Avatar billede lalledk Nybegynder
11. juni 2003 - 22:56 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Trådløst internet på bærbar

Hej
Jeg skal måske investere i en bærbar. Der står ingen steder, at den kan kobles til et trådløst netværk, så jeg ville spørge, om det er muligt, at koble et netkort eller en sender til den bærbare. Der er 100 point til den, der kommer med det bedste svar.

På forhånd tak

/Lars Pedersen
Avatar billede lare Nybegynder
11. juni 2003 - 22:57 #1
Du kan altid købe et pccard/pcmcia netkort. De fleste bærbare understøtter denne type kort
Avatar billede lalledk Nybegynder
11. juni 2003 - 23:02 #2
Ok, hvordan tilsluttes det så ? og hvad er ca-prisen?
Avatar billede kenp Novice
11. juni 2003 - 23:05 #3
du sætter den ind og indstallere driver så køre det :)

pris fra 500,- kr og opefter sådan ca.
Avatar billede lare Nybegynder
11. juni 2003 - 23:06 #4
Det er på størrelse som et kreditkort og "proppes" bare ind i et slot på siden af computeren. Kan købes fra omkring 300kr for et alm. og fra omkring 400 og op for de trådløse
Avatar billede rasmus_h Nybegynder
11. juni 2003 - 23:12 #5
Du skal dog lige være opmærksom på, at får at man kan slutte den trådløst til et i forvejen eksisterende netværk, kræver det et Access Point - en slags trådløs adapter til det almindelige netværk. Sådan en koster et sted mellem 500 og 2500 kroner (mener jeg at huske...)

- Rasmus!
Avatar billede aggehund Nybegynder
11. juni 2003 - 23:15 #6
Hej Lalle! :)

Jeg har fornyligt købt et sådan system fra "Linksys" - (Cisco Systems cover :) og det er jeg tilfreds med.. Jeg har ca. givet 4000 kr for et Access Point (Formidler af trådløst netværk (sender) og 2 PCMCIAkorttil de bærbare computere!

Ps. Alle Bærbare computere kan kobles til et trådløst netværk! da PCMCIA er blevet lavet på alle bærbare siden lang tid.. og bliver stadig lavet på alle (med få undtagelser)! så det skulle være ret sikkert at du kan få trådløst netværk! :)
- eller kig på Specs-listen om der står PCMCIA-port.. eller spørg! :)
Og jeg kører med 54 mbit pr sec.. hvor mange "normale" af dem jeg kender kører med 11 mbit pr sec...! :)
Ethernet Netværk  (kabel) kører med 100mbit.. så det er lidt langsommere med trådløst.. men det er pisse dejligt! (undskyld sproget :)

/Morten
Avatar billede lalledk Nybegynder
12. juni 2003 - 01:18 #7
Altså skal op på et gymnasie, hvor der er trådløst internet, ligeså snart man træder ind af døren. Så jeg skal bare kunne komme på nettet deroppe med mine bærbare :) Skal jeg så bare købe et af de kort eller hvad?
Avatar billede kenp Novice
12. juni 2003 - 08:29 #8
ja det er korrekt, men du skal være opmærksom på at der kan jo være forskellige blokeringer som gør at du ikke bare kan komme på! så der skal du nok have fat på administrator på den skole. fo rat være sikker på du har de rigtige oplysninger.
Avatar billede jones_net Nybegynder
12. juni 2003 - 10:18 #9
Du skal sørge for, at dit netkort og skolens trådløse net kan køre sammen - har samme standard.

Jeg vil næsten æde min gamle barret på, at det er 802.11b din skole bruger, hvorfor dit kort også skal være 802.11b (der findes også 802.11a og 802.11g).
Men spørg på skolen hvad de bruger, for ikke at smide penge efter en forkert standard.
Det kan jo også være, at skolen kun tilbyder trådløst net til undervisere, og så er det jo også træls at have investeret 1/8 SU:-(

/J
Avatar billede aggehund Nybegynder
12. juni 2003 - 13:53 #10
Lige en notis:
et 802.11g kort kan også køre sammen med 802.11b standarden..! :)
/Morten