Avatar billede rasmus_a Nybegynder
13. juni 2003 - 12:55 Der er 1 kommentar

net.exe i qbasic

Hej

Kan nogen hjælpe mig på vej? Hvordan virker net.exe messenger programmet som følger med windows?
Er detr svært at lave sit eget? Hvad kræver det?
Avatar billede jaesper Nybegynder
16. juni 2003 - 09:12 #1
Kommer ledt an på hvilket programmeringssprog du vil benytte. Jeg vil foreslå Delphi, da der er en del netværksklasser, som kan hjælpe dig godt på vej. Jeg tør ikke side om der findes tilsvarende klasser i QBAsic, men min erfaring siger at QBaic er et noget decimeret sprog. Jeg tror faktisk heller ikke at det er objektorienteret, hvilket altid er en fordel. En anden mulighed er JAVA, men hvis du blot skal afvikle programmet lokalt på din maskine, vil Delphi nok være det bedste.

Det er ikke særlig svært at strikke en netværksklient sammen, da alt det svære findes som klasser i Delphi. Du skal have støvet oplysninger om hvordan kommunikationen foregår under messenger, men jeg mener at det er en simpel mail protokol der benyttes (tjek det lige!).