Avatar billede temanden Nybegynder
11. juni 2003 - 13:56 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Hvad skal bruges til at lave et elektrisk kredsløb kort !

Hej. Jeg ville gerne lave mit eget lille kredsløb, hvor jeg kan lodde alle mine komponenter på. Se evt. http://www.linuxfocus.org/English/May2002/article236.shtml#236lfindex4 det er en forklaring på engelsk.

Men hvad skal man helt presist bruge, og hvordan forgår proceduren, når man laver sådan et kredsløb.

Håber der er nogen som har prøvet det før,
og kan sige hvad jeg skal købe til det.
På forhånd tak.
Avatar billede jpvj Nybegynder
11. juni 2003 - 14:08 #1
Du skal først og fremmest bruge et program til at lave dit diagram. Herefter router man sit layout og optimerer/ændrer layoutet i hånden.

Jeg har selv set en del til Protel98/99 (der er kommet en afløser). Sidst kunne man hente en 30 dages trial her: http://www.protel.com/

Når du så er klar, kan du gøre flere ting for at få et færdigt print. Hvis det er til "hobby/test" brug, så kan en printfræser eller et æstebad bruges. Hvis du skal have lavet det på fabrik, så overvej http://www.elprint.com/elprint.php.

JP
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. juni 2003 - 14:19 #2
ætsebad lyder så voldsomt, du skal bruge Ferriklorid, men husk at det elsker jern - så hold det væk fra jern!

Er det et simpelt kredsløb kan du bruge hulprint, her behøver du ikke at ætse noget.
En loddekolbe og loddetin uden syre.
Avatar billede real_icebear Nybegynder
11. juni 2003 - 14:46 #3
Du kan også bruge Eagle måske ikke verdens bedste program man du kan bruge det gratis og det virker ganske fint til at lave små diagrammer med, og så er der også muligt at lave print layoutet i programmet.

Kan hentes her
http://www.cadsoft.de/download.htm
Avatar billede temanden Nybegynder
11. juni 2003 - 18:10 #4
Det bliver et lidt advanceret kredsløb, da det er i forbindelse med en microcontroller! Jeg ville gerne prøve at lave et "proffesionelt" kredsløb, hvor man skal have det igennem et ætsebad og alt det.

Kan i sige mig hvad jeg skal købe, fra f.eks. brinck.dk, da jeg også skal have nogen andre ting der.

Som jeg kan se det skal jeg have noget
NaOH
Jern-klori
Fotoprint glasfiber - positivt - til at printe kredsløbet ud på ??
Veroboards glasfiber - Er vel en urørt printplade ??
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. juni 2003 - 19:37 #5
skal du selv der ind er jeg sikker på at de vil hjælpe dig til rette, de er flinke at handle med.

Ellers ser listen fornuftig ud, jeg ved dog ikke om  Veroboards glasfiber er forarbejdet eller om det er en helt urørt plade.
Avatar billede temanden Nybegynder
11. juni 2003 - 21:45 #6
Tak for jeres besvarelser, jeg vil prøve at tage derind en dag og høre dem, så må jeg prøve de programmer i har forslået senere.
Avatar billede jpvj Nybegynder
12. juni 2003 - 09:22 #7
Glemte lige: Hvis du skal æste dine print, skal du have en lyskilde til at belyse de "rå" printplader med. Selve printlayoutet skal du printe på en overhead. Hvis du bruger laserprinter, så skal du lige kontrollere, at de ikke "krymper" - enten pga. varmen, eller fordi printeren ikke holder målene.

Det kan godt betyde 1mm eller 2mm...

JP