Avatar billede mrnight Nybegynder
11. juni 2003 - 11:23 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Transformator på 6.67 A

Jeg har fået 1 transformator på 230 VAC (input) der giver et output på 24 VAC og Imax må være 6.67 A.

Det vil sige den max kan belastes med 160 W. (24 * 6.67)

Men der stod max 160 VA, men regner jeg det ud er det jo noget med watt og ikke vekselstrøm! Hvorfor bruger de en anden benævelse til sidst?

Er der en der kan finde eller lave et diagram så jeg kan regulerer den fra 0 - 24 VDC. Den skulle også kunne ive den fulde strøm på 6.67A!
Avatar billede scb Praktikant
11. juni 2003 - 11:29 #1
160 VA (volt x amp) er det samme som 160 watt.
Må det være en swich mode regulering ?

Tænk på at hvis du f.eks har 1 volt ud og belaster med f.eks 6 ampere, så brænder du ca. 160 watt af som varme inde i reguleringen, hvis ikke det er en swich mode.
-SCB
Avatar billede real_icebear Nybegynder
11. juni 2003 - 11:39 #2
SCB hvis du lige har et diagram der ligger kunne jeg da egentlig godt tænke mig og se switch moden
Avatar billede mrnight Nybegynder
11. juni 2003 - 11:39 #3
Okay men kan du skaffe et diagram?
Avatar billede mrnight Nybegynder
11. juni 2003 - 11:39 #4
Det skal opfylde mine overstående krav!
Avatar billede serverservice Praktikant
11. juni 2003 - 13:06 #5
Det hele hænger sammen med faseforskydningsvinklen mellem strøm og spænding.Forholdet mellem VA og watt er:
Wattt = I x Vac x Cos phi  , og cos phi er faseforskydningsvinklen mellem strøm og spænding. og samtidig samme vinkel mellem VA og Watt. Men ser det nemmeste med et vektordiagram.
Du må altså max belaste den med 6,67 ampere på sekundærsiden.
Hvis du vil udglatte din Ac skal du bruge en diodebro.
Avatar billede scb Praktikant
11. juni 2003 - 17:41 #6
Her er en traditionel strømforsyning, hvis du sætter 3 stk 2N3055 parallel (med 0,1 ohm i hver emitter) kan den klare dine 6 ampere.
Husk køling (køleplade evt med blæser)

http://ourworld.compuserve.com/homepages/Bill_Bowden/page4.htm#ps6.gif

Swich mode (opdagede jeg) kan normalt ikke reguleres ned til 0 volt, uden at det kræver et volsomt kredsløb (swich mode + alm regulering)
-SCB