Avatar billede naesbygaard Nybegynder
13. juni 2003 - 16:40 Der er 6 kommentarer

Harddisk crash/er væk/er underlig

1. stk. maxtor 5000xt ekstern usb/firewire hdd
Virkede på usb1.1, så prøvede jeg at slutte den til firewire via et firewirekort til pcmcia. Så gik den helt kold. Jeg kan se begge partitioner, men når jeg trykker på dem får jeg:

G:\ er ikke tilgængelig
Filen eller mappen er beskadiget og kan ikke læses
< OK >

Så prøvede jeg at sætte den tilbage i usb men det var det samme. Så formaterede jeg drev G. Og så virkede det igen, men det vil jeg ikke så gerne gøre med mit F-drev, da det er der det hele ligger.
Så fandt jeg et eller andet sharewareprogram (restorer2000), og det kan se ind i den "lukkede" partiotion og se at det hele er der! Det kan kun genskabe filer der er under 64 kb. (og det har jeg da også nogle af, men der er også nogle/mange som er meget størrere).

Så fik jeg et råd om at det kunne være mbr (master boot rekord) - men eftersom jeg kan formatere mig ud af det problem kan det vel ikke være det... eller???

Så nu er jeg meget på bar bund og aner ikke helt hvad jeg skal gøre. Og derfor denne henvendelse til alle jer eksperter :)

/NbG
Avatar billede bredker Nybegynder
13. juni 2003 - 17:46 #1
hvis du har paration magic
så prøv at slætte paration og opret den igen
det kan du gøre med paration magis uden at du mister dine data
Avatar billede halifax Nybegynder
13. juni 2003 - 18:41 #2
Du kan naturligvis ikke formatere dig ud af problemet - kun miste data. Er det vigtige/uerstattelige data vil jeg anbefale at ofre kroner på at registrere Restore2000, eller GetDataBack (for FAT eller NTFS) - ca. kr. 500,00.
http://www.runtime.org/
Avatar billede ixxus Nybegynder
14. juni 2003 - 02:22 #3
Det kan ske at det "bare" drejer sig om at din F-partition er blevet "deaktiveret" Prøv at se hvad der står inder i Kontrolpanel -> Administration -> Computeradministration, så Diskhåndtering under Lager i træ-menuen til venstre.

Havde selv en partition der pludselig var "ikke aktiv" eller deaktiveret eller hvad den kaldte det. Jeg fik løst problemet med Partition Magic, hvor man bare skulle højreklikke på partitionen og vælge "unhide" eller sådan noget.

Det kan andre filsystems-programmer vel også, hvis det altså er det der evt. er problemet.

Har du prøvet at tilslutte din harddisk til en anden computer?
Avatar billede ixxus Nybegynder
14. juni 2003 - 02:44 #4
Du skulle kunne unhide en partition med eks: http://www.ranish.com/part/ eller http://www.seagate.com/support/disc/drivers/discwiz.html Men det kan godt ske at DiscWizard kun virker med Seagatediske?? Nu har jeg tilfældigvis en seagate disk, så jeg kan ikke lige teste det...
Avatar billede ixxus Nybegynder
14. juni 2003 - 02:45 #5
ranish-tingen er freeware, og seagate-tingen er gratis.
Avatar billede naesbygaard Nybegynder
15. juni 2003 - 11:44 #6
nu har jeg prøvet at unhide og slette partitioner i partition magic. Men det gav intet resultat. jeg kan se at til forskel fra den fungerende diske så kan disse her ikke finde ud af hvilket filsystem de kører. Og igen når jeg expressformaterer den ene partition så virker den igen. Jeg bruger firewire interfacet, og nu virker den formaterede partition ikke mere. Firewire er da ligeså hotswap som usb ik? Jeg har fundet en demo af getdataback, men kan ikke rigtig få den til at vise noget. Det kan også være at man skal have den fulde version..

/NbG