Avatar billede gigabooster Nybegynder
11. juni 2003 - 06:43 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Layer 3 switch

Hvordan kommunikerer en layer 3 switch? Er det ikke noget med at det foregår via IP adresser på lag 3 i OSI modellen? og har den ligesom en layer 2 switch som har en MAC-tabel til at slå op i og se hvilket port nr. der ligger bag, også en form for IP-tabel? eller hvordan fungerer det iforhold til? og vil det egenligt ikke være mere besværligt at bruge en layer 3 switch hvis man benytter en DHCP server til at tildele hver enkelt maskine en tilfældig IP adresse hver gang man logger på?
Håber virkelig i kan hjælpe...
Avatar billede gigabooster Nybegynder
11. juni 2003 - 07:46 #1
Er der ingen der kan hjælpe?????????
Avatar billede tobias28 Praktikant
11. juni 2003 - 08:11 #2
http://www.eksperten.dk/spm/215265

jeg tror lige du burde hjælpe ham her først....
Avatar billede mc_goblen Praktikant
11. juni 2003 - 08:14 #3
Jo, en switch arbejder på lag3 i OSI modellen. Og den snakker med de andre routere rundt omkring for at få deres router tabeller...

Hvorfor skulle der være problemer med at bruge DHCP?
Avatar billede gigabooster Nybegynder
11. juni 2003 - 08:15 #4
ups. er jeg ked af, så er det rettet. men har stadig 150 point ude. hvordan får jeg dem givet? har lige sørget for at lukke mine andre spørgsmål. og vil lige undskylde til alle andre der først har fået deres velfortjente point nu.... sorry. Det vil ikke ske igen, håber virkelig nogle kan hjælpe...
Avatar billede mc_goblen Praktikant
11. juni 2003 - 08:17 #5
Glem det, har læst helt forkert af din spørgsmål... Sorry :(
Avatar billede gigabooster Nybegynder
11. juni 2003 - 08:18 #6
jeg mener bare at en lag 2 har en MAC tabel den kigger i for at se hvilke porte der ligger bag. har en lag 3 så en form for IP tabel? eller hvordan ved den ellers hvor den enkelte pakke skal hen? og jeg mener hvis man bruger DHCP og hver enkelt maskine hele tiden får ny IP, så kan switchen jo ikke være sikker på at det er samme portnr der ligger bag en given IP hver gang (hvis den kigger i en form for IP tabel, hvilket jeg ikke rigtigt kan finde ud af om den gør) hvis nu en anden klient har fået den IP.
Avatar billede gigabooster Nybegynder
11. juni 2003 - 08:19 #7
ok, men kan nogen hjælpe??????
Avatar billede bufferzone Praktikant
11. juni 2003 - 08:50 #8
Her er midt bud:

Ne layer 2 witch opbygger en tabeo over hvor mac adresserne sidder på portene, d.v.s. lige når switchen tændes virker den som en hub og broardcaster alt på alle porte, efterhånden som den får styr på hvilke mac adresser der sidder på hvilke porte bliver den bedre og bedre til at segmentere trafikken.

En layer 3 switch segmentere via ipadresserne. Som du sikkert ved, består en ip adresse af en nostdel og en netværks del det betyder at switchen når den kender nettet kan segmentere med både host og netværksdel som afgørende parameter. Du kan altså segmentere dit net virutuelt med ipadresser og subnetmaskie og dermed opnå en mere intilligent opdeling af dit net.

Layer 2 og 3 referere til lagene i OSI's referencemodel. mac adresser findes på lag 2 i modellen og ip på lag 3. En layer 3 switch skal altså således "pakke" datagrammerne mere op end en layer 2 switch, til gengæld kan den mere
Avatar billede bufferzone Praktikant
11. juni 2003 - 08:54 #9
Hvis du ønsker at bruge DHCP, kan du godt det teknisk, men det er ikke let. DHCP serveren skal sættes ordentligt op således at den tildeler ip adresser inden for de rigtige subnet til de rigtige maskiner og det er ikke helt let, det er lettere at styre IP adresserne manuelt, med mindre der er tale om meget store net, hvor subnetingne følger fysiske lokationer og subnettingen kan styres fra DHCP servere opsat på samme fysiske lokation som de maskiner de skal servicere. DHCP serverne adskilles su ip mæssigt med scopes
Avatar billede gigabooster Nybegynder
11. juni 2003 - 08:56 #10
scopes? hvad er det? kan du ikke forklare hvordan en layer 3 switch kommunikerer? modsat en layer 2 som bruger MAC adresser fra en MAC tabel den løbende opdaterer.... har en layer 3 så en IP tabel? eller hvad?
Avatar billede gigabooster Nybegynder
11. juni 2003 - 09:39 #11
tak for svaret
Avatar billede bufferzone Praktikant
11. juni 2003 - 09:45 #12
Et scope er sådan set bare en gruppe af ip adresse der opgives med en start ip og en slut ip, med scope kan du opdele de tildelte ip adresser i undergrupper og sørge for at DHCP serveren tildeler de rigtige adresser til de rigtige maskiner.
Du kan faktisk sige at en layer 3 switch foretager ip routning, lige som en router. Hvor en router oftest kun har 2 porte, en ind til det interne net og en til internettet, kan en 24 porte layer 3. switch route mellem 24 porte,

En anden måde at forklare forskellen er at en layer 2 switcn har en bridge sidende ved hver port, en layer 3. switch har en router sidende ved hver port. altså mere intelligens på hver port
Avatar billede gigabooster Nybegynder
11. juni 2003 - 09:55 #13
takker
Avatar billede tobias28 Praktikant
11. juni 2003 - 14:08 #14
hvis du mener at nogen har fortjent dem beder du dem bare skrive et svar....hvis ingen har fortjent dem, ligger du selv et svar og snupper pointene igen..!! :-)