Avatar billede famy Nybegynder
13. juni 2003 - 13:23 Der er 38 kommentarer og
2 løsninger

PC Konfiguration til Photoshop

Hejsa

Jeg skal til at købe en PC til at arbejde med Photoshop på.

Men jeg er blevet i tvivl om hvad der er det vigtigste når jeg køber så da en type PC.
Hvor meget RAM
Hvilken CPU
Hvilket grafikkort

Hvad er jeres forslag?

F
Avatar billede bufferzone Praktikant
13. juni 2003 - 13:27 #1
Rigtig meget ram, mindst 256 og gerne mere
Ikke så vigtigt igen, gerne en hurtig, f.eks. 1,8 Ghz og frem
Behøver heller ikke at være state of the art da du ikke skal lave 3D og den slags, køb et rimeligt kort til fornuftige penge

Hvis du skal lave rigtig seriøs grafik, så er du stadig nødt til at kikke på MAC
Avatar billede staz Nybegynder
13. juni 2003 - 13:33 #2
bufferzone > Jeg mener nu at for de samme penge du kan købe en g4 fx, (20.000) kan du virklig også få en "kille-pc) for det samme.

Til maskinen skal du købe et radion grafikkort... det er det bedste til grafik (og gaming har jeg hørt). Nu du er igang, så køb en ordenlig spand ram til den. 1000 ram ville være kanon, men nu ved jeg ikke hva bugdet du har =)

Til CPU`en ville jeg nok vælge en p4 2.4 - Fordi den kun koster lidt mere end 1.8 og i den klasse.

Jeg har selv følgende maskine:
Pentium 4, 2.4 Ghz
512 Ram
GeForce Ti4200

Og det kører ganske glimrende =)
Avatar billede chalde Seniormester
13. juni 2003 - 13:34 #3
Photoshop kører tilfredsstllende på min fars pII 400mhz med 256mb pc100 ram. Men at lægge krævende effekter tager lidt tid.
Men han sidder og arbjeder med billeder scannet med diasscanner, og de fylder op til 20mb, og der kører det fint nok med f.eks og fjerne ridser, sharpen og de fleste alm effekter.
Avatar billede chalde Seniormester
13. juni 2003 - 13:35 #4
og graffikkort er et 4mb matrox g200...
Avatar billede lassebm Nybegynder
13. juni 2003 - 13:37 #5
Hvis det skal være virkelig særiøst, skal du have fat i en MAC maskine, som bufferzone siger.. Men hvis du vil have en PC...

Sørg for at have en pentium maskine, da de efter min mening yder bedst i "hårde" programmer.

512 MB DDR-Ram eller mere, jo hurtigere jo bedre. Jo flere ram du har i maskinen jo hurtigere vil photoshop beregne sin matematik, alt efter hvor mange ram du har givet PS tilladelse til at bruge.

Og så ville jeg gå efter at få noget af nvidias grafikkort. Behøver ikke at være det helt vilde, men et Ti4200 eller højere, så er du ganske godt kørende....
Avatar billede lassebm Nybegynder
13. juni 2003 - 13:40 #6
chalde--> tilfredsstillende er jo et vidt begreb, og afhænger stærkt af hvem man er, og hvad krav man har. Men jo det kan da sagtens køre.. Min "gamle" 1400 mhz med 1GB ram, kunne jeg da godt tænkte mig var en del hurtigere i PS da mine billeder oftest er meget tunge at arbejde med. =)
Avatar billede lassebm Nybegynder
13. juni 2003 - 13:42 #7
Hov, nu jeg siger pentium, mener jeg jo selvfølgelig Pentium4, jo flere MHz jo bedre. Men 2-2,8 ghz er nok ikke helt at kimse af. Men kig på priserne, og hvad der bedst kan svare sig til købe.
Avatar billede chalde Seniormester
13. juni 2003 - 13:47 #8
jeg snakker alm brug. Sharpen, fjerne hakker/ridser og røde øjne. Det burger jeg det til på min fars. Men den måtte godt være hurtigere til nogle ting. Synes ikke det går specielt sløvt. Det er billeder på 2-20mb jeg og min far arbejder med.
Synes bare at det ville være dumt og smide op mod 10.000 efter en computer der skulle bruges til noget en computer til 3-5000 kunne klare.
Avatar billede michael-k Nybegynder
13. juni 2003 - 13:50 #9
Photoshop er faktisk ikke så krævende hvis det er grafik til web du laver !
Er det til tryk eller billedbehandling er det en hel anden sag.

Men jeg vil aligevel foreslå Minimum 256 mb ram
CPUen har ikke vildt meget at sige, men du skal nok op omkring 800 mhz vil jeg foreslå.
Grafikkort tja minimum 32 mb ram  bruger selv geforce2 med 32 mb ram og det kører udemærket. Men kan du snige dig op på 64 vil det jo være lækkert.
Avatar billede hcma Novice
13. juni 2003 - 14:14 #10
1. mange "hurtige" ram  (se hvad bundkortet kan klare)
2. CPU: 1800 Mhz - 2400 Mhz
3. Rimeligt grafikkort
4. Stor skærm med god opløsning
5. rigelig med plads på harddisken
En udmærket pc med skærm skulle kunne købes for max. kr. 10.000,-
Avatar billede michael-k Nybegynder
13. juni 2003 - 14:24 #11
Så fik jeg læst de andre indlæg også, og forstår ikke at folk vil foreslå en Mac som det eneste rigtige hvis der skal arbejdes med tung grafik. Den ville holde for 2-3 år siden, men i dag er pcen på fuld højte, hvis ikke bedre.
Men det jo klart når de fleste firmaer bruger mac i branchen tror folk at mac er det eneste rigtige. Så en gut på eksperten den anden dag der var uddannet grafiker og arbejdet med mac en del. Han blev foreslået at købe en mac, hvor han så udtalte at han ville aldrig eje en mac ;)
Så også en test med mac´s seneste sku mod en Intels seneste skud, prøver lige se om jeg kan finde den. Den blev teste i photoshop også.

Det med du skal købe 3 Ghrz processor og 1 GB ram og jeg skal komme efter dig er overhovedet ikke nødvendigt. Det klart computeren bliver hurtigere og har du råd så køb det, ellers køb en okay billig computer du kan få en til 5000 kr sikkert. Og som catbody siger en god skærm, der skal du ikke spare på noget gerne 19" eller 21"

Du skal måske også kigge på fremtiden når du køber pc, hvis den skal kunne holde feks 2 år og du regner med at opgradere til ps 8 når den kommer i slutningen af året, skal du nok satse på lidt mere computer kraft, da programmerne jo bliver større og der kommer mere i. Mener at næste version er der kommer digital video noget i hvis jeg ikke husker forkert, hvad så end det er. Har du stadig computeren når 9eren kommer ja så ved man jo aldrig hvad der sker.

Der er en del ting at kigge på, så syntes du skal vurdere det nøje.

Jeg har haft min siden ps 5,5 dog har jeg smidt noget mere ram i imens ellers har den fulgt mig, og det vil den nok gøre et halvt års tid endnu, så den skal måske kører med ps 8 også, men mon ikke det går ;)
Avatar billede jpvj Nybegynder
13. juni 2003 - 14:26 #12
michael-k> Jeg kunne ikke være mere enig...
Avatar billede staz Nybegynder
13. juni 2003 - 14:27 #13
Hvis man tager en test med en g4(mac) og en pentium 4 maskine (pc) så vinder mac´en sikkert. Men så må man lige tænke på at mac´en koster måske 22.000 og PC´en 10.000 - Så den holde ikke alligevel.
Avatar billede hcma Novice
13. juni 2003 - 14:29 #14
hørt!!! (og læst og påskrevet  ;o)  )
Avatar billede michael-k Nybegynder
13. juni 2003 - 14:39 #15
Kunne ikke lige finde den test jeg snakkede om men prøve at søge på google på mac vs pc  og den fandt en masse.

Feks denne her http://www.digitalvideoediting.com/2002/07_jul/features/cw_macvspc2.htm

Hvor de tester et intel et amd og et mac system.

Pcerne vandt i alle test som blev testet i AfterEffect, Illustrator og Photoshop.

Ved så ikke hvor pålidlig testen er men vurder det selv og kig på nogle af alle de andre test der er på søgningen. :)
Avatar billede pixeldude Nybegynder
13. juni 2003 - 17:56 #16
Jeg har været med til at lave en test på noget 3D rendering.
En G4 DUAL 1.0 Ghz mod en Pentium 4 2.4 begge maskiner havde 1024mb RAM.

G4'en var ca. 125% hurtigere en PC'en.  Og det var selvfølgelig den samme scene der blev arbejdet med.

En PC er bedst hvis man laver udviklingsarbejde, f.eks ASP,XML, ASP.NET.
En Mac er klart bedst hvis man laver grafik til tryksager.
Avatar billede staz Nybegynder
14. juni 2003 - 14:33 #17
pixeldude > Men så kommer det igen. Prisen...

G4 Dual 1.0 Ghz > 20.000 ca. (måske endda lidt mere)
Pentium 2.4 > Jeg vil gætte på omkring 10.000, og det endda hvis den har en motherfucker grafikkort som fx. et GeForce Ti4800.

Hvis nu vil skulle købe udstyr for det samme, altså øge prisen på PC´en til 20K så tror jeg faktisk ikke at Mac´en ville være hurtigere mere.
Avatar billede prodic Mester
14. juni 2003 - 16:40 #18
http://www.apple.com/powermac/specs.html
Apples egen lille sammenligning - man skal naturligvis ikke glemme at være kildekritisk.

Sammenligningen mellem mac kontra pc er irrelevant i denne sammenhæng.
Når spørgeren leder efter en pc, så er det formodentligt ikke fordi han/hun skal bruge en mac.

Det vigtigste i arbejdet på en PC er mængden af RAM. En mængde over 512 er tilfredsstillende(alt efter operativsystem). Alt under ville jeg ikke anbefale når vi snakker en maskine som formodentligt skal holde noget tid endnu.
CPU'en skal naturligvis ikke være flere år gammel, men en nyere model vil være rigeligt(Intel/AMD er underordnet).
Grafikkortet har ikke den store betydning da alle nyere kort opfylder de primære krav.
Skærmen derimod bør der ikke spares på - den er trods alt det man kigger på og det skal gerne være en nydelse.

Så sammensæt en tidssvarende maskine der opfylder dine forventninger til prisen , og overvej samtidig hvor længe du ønsker at beholde den.
Skal den holde mange år frem, så bør du overveje opgraderingsmulighederne for det nye system.

Og har du lyst til at prøve(og investere) i noget nyt, så er en Mac en naturlig mulighed der bør overvejes.
Avatar billede michael-k Nybegynder
15. juni 2003 - 00:28 #19
125% hmm kan det nu også passe :)

Det vel ikke for sjovt at Discreet ikke udvikler til mac ?
Avatar billede michael-k Nybegynder
15. juni 2003 - 00:39 #20
prodic vil give dig ret i at når han spørge om pc, så det vel lidt dumt at snakke mac, da vi må formode han har en købt version af photoshop. Så et mac system vil nok blive en tand for dyrt ;)
Avatar billede cgleerup Nybegynder
15. juni 2003 - 22:33 #21
Mærkeligt at man kun kan arbejde seriøst på en mac, hvad mon jeg så har brugt de sidste år på. Jeg har arbejdet med begge maskiner og er ikke et sekund i tvivl om hvor jeg befinder mig bedst. Men som Pordic er inde på er det jo komplet ligegyldigt med den "religions" snak når der spørges efter den "rigtige" pc-løsning. - og ja, jeg vil nok forholde mig ganske kritisk over for de tal, især vuderet udfra de mange faktorer omkring styresystem, drivers, antal installerede fonte, programmer i baggrunden osv. - alt sammen ting der har meget stor bedtydning for en pc's performance.

Vigtigst er Ram - her bør du op omkring 512mb, men hvis du vil spare på det punkt kan 250 ganske givet også være tilfredsstillende til mange opgaver.

Når det kommer til grafikkortet er jeg ikke helt enig med alle andre i opfattelsen af hvor vigtigt dette er. Jeg kan se at flere nedprioriterer dette i forhold til visse andre ting, men grafikkortet er altså en vigtig faktor på samme måde som din skærm er det. - Radeon er et udemærket bud, men en lidt billigere løsning som samtidig også giver dig mulighed for at tilslutte to skærme er et Matrox-G550 Dualhead. En rigtigt godt kort, med en udemærket performance hvis det skal bruges til håndtering af grafisk arbejde der ikke indebærer 3D visualiseringer.

Derudover vil du med photoshop 7 have stor fordel af at vælge en processor med multi-thread eller den klassiske løsning med 2 processorer - men her kan du altså sagtens spare og nøjes med en processor. Amd kontra Intel - det er op til dig, lidt som religon... :)

Styresystemet er heller ikke uvæsentligt. Her vil det være en fordel for dig at kigge efter winXP hvis du har photoshop 7, ellers kan du sagtens nøjes med en version mindre. (Photoshop 7 og XP snakker bedre sammen end Photoshop 7 og andre styresystemer til PC)

Derudover er en god skærm natiurligvis også en vigtig faktor. Gå primært efter størrelsen af "Dot pitch" og max opløsningen. Førstnævnte bør ikke være højere end 0.26 og gerne så lav som muligt. Samsung har været fremme med nogle forholdvis billige skærme som har været meget rost for deres høje kvalitet. Der kan du få en 19" skærm for et par tusinde kroner, og naturligvis 17" billiger - jeg har selv siddet med to af deres 19" modeller en kortere periode, og de var faktisk ganske fornufte at arbejde ved.

Derudover vil jeg slutteligt anbefale dig at investere i et Wacom board eller til at begynde med en Intuios pen fra wacom. Skulle du ikke være bekendt med fænomenet, kan jeg oplyse at det er en slags tegnebræt som er trykfølsomt i denne version, dermed har du mulighed for langt flottere resultater og en mere varieret arbejdsstilling med hånden.
Avatar billede michael-k Nybegynder
15. juni 2003 - 23:56 #22
Så fik vi også wacom med :) Det går godt, det næste må næsten være skrivebord og kontorstol :)

Hvad mener du med at PS 7 arbejder bedre sammen med XP end andre styresystemer.  Hvor kan du se det og ikke mindst hvordan kan du mærke det.

Jeg har kørt PS 7 på XP HE og kører nu Win 2000 igen og jeg må nok indrømme jeg har ikke kunne se hvordan man skulle kunne se forskel på nogen måde.

Kører PS 7 på NT i skolen og der er heller ikke nogen forskel.

Så er det noget man kan mærke, se, hører, føle  for jeg kan ikke ?
Avatar billede cgleerup Nybegynder
16. juni 2003 - 08:19 #23
Har man ikke noget på hjerte kan man altid kommentere nedladende på andres kommentare - but sorry, i am here to help!

For det første ved jeg fra diverse seminarer, techspecs osv. at Photoshop 7 abrejder langt bedre med henholdsvis Xp og osX end med de tidligere styresystemer. Hermed skal forståes en bedre performance, primært grundet styreystemets forhøjede ydeevne, men også lang færre fejl hvis man arbejder med ting der virkelig presser systemet. Hermed mener jeg ikke nødvendigvis at presse systemet med tunge jobs, men mange forskellige applikationer åbne på én gang, forskellige kombinationer af filtre osv!

- ovenstående er ikke blot noget man kan se i dokumentationer som følger med til photoshop, men også noget man kan mærke hvis man arbejder seriøst med programmet - hvilket jeg jo ellers tilsyneladende ikke gør da jeg arbejder på en pc ;D !!!
Avatar billede michael-k Nybegynder
16. juni 2003 - 11:05 #24
"Har man ikke noget på hjerte kan man altid kommentere nedladende på andres kommentare - but sorry, i am here to help!" Det er da det fladeste jeg har hørt.

Når du kommer med en udtagelse om at ps 7 kører bedre på XP vil jeg da meget gerne hører om det, jeg er her for at lærer og da jeg har kørt ps 7 på 3 forskellige platforme men ikke kan mærke forskel, er jeg da intresseret i en forklaring. Det vel meget rimeligt er det ikke ?

Tror du fare op for hurtigt nogle gange, lad være med det, men det jo klart man må stå til regnskab for det man slynger ud. Det kan vi andre også lærer noget af.
Avatar billede cgleerup Nybegynder
16. juni 2003 - 11:09 #25
Nu ved jeg jo ikke hvad du underviser i og dermed heller ikke hvor hårdt du presser din maskine, og det er for så vidt også ligegyldigt. Men det var nu også mere din hånlige kommentar med wacom og kontorstole der gjorde mig lidt ilter. - men lad nu det være glemt.

Har jeg begrundet platforms debatten nok, eller skal jeg finde lidt grundigere, og nærmere udspecificeret materiale frem ? jeg vil nemlig gerne hjælpe.

Også selvom det er nødvendigt for dig forsat at kommentere på andres vendinger, med arrogantbetonede fraser.
Avatar billede michael-k Nybegynder
16. juni 2003 - 11:15 #26
Du er for dum at hører på. Lad det ligge jeg finder nok noget dokumentation andre steder, gider ikke spilde min tid på dig.
Avatar billede cgleerup Nybegynder
16. juni 2003 - 11:16 #27
at man gider blive ved
Avatar billede michael-k Nybegynder
16. juni 2003 - 11:24 #28
Hvis du læser indlæggende igennem, kan du se vi har snakket om Mac. Prodic kom så ind på at det enlig er total ligegyldig når han skal bruge en pc. Vi var også indenom skærme, som enlig også er lige godt. Så kommer du inden om en Wacom pen som jo enlig også er lige godt.

så krev jeg "Så fik vi også wacom med :) Det går godt, det næste må næsten være skrivebord og kontorstol" som enlig var ment som en joke, i relation til mac og skærm snakken.

Men så fare du op og spiller fransk klovn. Der var ikke nogle nedladende af noget art, blot en joke.

Så kommer du med den her "Også selvom det er nødvendigt for dig forsat at kommentere på andres vendinger, med arrogantbetonede fraser."  Det jo for tamt og barnligt.

Men lad det ligge som du siger, jeg er ude herfra, da vi ikke har fået noget feedback fra spørger, kan alt det gylde vel være lige godt. Bare synd du ikke har en lille smule humor, eller nyt at bidrage med.
Avatar billede cgleerup Nybegynder
16. juni 2003 - 11:27 #29
Jeg har skam ellers masser af humor, og sidder netop nu med et stort smil, med tilbagevirkende kraft ;)

- Må have misforstået hinaned, jeg smider lige et linkt til noget info om lidt ;)
Avatar billede cgleerup Nybegynder
16. juni 2003 - 22:40 #30
Nu kan jeg selvfølgelig ikke finde nogen direkte beskrivelse, typisk... vender lige tilbage!

Men tilgengæld faldt jeg lige over de minimumskrav som adobe oplyser til photoshop 7 i noget af deres online materiale:

(For PC)
• Intel ® Pentium® class III or 4 processor.
• Microsoft® Windows® 98, Windows 98 Special Edition, Windows Millennium Edition, Windows 2000 (service pack 2), Windows NT® 4.0 (service pack 6a), Windows XP.
• 128 MB of RAM (192 MB recommended)
• 280 MB of available hard-disk space.
• Color monitor with 16-bit color video card or higher.
• 800x600 or greater monitor resolution.
• CD-ROM drive.
Avatar billede necro Nybegynder
20. juni 2003 - 20:09 #31
hmmm, nogenlunde gode kravv... 192 er for lidt.
personligt kører jeg:

450mhz
512mb ram
tnt2 m64 (clocked)

og det kører faktisk helt fint, det kræver ikke det helt store så længe man bruger hovedet. overforbrug af filters (hvilket i øvrigt bare udtrykker man er n00b) gør ikke andet end at tage på ens ressourcer uden brug. så hvis man ved hvordan man bruger programmet ordentligt kræver den ikke særlig meget. det kommer and på hvor voldsomt man arbejder med billederne..
Avatar billede staz Nybegynder
21. juni 2003 - 11:07 #32
necro >> Hva er det da for en kommentar?

"overforbrug af filters (hvilket i øvrigt bare udtrykker man er n00b)"?

Overforbrug af filters kan jo ikke engang diffineres da det kan være totalt forskelligt fra porjekt til projekt. Jeg tror heller ikke på det der er stor forskel på om en "professionel" PS´er og en "Amatør" PS`er trækker flest ressourcer. Skal det være noget burde det være omvendt, da at en professionel ved hvordan man udnytter flest facetter i programmet i forhold til "n00b´en" som du siger.
Avatar billede hcma Novice
21. juni 2003 - 12:46 #33
famy>>> respons!!  er det snart lukketid??
Avatar billede pixeldude Nybegynder
24. juni 2003 - 22:37 #34
Her er bare en lille bitte opfølger:
http://it-avisen.dk/nyheder.asp?id=5127&app=def&i=0
Avatar billede cgleerup Nybegynder
25. juni 2003 - 08:00 #35
sjovt at artiklen slutter af med "Detaljer om testen kan læses på Apples officielle hjemmeside"... Tsk, Tsk...
- sorry, men jeg har efterhånden set mange eksempeler på at en vel-konfigureret pc slår apples maskinerne på flere punkter, men spændende hvis de igen kan presse markedet lidt.
Avatar billede photoshop6_user Nybegynder
21. oktober 2003 - 01:59 #36
Jeg giver cgleerup helt ret med hensyn til Samsungs forholdsvis billige skærme, jeg har selv en Samsung SyncMaster 959NF, 19 tommer skærm der har samme kvalitet/opløsning/ydeevne/levetid som dobbelt så dyre Sony Trinitron modeller, min Samsung har endda samme teknik som Trinitron, på min hedder det bare DiamondTron men er faktisk det samme og giver samme utroligt flotte stabile behagligt billede som en langt dyrere Sony Trinitron skærm...så vælg en Samsung SyncMaster 959NF 19" tommer skærm til omkring de 3-4000kr. så har du en knaldhamrende god skærm der sparker r*v og giver baghjul til de ALLE de andre skærme i samme prisklasse/størrelse!!!!!!

Mvh
photoshop6_user
Avatar billede chalde Seniormester
21. oktober 2003 - 12:33 #37
Enig med skærmen. Har den selv.
Men prisen er helt anderledes. 2232kr: http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1514797949
Avatar billede photoshop6_user Nybegynder
21. oktober 2003 - 15:01 #38
wow chalde - for bare et års tid siden gav jeg 3.400 for den hos midtdata.dk i Viborg, men glædeligt at se at den nu er endnu billigere, for det er virkelig en af markedets top skærme :):)

Mvh
photoshop6_user
Avatar billede photoshop6_user Nybegynder
21. oktober 2003 - 15:04 #39
Jeg har da tænkt på at købe en 959NF'er til, så jeg kan køre dual skærm på mit geforce kort, det kunne være virkelig sejt at have to 19" skærmes plads til at bolte sig i photoshop på :):):)

Mvh
photoshop6_user
Avatar billede chalde Seniormester
21. oktober 2003 - 15:04 #40
Jeg kan kun være enig. Er 100% tilfreds med den.
Købte ved ca 2400kr.