Avatar billede stig69 Nybegynder
10. juni 2003 - 14:24 Der er 9 kommentarer og
3 løsninger

PHP og sikkerhed

Jeg har en Redhat 8.0 med en MySQL database kørende og har spekuleret lidt på sikkerheden.

Hvordan opnår man at data sendt fra klient til server og omvendt er krypteret? Skal det sættes op på Webserveren eller skriver man det i php-scriptet? Eller man gør måske begge dele?

Det er måske et stort spørgsmål, men jeg ville bare høre, hvad I andre gør generelt.

Stig
Avatar billede fangel Nybegynder
10. juni 2003 - 14:28 #1
jeg krypterer passwords når de ligger i database, men all kommonikation sker ukrypteret...

hvis al kommonikation skal være krypteret skal du bruge HTTPS istedet for HTTP som protolkol, og så skal du modde webservere

Morten
Avatar billede qredee Nybegynder
10. juni 2003 - 14:30 #2
Du kan bruge md5 kryptering til MySQL databaser, ved ikke om man også kan bruge dem til andre, men det bruger jeg på min lille chat, så alle koder bliver krypteret, når de står i adr. linien, fordi jeg ikke bruger method="post" - www.steen-moller.dk/chat - der kan du se krypteringen, når du er logget på! :)
Avatar billede stig69 Nybegynder
10. juni 2003 - 14:30 #3
Ok. Når du skriver HTTPS mener du så en SSL forbindelse og så sende data på den måde? Hvorledes krypterer du passwords i MySQL?
Avatar billede fiskerendk Nybegynder
10. juni 2003 - 14:31 #4
Du kan sætte SSL/TLS encryption op på din apache server så den har en sikker krypteret forbindelse til brugeren!

apache : http://httpd.apache.org/docs-2.1/ssl/
mysql : http://www.mysql.com/documentation/mysql/bychapter/index.html

der er sikkert også noget til php prøv på www.php.net i deres docs!
Avatar billede fiskerendk Nybegynder
10. juni 2003 - 14:33 #5
Bruger ik selv kryptering på apache, mysql og php... kun til password osv...
Avatar billede stig69 Nybegynder
10. juni 2003 - 14:34 #6
qredee--> Jeg har lige læst om md5 kryptering her: http://www.eksperten.dk/spm/311205 og det var ikke så sikkert, såvidt jeg forstod
Avatar billede fangel Nybegynder
10. juni 2003 - 14:36 #7
MD5 er sikkert, man kan ikke genskabe det orig. materiale, så det er sikkert!

måden man ser om ens indtastede password er det samme som det krypterede, er ved at kryptere det indtastede og se om de to krypterede ting er ens...

Morten
Avatar billede xtr0 Nybegynder
11. juni 2003 - 11:49 #8
MD5 er sikkert!
Det er en envejs kryptering, dvs. at den kun kan laves èn vej og ikke genskabes tilbage.
Dog mener jeg at have set en md5 decrypter som var nogle dage om at dekryptere en 8 cifret kode *gab*
Avatar billede fangel Nybegynder
11. juni 2003 - 11:58 #9
xtr0 => man kan jo altid brute-force passwords ;)

Morten
Avatar billede stig69 Nybegynder
11. juni 2003 - 11:59 #10
dea_pq--> brute-force, hvad vil det sige?
Avatar billede fangel Nybegynder
11. juni 2003 - 12:02 #11
prøve sig frem indtil den har gættet det rigtige... dvs at den prøve ALLE tænkeligt kombinationer (og det er mange)... den bliver bare ved med at spørge "er det her paswd rigtigt?"... indtil der bliver svaret "ja"...

Morten
Avatar billede stig69 Nybegynder
12. juni 2003 - 09:36 #12
Tak for de fine svar. Jeg har valgt at fordele pointene mellem jer