Avatar billede rasmusm Nybegynder
09. juni 2003 - 23:47 Der er 11 kommentarer

Min AMD 1400 Mhz "fryser" ved selv meget simple opgaver - hvorfor

Hej!

Jeg har en AMD Thunderbird 1400 Mhz, hvorpå der er installeret Win XP. Problemet er, at pc'en/Win XP fryser helt, så reboot er nødvendig indimellem. Det sker på varierende tidspunkter, men det er påfaldende simple opgaver, der får den til at fryse. F.eks. hvis jeg "alt-tab'er" fra word til winamp, maksimerer et vindue mens winamp kører el. lign. Jeg har gentagne gange forsøgt at geninstallere Windows XP, ligesom jeg har tjekket for løse forbindelser i kabinettet - alt sammen uden held. Endvidere tror jeg ikke, at det relaterer sig til lydkortet, idet problemet også opstår, uden at lydkortet umiddelbart er aktiveret (dvs. winamp eller andre lyd-applikationer kører ikke). Jeg vil næsten gå ud fra, at det er en form for hardware-problem - men hvilket?
Venlig hilsen,
Rasmus
Avatar billede skaw Nybegynder
09. juni 2003 - 23:50 #1
har du set efter temperatur i bios  cpu?
Avatar billede rasmusm Nybegynder
09. juni 2003 - 23:58 #2
ja - systemtemp. er ca. 60 - er det for meget?
Venlig hilsen,
Rasmus
Avatar billede skaw Nybegynder
10. juni 2003 - 00:01 #3
på kanten vil jeg mene hjælper det med siderne pillet af
Avatar billede skaw Nybegynder
10. juni 2003 - 00:05 #4
det der med lydkort er nem at prøve gør den det når du tager det ud ?
meget af fejlfinding går efter udelukkelsesmetoden
Avatar billede skaw Nybegynder
10. juni 2003 - 00:09 #5
Test programmer kan blandt andet findes på www.tweak.dk
Avatar billede rasmusm Nybegynder
10. juni 2003 - 00:12 #6
hmm.. okay. Men jeg har haft pillet lydkortet ud - intet resultat. Jeg prøver lige at tjekke linket. Tak for hjælpen.
Avatar billede keld-duracell Nybegynder
10. juni 2003 - 04:23 #7
OK - Har du installeret de rette drivere / patches til bundkortet - eks VIA 4-1 drivere ? Har du checket at din Bios ikke er for aggressivt sat op ?  - Er din strømforsyning kraftig nok ? (Min. 300 Watt) er din RAM iorden - Hvilket bundkort har du ? o.s.v. (Der kan være 1000 problemer som forårsager denne desværre altfor almindelige situation)
Avatar billede a_trunk Nybegynder
10. juni 2003 - 09:27 #8
hvor lang tid har din comp stået tændt når problemet kommer? de har jo den geniale ide at gå kold under længere tid, og ja alt det keld-duracell siger. holder du din computer ved lige altså defragmenter en gang imellem, scandisk og sådan, kan være lille ting der gør det kan være pisse trælse .. men hvis det er onboard VIA bundkort kan lyden godt give problemet, min har haft stort besvær da jeg brugte win98 ihvertfald
Avatar billede jpvj Nybegynder
10. juni 2003 - 09:29 #9
Skriv din systemkonfiguration (HW + SW).
Avatar billede rasmusm Nybegynder
10. juni 2003 - 14:37 #10
Problemet varierer i "ankomsttidspunkt". Det sker både hurtigt og efter et stykke tid, men som sagt altså ofte i forbindelse med "alt-tab", maksimering af vinduer eller almindelig netsurf. Jeg vil sige, at min computer bliver ok vedligeholdt vha. både scandisk og defragmentering mv.

Hardware:
EM 8330 LMR 266 Mhz; Amd Thunderbird 1400 mhz (CPU 266); Vantec D1-6040 (AMD/sokcet-A); SDRAM PC133 PQI 512 MB; IBM DESKSTAR 60GXP 40 GB (dvs. lydkort, grafikkort, netkort mv. integreret på bundkortet).
Software:
Windows XP Professional, FAT32
Avatar billede ms7829 Nybegynder
01. december 2003 - 22:09 #11
Det sker måske ikke når bare den står og køre ? De 60Grader er nok i overkanten, det der med at pille siderne af er kun en løsning til man sætter bedre køler på. man får ikke den rette gennemstrømning i sit kabinet når man gør dette.