 kommentarer

onboard gfx prob med K7VMM+ og win XP

Hej alle

Jeg sidder og har lidt probs med det onboard grafikkort på mit ECS K7VMM+. Jeg har instaleret win 98 og det virkede perfect. Nu er jeg så ved at skifte til win XP pro og her er der nogle problemer.

Jeg kan komme så langt i instalationen at der genstartes og så kommer skærmen frem med starter win xp og den lille grønne bar kører. Herefter slukkes skærmen ?!?! lidt som om gfxkortet ikke virker med xp eller noget ?!?!?

Er der nogen der har erfaringer med kortet og/eller kender en workaround ?

resterende konfig:

athlon xp 2200+
256 MB DDR 2100
Avatar billede cyberdok Nybegynder
14. juni 2003 - 18:30 #1
Det lyder som om at XP driveren som Win XP installerer ikke passer til dit indbygget grafikkort. Prøv at start på fejlfrit tilstand og installer driveren der skulle være på dit bunkorts cd der følger med og genstart normalt.
Avatar billede php_gubbi Nybegynder
14. juni 2003 - 18:35 #2
Der sker det samme når jeg prøver i fejlsikret tilstand og i vga-tilstand
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
14. juni 2003 - 18:40 #3
Jeg har installeret xp på ovennævnte board med en xp 1800+ og der var 0 problemer. Xp kan ikke finde en driver til grafikkortet, men den medfølgende cd installerer jo selv grafikdriveren (og de andre manglende drivere)
Prøv evt at resette bios og installer maskinen mens den står på default settings, hvilket vist er 100/100 (200) mhz istedet for 133/133 (266). Du kan altid prøve at sætte den op hvis det skulle lykkes at installere så.

Det skal dog siges at jeg installerede på 133/133.
Avatar billede php_gubbi Nybegynder
14. juni 2003 - 21:53 #4
Hmmmm.
Selv med den medfølgende driver instaleret gør den det samme.

Den kommer til der hvor win xp loader og den grønne bare kører og så mister skærmen signalet fra det onboard gfxkort.

Har instaleret hele XP på maskinen v.h.a. et PCI gfx kort jeg lige havde.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
14. juni 2003 - 22:56 #5
Det var sørens. Jeg har faktisk stadig manualen og har kigget i den, men jeg har ikke kunnet finde nogen forklaring på det fænomen du nævner.
Avatar billede php_gubbi Nybegynder
14. juni 2003 - 23:10 #6
Nej jeg synes også det er meget mærkeligt.

Har lige prøvet at køre med 2 skærme på maskinen og det virker fint.
Men hvis pci-kortet tages ud stopper det onboard gfxkort med at virke ?!?!?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
14. juni 2003 - 23:30 #7
Der er jo en setting i bios under "pci plug and play", hvor man sætter primary display. Hvad står den til ?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
14. juni 2003 - 23:31 #8
Den defaulter til pci, men der står godt nok at den "lader" AGP virke alligevel.
Avatar billede php_gubbi Nybegynder
15. juni 2003 - 01:07 #9
Hvis den stilles til AGP slår den det onboard gfx fra.

Så lige nu står den til PCI.

men det onboard gfx virker kun når der sidder et andet kort i ... har dog ikke prøvet med et AGP kort endnu... det må vente til i morgen.