Avatar billede hojgaard Nybegynder
11. juni 2003 - 18:56 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Database vs. søgemaskiner

Hej allesammen,

I øjeblikket har jeg alle mine sider som filer. For at gøre det nemmere, kunne jeg godt tænke mig at have alt i min database i stedet.

Nu er spørgsmålet bare: får jeg ikke problemer med at søgemaskinerne ikke længe kan/vil registrere mine sider?

Hvis ja, er der en måde at komme uden om problemet?
Avatar billede arne_v Ekspert
11. juni 2003 - 19:00 #1
Nej.

Søge-maskinerne er lige-glade med om dine sider er filer eller ligger
i en database.

Det er links, URL'er, robots.txt etc. der styrer søge-maskinerne.
Avatar billede hojgaard Nybegynder
11. juni 2003 - 19:02 #2
Kræver det ikke at jeg også har en fil til hver side?
Jeg havde en ide om at kunne vise alle sider fra én dynamisk side.
Avatar billede arne_v Ekspert
11. juni 2003 - 19:06 #3
/side.asp?id=n og /side.php?id=n sider bliver også pænt indexeret.
Avatar billede hojgaard Nybegynder
11. juni 2003 - 19:07 #4
Helt perfekt... lige hvad jeg håbede på :o)

Tak for hjælpen arne_v!
Avatar billede krogge Nybegynder
11. juni 2003 - 19:16 #5
..dynamiske sider bliver ikke indekseret på samme niveau som statiske sider .. og det er især tekst søgemaskiner styrer efter (læs google) og det er de færreste  der læser metatags. Så søgemaskiner er ikke ligeglade !
Avatar billede arne_v Ekspert
11. juni 2003 - 19:21 #6
Nu er jeg ike helt med.

Hvis side.php?id=7 og side7.php og side7.html sender præcis
samme tags og samme tekst, så må de vel også blive indexeret ens
eller ?

Eller sagt på en anden måde: jeg forstår ikke sammenhængen mellem
tekst-metatags og statiske-dynamiske sider !
Avatar billede krogge Nybegynder
11. juni 2003 - 19:28 #7
... en asp/php side som henter fra database skal jo først genereres hos klienten ... ergo søgemaskinerne kan ikke læse noget der ikke er der.
Avatar billede arne_v Ekspert
11. juni 2003 - 19:31 #8
Øh ?

asp & php konverteres til html på server ikke på client !
Avatar billede krogge Nybegynder
11. juni 2003 - 19:34 #9
ups .. min fejl ... men dynamiske sider indekseres ikke lige så godt som statiske !
Avatar billede arne_v Ekspert
11. juni 2003 - 19:52 #10
Er du sikker ?

Når jeg søger på Google synes jeg da at asp og php sider optræder
pænt oppe på listen.

Også sider med parametre.