Avatar billede the_i Nybegynder
13. juni 2003 - 19:35 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Overclocking af ti4200

Jeg har lige købt et nyt gf4 ti4200 fra caintech. Kortet virker gedigent og godt kølet - store kølerprofiler på rammene, også dem på bagsiden - så jeg overvejer om jeg skal prøve at tweake lidt hist og her. Jeg har downloaded programmet rivatuner fra tweak.dk men jeg er lidt usikker på hvor meget jeg bør turde. Det jeg gerne vil have en hel klar melding på er om jeg risikerer at beskadige kortet, sel vis jeg er forsigtig, eller om det værste jeg kan risikere er stabilitetsproblemer. Og hvad med mit korts levetid? vil den blive begrænset? - og kan man se at det har været overclocket, jeg kan forestille mig at det fjerner garantien men kan det spores hvis man sætter clocken tilbage 'hvor den hører til'? Er der i det hele taget noget som jeg bør vide før jeg begynder at lege?
Avatar billede human Nybegynder
13. juni 2003 - 19:46 #1
Ja man kan se om kortet har været clocket.

Du skal bare tage det stille og roligt når du skruer op.. Tag små bidder af gangen, så går det fint. Hvis du skulle komme til at clocke det lidt for megrt, så er det eneste der vil ske, er at der kommer små grafik fejl. Du vil ikke "brænde" kortet af ved det.

Ja det vil forkorte dit korts levetid lidt, men jeg er næsten sikker på at du alligevel har købt et nyt inden det går i udu :o)

// Human
Avatar billede Slettet bruger
13. juni 2003 - 20:02 #2
Hvor kan man se at grafikkortet har været overclocket ?
Avatar billede human Nybegynder
13. juni 2003 - 20:13 #3
Det kan de læse i dens BIOS.
Avatar billede human Nybegynder
13. juni 2003 - 20:14 #4
Eller... Mener de kan læse i dens BIOS. Jeg ved de kan se det på en måde. Er dog ikke sikker på hvordan det er. Sorry :/
Avatar billede Slettet bruger
13. juni 2003 - 20:20 #5
Medmindre man rent faktisk ændrer i BIOS er det umuligt at se.
Avatar billede human Nybegynder
13. juni 2003 - 20:52 #6
Ja selvfølgelig.
Avatar billede the_i Nybegynder
13. juni 2003 - 20:54 #7
Det vil sige at det ikke kan ses? Ændrer rivatuner i bios? Jeg havde kortet oppe på 260 core for at prøve programmet, betyder det at skaden er sket uanset hvad der sker? Og er det i øvrigt sandsynligt at det vil blive checket om kortet har været clocket hvis der er en fejl?
Avatar billede the_i Nybegynder
13. juni 2003 - 20:56 #8
Og hvor små trin skal jeg clocke kortet af gangen? 10 mhz? Og skal jeg så køre en burn-inn test (jeg har sandra) hver gang jeg sætter den op?
Avatar billede the_i Nybegynder
13. juni 2003 - 20:57 #9
Og bør jeg overvåge temperaturen på en måde? - Jeg tror ikke mit kort har en probe.
Avatar billede human Nybegynder
13. juni 2003 - 23:10 #10
Nej du behøver ikke at overvåge temp. Der vil komme grafik fejl hvis det ikke kan klare det.
Mener 5MHz når jeg siger små bidder, eller mindre selvfølgelig. Men du kan gøre det, at hver gang du har ændret på det, så kør en 3D mark eller andet som tester GFX kortet. Bliver det kørt fint, så kan du roligt clocke videre.

Nej, rivatuner ændrer ikke i BIOS.
Avatar billede the_i Nybegynder
14. juni 2003 - 00:02 #11
Ok, tak for svarene, nu ved jeg hvad jeg gør og det er lidt betrykkende, her kommer belyndingen.