Avatar billede tgv Nybegynder
10. juni 2003 - 20:52 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

LCD Skærm, dårlig kvalitet ved lav opløsning.

jeg har for nyligt købt mig en ACER AL732 som skulle være en kvalitetsskærm. Det mærkelige er så at det er som om at "renheden" i grafikken på computeren er sat op.

f.x. Får når jeg kørte 800x600 så er billedet ikke skarpt, først ved en 1280x1024 bliver det.

Kan dette måske skyldes at jeg bruger analog stik, altså ikke DVI-D. Siden det sidste er digital kunne det være at det gav en bedre billedkvalitet!

mVh Mikkel aka. TGV
Avatar billede rkhdk Nybegynder
10. juni 2003 - 20:56 #1
det er pga den skærm har en anbefalet opløsning på 1280*1024 hvor billedet er helt skapt.. ved mindre så trækker den billedet for at få det til at passe.

om du bruger analog (vga) eller digital (dvi) er ligemeget..

så kør i 1280*1024

på min bærbare er opløsning 1400*1050, og i andre opløsninger der bliver den også udskap, når den strækker billedet.. men jeg kan så slå den strækning fra så billedet bliver mindre, men er skapt
Avatar billede dmcn Praktikant
10. juni 2003 - 21:01 #2
Hvis du vil undgå den slags, så køb en almindelig CRT-skærm i stedet. Fladskærme giver kun pænt billede i den opløsning de er bygget til.
Avatar billede tgv Nybegynder
10. juni 2003 - 21:04 #3
Men når jeg nu kører i 1280x1024 i f.eks. counterstrike så kan man sige at den ligsom "lagger" asso virker anderledes end en normal CRT skærm..
Avatar billede tgv Nybegynder
10. juni 2003 - 21:05 #4
og nej jeg har 100 fps :D
Avatar billede fangel Nybegynder
10. juni 2003 - 21:18 #5
1) lcd skærme er bygget op omkring en masse stationære dioder, når der køres højere eller mindre opløsninger prøver skærmen at efterligne dette ved at tænde 1.5 dioder for hvert punkt, eller tænde fx 0.5 diode på punkt... dette er jo dømt til at misløkkes...

2) lcd skærme har langsommere opdaterings tid... normalt ligger en lcd skærm på 25-30ms, og det skal ned på 16-20 for at det er pænt at spille i...

Morten
Avatar billede tgv Nybegynder
10. juni 2003 - 21:32 #6
Skærmen kør 16 ms så dette burde ikke være et problem :D
Avatar billede zhark Nybegynder
10. juni 2003 - 22:03 #7
Det er f.s.v. en fortrinlig skærm, men absolut ikke velejnet til f. eks. spil eller lignende, men til "kontor"!
Avatar billede tgv Nybegynder
10. juni 2003 - 22:13 #8
Jeg fik ellers at vide at det var en af de bedste fladskærme til spil( for de er normalt ikke så gode)
Avatar billede fangel Nybegynder
10. juni 2003 - 22:15 #9
at det er en af de bedste betyder jo ikke at den er god ;)
Avatar billede soundfacts Nybegynder
11. juni 2003 - 07:55 #10
Hej Mikkel

En LCD skærm er opbygget med et antal pixels ( reelt små lysdioder ) svarende til skærmens opløsning - i dit tilfælde 1280 * 1024 = 1,310,720 punkter . En pixel kan ikke vise 1.5 punktidformation ( eksempelvis sort / rød ) . Da et enkelt punkt kun kan vise en farve / signal vil du kun kunne få gode billeder hvis du bruger opløsningen 1280 *1024 , eller opløsningern der er 1/2 ( 640*512 )  eller 1/4 ( 320 * 256 ) deraf .