Avatar billede znipestar Nybegynder
14. juni 2003 - 06:48 Der er 45 kommentarer og
3 løsninger

installering af WInXP?

Jeg køre iøjeblikket med Win98...men regner dog snart med at skifte det ud med WinXP...men behøver jeg formatere før jeg ligger det ind? - eller ka jeg bare smide CD'en i installere oven i?
Avatar billede the-ultimate Nybegynder
14. juni 2003 - 08:01 #1
Du behøver ikke fomatere. Du kan godt få WinXP til at køre som fat32, men det er nok bedre at du konventere din harddisk(s)over til NTFS formatet. Der køre WinXP bedst. Jeg vil flytte alle mine vigtige ting som du ønsker skal gemmes over på et andet drev eller computer der ikke har noget med den harddisk/computer du konventere... Hvis du køre med sikkerheds udstyr like firewall osv. på Win98 er det højst sansyneligt at du er nød til at skaffe dig noget nt baseret. Kik ofte efter NT/WIN2000/XP istedet for 95/98/ME..

Et godt råd som kan spare dig for meget besvær.
Hvis XP siger at et program ikke har bestået XP testen tjek da først at det er NTFS baseret.. Ellers for du en hel del problemer med de programmer når du har set at de IKKE virker.. det er nemlig svært at afinstallere pænt... ;-/ taler af egen effaring.. Så kan det være du skal formatere..

Håber du kunne bruge det til noget...
Avatar billede znipestar Nybegynder
14. juni 2003 - 08:55 #2
vil det så sige at jeg kan (altså bare inatllere oven i) uden problemer?
Avatar billede the-ultimate Nybegynder
14. juni 2003 - 09:28 #3
Ja det burde det. Men sørg alligevek for at havde dine date "sikre" på en anden maskine.. Det kan altid gå galt når man installere et andet opperativsystem.
Avatar billede the-ultimate Nybegynder
14. juni 2003 - 09:28 #4
smed xp på me uden problemer så min ikke det kan lade sig gøre ;)
Avatar billede chalde Seniormester
14. juni 2003 - 10:10 #5
Der er 50% chance for at der går et eller andet galt hvis du ligger det oveni en windows98. Windowsxp kan meget nemt blive ustabilt hvis du laver en upgrade. Og du vil have en masse filer der bare ligger og roder rundt (rester fra win98)

Husk, at hvis du først konverterer til NTFS, er der ingen vej tilbage til fat32. Og det er langt fra alle ældre programmer/spil der kan afvikles på ntfs.

Jeg ville tage en clean install, eller lave multiboot (boote mellem win98 og winxp) ved at installere winxp på et andet drev.
Avatar billede soda Nybegynder
14. juni 2003 - 12:25 #6
Mon ikke det er på tide du lukker nogle af dine gamle spørgsmål ? :o)

http://www.eksperten.dk/bruger.phtml?navn=znipestar&option=24
Avatar billede the-ultimate Nybegynder
14. juni 2003 - 13:02 #7
chalde..
Naah der er altså en mulighed for at konventere tilbage. Du skal bare havde fat i Patision Magic. Det kan konventere fra NTFS til FAT32..

Du for tre gæt til hvorfor han skal sikre sig sine vigtige ting.. forøvrigt har jeg opgraderet ca 104 computere fra me til xp uden en eneste fejl...
(Det var på en netcafe..)
Avatar billede soda Nybegynder
14. juni 2003 - 13:19 #8
the-ultimate: Der er betydelig mindre fejl ved en opgradering nu om dage end der var for blot få år tilbage. Jeg ville aldrig anbefale en opgradering, hvis jeg kan undgå det. Dette gælder self kun, hvis man går fra et 16/32-bit OS til ren 32-bit.

Hvis man opgradere fra Win95 -> win98 -> WinME, så burde det ikke give nogle problemer. Men går man fra Win9x generelt til Windows 2000/XP er en anden sag.

Det er da fedt, at du klarede det uden fejl, men så kan vi vel også konkludere, at de PC'ere du har gjort det på har været relativt nye og alle drivere kunne findes eller fulgte med i Windows XP i forvejen. Dette gør det mindre besværeligt.

Chalde: Det er faktisk de færreste programmer, der IKKE kan afvikles på NTFS. - Det er kun ældgamle DOS programmer der giver problemer efterhånden og dette gælder også gamle Win311 programmer, da de forventer, at kunne finde en 8.3 navne konvention, som selvfølgelig ikke findes i NTFS.

znipstar: Hvis din PC er relativ ny (inden for de sidste 2 år), så kan du prøve, at opgradere til Windows XP, men hav i bagtankerne, at du måske risikere, at skulle installere det hele forfra.

Hvis dette giver dig for mange problemer i sidste ende, så vil jeg råde til dig til, at anskaffe dig Drive Image Pro, som gør livet lidt nemmere.

Når du har fået installeret ALT (Her mener jeg programmer, drivere, utils, men IKKE spil) og er klar til brug, så laver du et image med Drive Image.

På denne måde kan du hvis du får problemer med din installation gå tilbage og genetablere din PC med dette image og starte forfra. Du skal dog huske, at alt, hvad du havde liggende på C: vil blive slettet, så sørg altid for, at have 2 drev. C: = Dit system og D: m.fl. med dine data (Dokumneter, spil, mp3, film m.m.).
Avatar billede the-ultimate Nybegynder
14. juni 2003 - 13:54 #9
Et images kan aldrig skade.
Soda.. De computere var 1 uge gamle.. De blev af en eller anden underlig grund leveret med ME på.. Det ville koste dem ca 5.000 at få dem opgraderet til XP af firmaet der leverede dem. (De havde xp i stor license)

Der er stor nok chance for at det vil lykkes. Har en gammel computer stående, Den er 5-6 år gammel. Den kørte WinME (kan gode lide den version..) Så skulle der en ftp server op på den. Derfor syntes jeg godt at jeg ville havde XP på min computer. Som sagt så gjordt. Der var kun en ny harddisk i den. (80 gb) resten var gammelt. 266 MH, 128 SDR ram, Geforz 2, osv. Den klarede xp opdaten uden problemer. Nu har jeg opgraderet den lidt.. 3,6 GH, Geforz 4 titanium (128 mb), 1024 mb DDR ram, osv.

Soda det er da ikke fedt at blande data med musik på et drev?? Jeg køre med tre. C: programmer, D: Date, E: Games, musik og download (lovlige!)

Efter min mening skal man kunne tage et images af sit datadrev uden nogen bekymring om at der etc. er virus eller spy-ware på det.

znipestar: Prøv lykken hvis du har 'sikret' dine vigtige filer..
Måske ender det med at du skal fomatere men.. chancen burde ikke være så stor..
Avatar billede soda Nybegynder
14. juni 2003 - 19:07 #10
Hehe. Nu har jeg sådan set også selv delt det op på samme måde, som du har, men for de fleste ikke EDB kyndige, så er 2 drev nok.
Avatar billede the-ultimate Nybegynder
14. juni 2003 - 19:11 #11
Heh. Jaja.. Det skal de da også havde lov til. Har bare alt for mange data og programmer til jeg gider installere det igenog genskabe data'ne.. og hvorfor få en virus med på en re-etablerings cd?!? kan jeg ik forstå hvorfor man skulle.. ;)
Avatar billede soda Nybegynder
14. juni 2003 - 19:38 #12
Jeg bruger bare Drive Image og har gjort det i godt 3-4 år. Har været mit foretrukne værktøj til genetablering af en PC. Virus har jeg heldigvis (7-9-13)aldrig haft under en re-etabelings CD.... hverken for venner eller bekendte jeg har hjulpet eller for mig selv.
Avatar billede chalde Seniormester
15. juni 2003 - 01:32 #13
Lavede en test for sjov... Ville opgradere min gamle comp (1.33ghz tfugl, 512mb sd133) fra win98 til winxp... Not good.. blå skærm under install, med en unmountable boot volume.. kom over det problem med fixboot.. derefter kunne winxp ikke afvikle de fleste programmer der var på før (diverse fejl i reg). Ideen med opgradering er at beholde sine programmer, så install ikke er nødvendigt. Dette virkede knap så godt hos mig.

Ang ntfs, er det lidt trist ikke at kunne køre transport tycoon deluxe, og quake (1eren ja, den bedste).... jeg kunne ikke i hvert fald ikke få dem til og køre.. Og samtidig kører jeg net mellem min gamle og nye. Den gamle kører win98 af 2 grunde:
1) Har ikke råd til endnu en licens
2) Elsker sq en gang imellem og samle folk med deres gamle pcer og tage en gang doom/duke3d/redalert osv... :-)

Men det er vel i bund og grund en smagssag om man vil have ntfs/fat32, og om man vil opgradere til/clean installe winxp.. Jeg har mine grunde til at vælge fat32 og clean, og andre har deres...
Avatar billede soda Nybegynder
15. juni 2003 - 02:51 #14
Du kan godt køre QuakeWorld fra en NTFS partition. Jeg har kørt den fra Windows 2000/XP, så hvis du blot bruge QuakeWorld, som jo er beregnet til Windows Quake, så køre det.

Hvad angår Transport Tycoon Deluxe, så mener jeg nu også have kørt det for ikke så langt tid siden på min PC og på WinXP.
Avatar billede chalde Seniormester
15. juni 2003 - 11:59 #15
kører det fint på winxp med fat32, men under min lille test ville det ikke afvikles på ntfs... med quake mente jeg også kun dos-versionen... bruger normalt quakeworld, men det var for at teste ntfs...
Avatar billede soda Nybegynder
15. juni 2003 - 12:05 #16
Jeg vil umiddelbart (bare fordi quake.exe måske ikke køre med NTFS) sige, at hvis man kan bruge QuakeWorld til at spillet en DOS spil i Windows med NTFS, så sige, at det virker med NTFS ;)
Avatar billede the-ultimate Nybegynder
15. juni 2003 - 12:09 #17
WINXP bruger ikke dos som WIN9X! Derfor kan du ikke afvikle dos spil på den. Hvis du vil bruge dos spil/programmer på WINXP skal du havde fat i dosbox...
Avatar billede the-ultimate Nybegynder
15. juni 2003 - 12:12 #18
chalde.. For mig at se skinner det tydeligt igennem at du ikke er helt super god til WinXP..
Avatar billede chalde Seniormester
15. juni 2003 - 13:16 #19
the-ultimate -> hmm.. synd jeg er admin på mit arbejde.. 12xWinxp og 24xWin98
Og jo.. Kan fint afvikle mange dos spil på winxp.. bruger selv http://ntvdm.cjb.net/ til det.. Men ikke alle. Hvorfor tror du jeg har en comp stående der kører win98?
Er fuldstændig klar over at dos er definitivt væk i winxp.

Og hvad ligger du i "chalde.. For mig at se skinner det tydeligt igennem at du ikke er helt super god til WinXP.." ??? hvor skinner det igennem?
Avatar billede the-ultimate Nybegynder
15. juni 2003 - 21:56 #20
chalde..
Bare fordi du er admin er du ikke nødvendigvis ekspert i windows xp.

Ud fra hvad jeg har kunne læse mig til, ud fra hvad du skrev tidligere, har det stået klart for mig at du ikke kendte WinXP systemet til bunds.

Det kan godt være jeg tager fejl men det var min opfattelse..

Jeg kan afvikle spil fra 198x'erne på en WinXP com.. faktisk har jeg aldrig set et dos spil jeg ikke har kunne bruge på WinXP.

Jeg er selv admin på diverse servere der køre WinXp, OS, Win9X, Linux osv..

znipestar -->
Hva har du installeret WinXp nu eller hvad?? Hvis ja, lykkedes det så?
Avatar billede chalde Seniormester
15. juni 2003 - 23:17 #21
Blev ansat på baggrund af kendskab til win98 og winxp, og da jeg har hjulpet dem i længere tid med deres rimeligt ustabile opsætninger... Men ja, man behøver ikke være ekspert, hvilket tidligere admin så absolut ikke var.

Jeg ved ikke hvordan jeg skulle "bevise" at jeg ikke er newbie til winxp, og gider helle ikke. Gider bare ikke blive kaldt det af én, der har læst et par linjer´s udtale fra mig.

Men gad godt at vide hvad der præcis fik dig til at tænke at jeg ikke kendte til winxp. Bare så jeg en anden god gang ikke bliver det.
Men nok brok. Er bare lidt følsom på visse områder.
Avatar billede the-ultimate Nybegynder
16. juni 2003 - 13:14 #22
Sry...
Det virkede bare ikke prof.. Stoler på hvad du siger.. Tager min beskyldnig i mig igen..
Avatar billede chalde Seniormester
16. juni 2003 - 18:43 #23
Undskyld hvis jeg blev lidt grum..
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2003 - 18:45 #24
Jeg har lavet en lille vejledning der beskriver hvordan:
http://webguider.dk/artikel.asp?artikel=wxpinstall.pdf
Avatar billede the-ultimate Nybegynder
16. juni 2003 - 19:58 #25
chalde.. grum og grum.. ;) Tror jeg overlever..
Avatar billede soda Nybegynder
16. juni 2003 - 22:17 #26
Schulze: Har ikke læst det hele igennem, men en lille rettelse til dig. FAT16 eller bare FAT understøtter harddiske over 2GB, den understøtter bare ikke partitioner over 2GB. En lille forskel ;)

I praksis understøtter FAT harddiske op til 50GB i det der så ikke vil være flere drevbogstaver tilbage, men det klares jo i Windows 2000/XP med dynamiske diske, hvor man kan tilfølge hele partitioner/diske til foldere m.m.
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2003 - 22:18 #27
soda>ah ups, det vil jeg snarest få rettet, takker.
Avatar billede soda Nybegynder
16. juni 2003 - 22:20 #28
Forresten, så har jeg en "lille" forklaring på forskellene mellem FAT12/16/32 og NTFS, hvis det var noget ? :o)
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2003 - 22:23 #29
Jo, tak.
Avatar billede soda Nybegynder
16. juni 2003 - 22:33 #30
Jeg har tjecket igennem for tastefejl og informationsfejl. Fandt et par stykker, men de er rettet nu.

Skal prøve at forklare det så godt jeg nu kan...

FAT16 (Max størrelse 2GB (4GB i NT) (Ingen sikkerhed)

FAT = File Allocation Table.

Før FAT16 var der FAT12, men det bliver overhovedet ikke brugt mere og kunne også kun max klare

128MB.
FAT12 bruges stadig på disketter, så vidt jeg husker.

FAT16 blev brugt under DOS og Win95(b).

Sektorene blev delt op i blokke (clusters). FAT16 kunne max deles op 65536 sektore på en

partition. (sektor * blok (clusters) = PartitionStørrelse).

Hvis Partitionsstørrelse / blok > 65536 sektore, så fordobbles blokstørrelse til 16kb eller 32kb

(65536 x 32768 = 2 GB).

Størrelser (op til):

128MB = 2048 bytes pr. cluster (FAT12)
256MB = 4096 bytes pr. cluster
512MB = 8192 bytes pr. cluster
1024MB = 16384 bytes pr. cluster
2048MB = 32536 bytes pr. cluster
4096MB = 65536 bytes pr. cluster (Kun under Windows NT)

Fordele: Hurtig fil access.
Ulemper: Ved max størrelse på 32 GB fylder hver fil minimum 32kb. Om du så kun har dine 1000

bytes i din autoexec.bat, så fylder den 32kb på HD. Altså 31kb spild (Slack). (Og fødslen til

filviruser).
Grundet filernes størrelse på HD'en, så vil der hurtigt kommet spild og disken bliver

fragmenteret når der kommer mange filer.
Max Fil størrelse: 2GB
Ekstra: I Windows NT kan man have helt op til 64kb blokke, så man kan have 4GB på en partition,

men så er den heller ikke længere kompatible med DOS. Fordelene ved 64KB blokke kommer, hvis man

har en database server, da disse (f.eks. M$ SQL Server 2000) hiver data ind i 64KB klumper.

Desuden er database somregel meget store og der ligger ikke mange filer på samme drev, så

spildplads grundet den store blokstørrelse, men til gengæld øget hastighed.

FAT32 (Max størrelse 2TB (32GB i Win2k)) (Ingen sikkerhed)

Pricippet er det samme her, men størrelserne er lidt anderledes. Sektorstørrelsen er hævet fra

64kb (65536) til 2GB (2097152). Clusterstørrelsen (CS (Ikke Counter Strike  )) er kun 4kb nu. For

hver 8GB partition er, så stiger CS med det dobbelte. Max er igen 32kb, så størrelsen er max

64GB. (Begrænsningen på 32kb skulle være forældet nu).

Størrelser:

8GB = 4096 bytes pr. cluster
16GB = 8192 bytes pr. cluster
32GB = 16384 bytes pr. cluster
64GB = 32536 bytes pr. cluster
osv.

Fordele: Større partioner end FAT16.
Ulemper: Langsommere access til filer pga. mindre cluster størrelse (jo større cluster, jo

hurtigere access, så her skal man gå på kompromis, da større cluster giver mere spild på disken)
Max Fil størrelsen: 4GB

NTFS (Max størrelse 2^64 bytes (16 exabytes eller 18,446,744,073,709,551,616 bytes) (Sikkerhed)

NTFS = New Technology File System

Med NTFS er størrelsen af en partition blevet gjort MEGET større. Den dag vi når størrelser på 16

Exabytes giver jeg nok en lille en.

Clusterstørrelse på en NTFS er lidt speciel, men opføre sig stort set som med FAT16/32.

Størrelser:

512MB = 512 bytes pr. cluster
1024MB = 1024 bytes pr. cluster
2048MB = 2048 bytes pr. cluster
4096MB+ = 4096 bytes pr. cluster

eks.

Mit C: Drev (NTFS)

4096543 KB total disk space.

4096 bytes in each allocation unit.
1024135 total allocation units on disk.
569130 allocation units available on disk.

Mit F: Drev (NTFS)

59633248 KB total disk space.

4096 bytes in each allocation unit.
14908312 total allocation units on disk.
1609400 allocation units available on disk.

Fordele: Større partioner end FAT16/32. Høj sikkerhed på systemet. Share og fil rettigheder kan

sættes individuet m.m.
Ulemper: Kan ikke læses i DOS/Win9x uden specielle værktøjer.
Max Fil størrelsen: 16 Exabyte
Ekstra: Selvom NTFS i teorien kan klare meget store filer og partitioner, så er der visse

hardware begrænsninger, som skal overholdes. F.eks kan en bootpartion max være på 7.8GB og

partiontions tabellen kan max være på 2 TB. (Dette gælder kun gamle BIOS'er, som ikke har fået

implementeret INT 13 udvidelse)
Avatar billede the-ultimate Nybegynder
17. juni 2003 - 08:59 #31
Underligt nok..
Jeg har en rigtig gammel, gammel computer stående..
F.eks kan en bootpartion max være på 7.8GB og

partiontions tabellen kan max være på 2 TB. (Dette gælder kun gamle BIOS'er, som ikke har fået

implementeret INT 13 udvidelse)

Den har ikke INT 13 udvidelse. Den køre med NTFS og har et boot drev på 50 gb.. Er min et særtilfælde ?? eller hvad?
Avatar billede soda Nybegynder
17. juni 2003 - 13:20 #32
Jeg må referere til Microsoft på det spørgsmål, da informationerne om filsystemerne er taget fra deres knowledgebase.
Avatar billede soda Nybegynder
17. juni 2003 - 13:23 #33
Du skal også huske, at denne artikel er skrevet FØR NTFS5. Den er sådan set fra NTFS3's periode, så der kan naturligvis være lavet ændringer siden.
Avatar billede the-ultimate Nybegynder
17. juni 2003 - 15:17 #34
Det er måske derfor, men man skal lige tænke over at det er verdens underliste computer.. Jeg ved ikke hvordan den gør, men den kan foreksempel køre 3d spil uden et 3d kort... Den trækker programmer der for de fleste nyere computere til at give op. Den køre WinXP uden at cracke.. osv.. Faktisk er det pænt coolt ;=)
Avatar billede znipestar Nybegynder
18. juni 2003 - 00:28 #35
OK....jeg har vist været væk lidt for længe. Er f****** lost, jeg aner ikke hvad i snakker om!!. For at sige det som det er jeg blevet fuldstændigt blank. men glem det nu bare jeg opretter et nyt spørgsmål engang når jeg har tid.

i for jeres points!
Avatar billede znipestar Nybegynder
18. juni 2003 - 00:31 #36
ok, lige en ting til hvis jeg nu bare formatere mit Win98 med min Startdiskette, vil min harddisk så betegnes som "clean" og så smider jeg bare min WinXp CD i og følger installationsguiden, og så skulle det virke eller hvad...?
Avatar billede soda Nybegynder
18. juni 2003 - 08:37 #37
Du kan under installationen formatere din harddisk. Du behøver slet ikke røre en diskette for, at få den formateret. Bare boot op fra CD-ROM'en og under installationen kan du formatere din disk.
Avatar billede znipestar Nybegynder
18. juni 2003 - 20:30 #38
Også selvom jeg køre med Win98?
Avatar billede soda Nybegynder
18. juni 2003 - 21:19 #39
Ja. Hvis du booter fra Windows XP CD-ROM, så er den ligeglad med hvad der ellers ligger på disken. Du kan vælge, at opgradere din Windows 98 til Windows XP under installationen eller du kan slette hele "lortet" og starte forfra, hvilket hvad jeg ville anbefale.
Avatar billede the-ultimate Nybegynder
18. juni 2003 - 21:26 #40
Da kun hvis han har en backup af sine data.. Men ja, den sidst nævnte mulighed er langt at foretrække frem for at bare ligge WinXp oven i. Dette kan lade sig gøre, men der kommer rod i registreings databasen. Hvis du ikke forstår hvad du laver i registreings databasen (og piller der) kan du komme til at ødelægge hele windows.. :-(
Tag klart den sidste hvis du har 'sikret' dine ting. For da er det 100% sikkert at du slipper af med hele win98..
Avatar billede znipestar Nybegynder
18. juni 2003 - 23:20 #41
For lige at gøre det helt klart, så ønsker jeg Win98 fuldstændigt væk!.
Så det jeg gør er altså følgende:

Smider XP'Cden i, booter på den og følger installations guiden. Svare derefter JA til at lave en "ren installation".

Eller hvad?
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2003 - 23:21 #42
Ja
Avatar billede soda Nybegynder
19. juni 2003 - 07:00 #43
Ja det er rigtigt, men huske, at når du kommer til siden, hvor du skal vælge partitionen du vil have (hvis du kun har én partition (C:), så tryk på D for at slette denne partition og tryk ENTER for, at lave en ny og vælg så Formatér til NTFS).
Avatar billede znipestar Nybegynder
19. juni 2003 - 13:48 #44
- Hvilken partion jeg vil have?
Avatar billede the-ultimate Nybegynder
19. juni 2003 - 14:39 #45
Hvad tænker du på? Drev url? Format? NTFS/Fat32?? Der er meget at vælge imellem der índe..
Hvis du bare vil havde et C:\
kan du lave partionen C:
Brug så hele partionen på din harddisk. Og vælg NTFS. (Dette er for en partion!)
Dette burde kunne lave et C:\ drev til dig. Hvor det er 'rent' hvis du vel ok mærket HAR slettet den tidligere partion! Ellers er det en gang nedturs sved..
Avatar billede znipestar Nybegynder
19. juni 2003 - 16:52 #46
Start maskinen, smid XP-CD'en i, og følg installationsguiden.

Når du starter installationen vil du i starten blive spurgt om du vil slette partitionen. Hvis dit mål er at lave en hel ren installation, svare du simpelthen ”ja”. Derefter bliver du bedt om at oprette en ny installation. Du bliver så bl.a. spurgt om hvor meget plads denne skal være på. Som default foreslår installationsprogrammet selv ”hele pladsen” så det skal du bare acceptere.
Derefter vil installationen fortsætte, og harddisken (fx C:) formaters. Har du fx to drev, venter du bare til WinXP er installeret, hvor efter du vælger ”denne computer” – vælg derefter det drev som du ikke har formateret endnu (fx D:) ”Højreklikker” på det og vælger ”formater”. Du har nu formateret din PC.

Sådan her?
Avatar billede the-ultimate Nybegynder
19. juni 2003 - 17:45 #47
Ja.. Men der er ingen der siger at du skal formatere det andet drev (etc. drev D:\) Det er nok bedst du gør det, men det kan undlades..
Avatar billede znipestar Nybegynder
19. juni 2003 - 19:00 #48
OK, MANGE TAK!...for hjælpen!