Avatar billede fie1 Nybegynder
11. juni 2003 - 07:50 Der er 15 kommentarer

Guiden Skabelon findes ikke i Excel 2000

Jeg har lige installeret Excel 2000 (XP). Her findes under <data> <Guiden skabelon> ikke, som den gør i tidligere versioner. Jeg har ledt efter den i tilføjelsprogrammer, uden at finde den.
Jeg har nogle fakturaer som ved hjælp af "guiden skabelon" kunne føres over i en Excel database. Det kan jeg ikke i Excel 2000.
Kan nogen hjælpe?
Avatar billede pilfinger Nybegynder
11. juni 2003 - 07:59 #1
Har du prøvet at kigge under tools.
Jeg ved der skal være en guid til skabeloner in office 2000.
Avatar billede jkrons Professor
11. juni 2003 - 10:13 #2
Gå ind under Funktioner - Tilføjelsesprogrammer.

Her skal du vælge Guiden skabelon.
Avatar billede jkrons Professor
11. juni 2003 - 10:14 #3
Eller rettere Guiden skabelon med datasporing. Hvis den ikke ligger inder tilføjelsesprogrammer, har du måske ikke fået den installeret.
Avatar billede fie1 Nybegynder
11. juni 2003 - 11:22 #4
Hej
Den ligger ikke under tilføjelsesprogrammer.
Hvordan installerer jeg den?
Avatar billede jkrons Professor
11. juni 2003 - 11:24 #5
Det nemmeste er nok at sætte din CD i, og vælge Brugerdefineret installation. Vælg så at installere alt. Så burde den komme med.
Avatar billede mugs Novice
11. juni 2003 - 16:38 #6
Er det en skrivefejl:
"føres over i en Excel database"
Og mener du Access. Hvis det er tilfældet og alt andet svigter, så prøv at åbne din Access-db og importer herfra. Lav evt. en makro og brug handlingen "Overfør regneark".
Avatar billede bak Seniormester
11. juni 2003 - 21:23 #7
Nej mugs, når du ser ordet database, behøver det altså ikke være Access :-)
Det er korrekt som jkrons skriver. (Guiden skabelon med datasporing) Her har man så muligheden for at gemme udvalgte data fra sin skbelon som excel-tabel (database) eller i andet format.
Problemet med guiden er at den ikke bliver installeret med en standard-installering. Man kan dog efterfølgende indsætte disse. Gå til kontrolpanel -> tilføj/fjern programmer->microsoft office og vælg at ændre dette. vælg så add/remove features og under excel find tilføjelsesprogrammerne.
Avatar billede mugs Novice
11. juni 2003 - 21:45 #8
bak > Det kan godt være, at jeg er lidt ensporet ;o)
Men jeg er helt klar over, at Excel også kan benyttes som database, ligesom Access også kan regne.
Jeg bruger faktisk Excel som database til daglig. Jeg arbejder i en landsdækkende virksomhed, hvor forskellige afdelinger skal samarbejde om et stort projekt i uge 26. Vi bliver ca. 200 medarbejdere der kommer fra hele landet. For hele tiden at være ajour med deltagerne, har jeg lavet et regneark der ved forskellige LOPSLAG og filtreringer, hele tiden giver et samlet overblik. Grunden til det er et regneark er, at mine kolleger foretrækker dette program.
Der er adgang til dette regneark fra både Sjælland, Fyn og Jylland. Når denne aktivitet starter, downloader jeg regnearket til Access, fordi det er det program jeg er bedst til at handle.
På denne måde arbejder mine kolleger med det program de er bedst til. Og i den sidste ende får jeg det i "mit" program.

Det vigtigste ved dette indlæg er, at langt flere brugere af Office-pakken bør være opmærksom på, i hvor stor udstrækning de forskellige programmer kan "tale sammen", og med de guider der i både Access og Excel burde det ikke være noget problem at overføre data, så vi hele tiden bruger det program, der er mest velegnet til lige netop denne opgave.
Avatar billede bak Seniormester
11. juni 2003 - 21:50 #9
Du har helt ret, mugs. jeg ville også bare drille lidt.
Selvfølgelig skal man benytte det program, der er mest velegnet til formålet.
Dog, sålænge der kun er tale om en tabel og ingen joins, er jeg overbevist om at excel for langt de fleste mennesker er er både nemmest tilgængelig og hurtigst at producere resultater i
Avatar billede mugs Novice
11. juni 2003 - 22:00 #10
Du har helt ret i, at for de fleste brugere er Excel de foretrukne program. Jeg er overbevist om det skyldes, at man her kan se alle poster i pæne rækker og kolonner. Access er mere abstrakt at have med at gøre.

Jeg har en del arbejde med ikke EDB-kyndige der skal indtaste en del data. Og erfaringen herfra viser, at Excel er det foretrukne. OK - Så må de have det i Excel. At jeg så importerer til Access og fordeler data i forskellige tabeller med relationer og hele den tyrkiske musik, behøver de jo ikke at vide. Og det skal de så sandelig heller ikke. Deres arbejde er blot at indtaste data, mit er at behandle data på en måde, som jeg finder Access mest velegnet til.

At jeg så også sender udvalgte data til Word fordi jeg i visse situationer også skal skrive et brev, er jo en anden sag. Men det tør jeg slet ikke fortælle alle mine kolleger.
Avatar billede fie1 Nybegynder
12. juni 2003 - 07:53 #11
Hej derude.
Det var da en spændende diskution der har udviklet sig her *G*.
Jeg tror lige jeg vil prøve "baks" ide først. Min vestion af XP er på dansk, men jeg finder vel ud af det.
Tak for indlægene i øvrigt.
Det lyder også spændende med "mugs" forslag om at flytte regnearkene til Access
Avatar billede mugs Novice
12. juni 2003 - 15:46 #12
fie1 > Hvis du lægger din e-mail, kan jeg sende dig et lille program der viser hvordan du fra importerer og eksporterer data til og fra Excel.
Avatar billede fie1 Nybegynder
12. juni 2003 - 19:07 #13
Hej Mugs
det vil jeg gerne.
Fie1@ofir.dk
Avatar billede mugs Novice
12. juni 2003 - 20:12 #14
Sendt.
Avatar billede marikke Nybegynder
24. juni 2003 - 08:25 #15
Hej Mugs
Jeg har kigget lidt på din Acces, jeg tror det er ret smart; men jeg forstår ikke rigtig hvordan jeg finder rundt i det.

fie