Avatar billede brokkehoved Nybegynder
12. juni 2003 - 20:05 Der er 10 kommentarer og
4 løsninger

At formindske billeder.

Hejsa.
Jeg har nogle billeder som jeg ønsker at for mindske inde i Photoshop.
Men når jeg gør det (f.eks. ned til halv størrelse), bliver de "hakkede" og ser slet ikke godt ud mere.
Hvad skal jeg gøre?

Jeg har brug for en "step-by-step" forklaring, da jeg ikke er særligt god til Photoshop endnu.
Avatar billede donwang Nybegynder
12. juni 2003 - 20:06 #1
Image->image size!?!!?
Avatar billede brokkehoved Nybegynder
12. juni 2003 - 20:19 #2
Hejsa.
Jeg har allerede prøvet at gøre som du beskriver, men jeg synes at tingene i billedet bliver lidt "hakkede".
Er der andre metoder at formindske et billede på?
Avatar billede spe Nybegynder
12. juni 2003 - 20:22 #3
Har du et billede man kunne låne så vil det være lidt lettere at vejlede dig.
Kan du oploade et?
Avatar billede hcma Novice
12. juni 2003 - 20:43 #4
Hvad mener du: er det længden og bredden der skal være mindre? er det opløsningen der skal formindskes? skal billedet komprimeres? o.s.v.
Avatar billede brokkehoved Nybegynder
12. juni 2003 - 20:49 #5
Hejsa.
Det er selve størrelsen på billedet som skal gøres mindre.
Som f.eks. at et billede et 200 x 200 px., og det billede vil jeg gerne få til at blive 100 x 100 px.
Men når jeg gør det med "Image size", bliver motivet inde i billedet lidt hakket. Måske er det fordi at det er et .jpg-billede?

Bagefter plejer jeg at klikke på: "File/save for web" for at formindske billedstørrelsen i kb. Det giver ingen problemer, og er nemt nok.  :-)

Og nej, jeg har desværre ikke mulighed for at uploade et billede i aften. Ellers kunne jeg nemmere vise jer det.  :-(
Avatar billede hcma Novice
12. juni 2003 - 21:00 #6
Først ændrer du billedet til de mål du vil have i cm/tommer og glemmer alt om px eller dpi og ppi. Derefter går du ind i File -> Save for web og vælger filtypen *jpg / * jpeg  eller måske endnu bedre *png
Prøv dig frem med forskellige komprimeringer og se også om der er forskel mellem *jpg og *png.
En passende opløsning til billeder til web er forresten 72 dpi/inch

Vend tilbage når du har "leget" lidt.
Avatar billede spe Nybegynder
12. juni 2003 - 21:07 #7
Du skal ikke ændre dit billedes pixelstørrelse i Image Size men vente til du har valgt Save for web. Her vælger du Image Size fanebladet og taster din pixelsmål ind. Og derefter leger du med de øvrige indstiller.

Er fuldstændig ligegyldigt hvilken dpi dit billede har.
Avatar billede znuggle.com Nybegynder
12. juni 2003 - 21:25 #8
Mine billeder bliver sq ikke hakkede med Image -> Image size... :S
Avatar billede brokkehoved Nybegynder
12. juni 2003 - 21:26 #9
Hejsa igen.

Jeg prøver at lege lidt med det, og ser hvad der sker med de forskellige billeder, i de forskelige indstillinger med de forskelige metoder.

Foreløbig tak, jeg vender tilbage lidt senere i aften.  :-)
Avatar billede batting Nybegynder
12. juni 2003 - 21:30 #10
Hallo - Et lille spørgsmål - Hvad er zoom værdien før og efter. Måske kan det være årsagen til snyderiet. Jeg har svært ved at genskabe din sitiuation.
Et faktum er at det er få værdier der "ser godt ud" i Photoshop. 25, 50 eller 100% fungerer OK
Avatar billede fet321 Nybegynder
13. juni 2003 - 18:29 #11
Er det et gif billede du ønsker at formindske?
Avatar billede busck Nybegynder
04. juli 2003 - 13:47 #12
Hej - jeg ved det er lang tid siden du postede, men tænkte at du måske ville vide det til en anden gang...

De problem kan hænge sammen med hvilken Resampling for du vælger at bruge - resampling vælges i Image Size og mulighederne "Bicubic", "Bilinaer" og "Nearest neighbor"...

Hvis du skal resize et screendump, så er "Nearest neighbor" klart at foretrække - ved mere almindelige billedet synes jeg "Bicubic" giver det bedste resultat!
Avatar billede brokkehoved Nybegynder
04. juli 2003 - 15:07 #13
Jeg har besluttet at lade en grafiker (evt. en af jer) lave mine grafiske ting fremover.
Grafik er altså ikke lige mit stærke område...
Avatar billede brokkehoved Nybegynder
04. juli 2003 - 15:08 #14
Jeg har tildelt jer alle point for hjælpsomheden  ;-)