Avatar billede pablo Nybegynder
07. juni 2003 - 21:01 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Tidsstempling kommer ikke med over på PC

Hej

Jeg har et Pinnacle DV Plus kort og et ganske alm. JVC digitalt video kamera. Når jeg henter film fra kameraet ind i min PC (med Studio 8), så går det helt fin. Mit problem er bare, at jeg på min film har slået dato og tid på mens jeg optog det, og det kommer ikke med når jeg har hentet det over på PC'en.

Er der en der ved hvad dette skyldes?
Avatar billede henninga Novice
08. juni 2003 - 23:40 #1
Jeg kører selv med DV500 med digital og analog tilslutning.
Dato og tid kommer med over på computeren når du overfører filen via FireWire - det ligger i filen sammen med tidskode, klip osv.
Det du mener er vel at den skal vises på skærmen?
Så kræver det enten at du har et program der kan tilføje den i billedet eller at du indspille analogt, hvor du så sætter kamera til at vise dato medens du "optager" det.

HenningA
Avatar billede pablo Nybegynder
09. juni 2003 - 21:44 #2
Hej Henning

Jeg bruger FireWire til at overføre min optagelse til min PC. Hvis jeg overfører optagelsen direkte til en video, så kommer dato og tid med over og bliver vist på skærmen. Hvis jeg så i stedet overfører det via Firewire til min PC for at jeg vil lave en DVD-skive med det, så kan jeg ikke få dato og tid vist. Det er meget vigtigt at det kommer med.

Da jeg optog optagelsen på videokameraet havde jeg sat dato og tid til.

Kan det måske have noget at gøre med det program jeg bruger til at overføre det med? Jeg bruger som sagt Studio 8.
Avatar billede henninga Novice
10. juni 2003 - 00:26 #3
Hej pablo.
Når du optager med et digital videokamera kommer dato og tid ikke til at ligge på billedet som ved f.eks. Hi8 og andre analoge kameraer.
Disse oplysninger bliver automatisk lagret på båndet i et specielt område til det.
Når du viser det på dit fjernsyn bruger du analog tilslutninger, og da kan du vælge at få vist de forskellige data der ligger på båndets specielle "data-spor".
Hvis du vil have det samme billede ind på computeren skal du også optage det via en analog indgang på computeren - så kommer det til at se ud som på fjernsynet.
Når du bruger FireWire ligger informationerne "Pakket ind" i data og bliver ikke vist i billedet.
Så løsningen er at køre det analogt ind i computeren.
Eller manuelt sætte det på som en titel :o(
Jeg kender ikke nogen programmer der kan gøre det.
HenningA

Du kan læse lidt om video på  www.abmedia.dk/video
Avatar billede pablo Nybegynder
10. juni 2003 - 07:21 #4
Hej igen

Kan jeg bruge mit Pinnacle DV Plus FireWire kort til at køre det analogt ind på PC'en, eller skal jeg gøre det på en anden måde?

Jeg er rimelig ny til videoredigering, så jeg håber du bærer over med mine spørgsmål... ;-)
Avatar billede henninga Novice
10. juni 2003 - 23:23 #5
Hvis det hedder "Studio DV Plus" har du fået en "Break Out" boks med, hvor der er analoge indgange. Så kan du bruge dem.
Jeg kan ikke finde et kort der hedder "Pinnacle DV Plus Firewire". Men det er jo nemt at se om du har stik til analog indgang ;o)

Jeg vil prøve at surfe lidt rundt og se om der eventuelt er et program der kan sætte tidskoden ind i billedet.
Vender tilbage.
HenningA

OK med spørgsmål - det er jo det eksperten er til !
Avatar billede henninga Novice
10. juni 2003 - 23:27 #6
Undskyld - Studio DV Plus har ikke analog indgang, det er Studio DeLuxe der har det - sorry.
Jeg kigger videre
Avatar billede henninga Novice
11. juni 2003 - 00:27 #7
Jeg kan ikke finde noget, men har prøvet at lægge spørgsmålet i Pinnacle forum.
Der kan du iøvrigt finde mange gode tips
http://www.pinnaclesys.com/MenuSupport.asp?product_id=577&division_id=1&langue_id=2

GoNat for nu.
HenningA
Avatar billede pablo Nybegynder
11. juni 2003 - 00:31 #8
Hej Henning

Tusinde tak for din hjælp. Jeg må prøve at lede videre, så jeg kan få den tidsstempling med over på de DVD-skiver jeg vil lave med mine optagelser.

Du har i hvert fald givet mig svar på hvorfor det ikke kommer med over på den måde jeg gør det på.

Mvh.

René
Avatar billede henninga Novice
11. juni 2003 - 23:47 #9
Hej René
Tak for point.

Jeg har fået svar på Pinnacle forum - Studio 8 kan ikke gøre det for dig - "Nope we can't do it with Studio. As for Premiere, read this work around That Premiere users have come up with using Scenalyer".

Jeg har kigget lidt videre og fundet denne side (engelsk) som godt nok handler om Premiere men fortæller om et program som kan gøre det for dig: http://www.adobeforums.com/cgi-bin/webx?50@49.nzbiaNJ7TyF.1@.1de947bf

Det program de skriver om kan hentes her: http://www.scenalyzer.com/main.html
Kan hentes i en prøveversion.

Jeg håber det lykkes for dig.
HenningA