Avatar billede njihou Nybegynder
06. juni 2003 - 12:45 Der er 33 kommentarer og
1 løsning

Hvordan laver du design?

Hvordan laver du design.. Helt enkelt.. Hvad gør du når du starter en hjemmeside ?
Avatar billede njihou Nybegynder
06. juni 2003 - 12:47 #1
Jeg starter frontpage og tegner celler og lidt af hvert.. Så det ser godt ud self. Så finder jeg nogle farver jeg vil bruge, og ser om det kommer til at se ok ud.

Bagefter laver jeg nogle billeder i Photoshop og indsætter dem. Enkelt. :)
Avatar billede michael_stim Ekspert
06. juni 2003 - 12:49 #2
Du skal nok have fat i et såkaldt WYSIWYG program. Dreamveawer m/fireworks eller frontpage. Det förste rekommenderes men er du helt newbie er MS frontpage nok lettere.
Avatar billede zjinn Nybegynder
06. juni 2003 - 12:51 #3
Jeg starter med at lave nogle html-sider uden indhold på. Så laver jeg en med

<html>
<head>
<title></title>
</head>
<body>

</body>
</html>

Og så laver jeg et css-dokument. Det er egentlig enkelt når man har lært det. Bagefter begynder jeg at lave opsætning på sitet. Det gør jeg i notesblok og også lidt frontpage. Engang brugte jeg dreamweaver, men det er noget crap fandt jeg ud af.

Grafik laver jeg i photoshop. KUN photoshop..! Så udbygger jeg det langsomt.
Avatar billede donwang Nybegynder
06. juni 2003 - 12:51 #4
Jeg bruger Photoshop/dreamweaver...
Avatar billede zjinn Nybegynder
06. juni 2003 - 12:51 #5
Ja frontpage er også ok, men der er ikke helt store muligheder i ...
Avatar billede njihou Nybegynder
06. juni 2003 - 12:53 #6
Tusind tak. Som ovenover skrevet bruger jeg også photoshop og frontpage, men jeg er ikke ret god endnu. Det kommer nok!!!
Avatar billede ellert Nybegynder
06. juni 2003 - 12:53 #7
Når jeg begynder, har jeg et (næsten) færdigt design inde i hovedet, og dette går jeg så ud fra... Sommetider, hvis der er mange kringlede tables, så bruger jeg Dreamveawer, ellers bruger jeg bare TextPad... Jeg laver altså på grafikdel og kodedel på samme tid ...

Dette afhænger dog af hvordan siden skal se ud ... Min nuværende side ( www.detersmart.dk ) har fx ikke rigtig noget grafik mens min side, som den var før ( www.detersmart.dk/v5 ) har en hel hel del grafik ...
Håber du ku bruge det til noget...

// eLLERT
Avatar billede michael_stim Ekspert
06. juni 2003 - 12:55 #8
Vil du forstå hvad du laver, er det bedst at skrive alt kode selv eller kikke på den autogenerede kode de forskellige program spytter ud. Her er en udemärket site hvor man kna läre det grundläggende.
www.html.dk
Avatar billede zjinn Nybegynder
06. juni 2003 - 12:56 #9
der er også TSW WebCoder der er utroligt rart at have hvis man laver lidt hårdkogte ting.. :)
Avatar billede smooth Nybegynder
06. juni 2003 - 12:57 #10
Avatar billede doggy82 Praktikant
06. juni 2003 - 13:00 #11
Jeg starter med at lave det i Fireworks;
Præcist ned til mindste px.
Noget af det jeg så har lavet er desideret grafik som skal slices og gemmes seperat. Andet er frames som jo så skal laves i html.
Alt dette sætter jeg sammen i notesblok.
Hvis jeg har nogle table problemer eller lign. laver jeg "skellet" til min table i Dreamweaver.
Når det hele så er sat op. Tager jeg screenshots og sammenligner med min orginale Fireworks, og til passer html'en så det passer præcist.
Avatar billede michael_stim Ekspert
06. juni 2003 - 13:00 #12
Opretter du et konto og smider 200 point til sådan et spörgsmål, godt gået.
//Michael
Avatar billede doggy82 Praktikant
06. juni 2003 - 13:01 #13
nåå ja - jeg laver lidt CSS under vejs med <style>
- efter hånden får jeg så lagt det over i en ekstern css fil.
Avatar billede michael_stim Ekspert
06. juni 2003 - 13:03 #14
Skal du ikke åbne nogle flere konto :)
Avatar billede popsy Novice
06. juni 2003 - 13:07 #15
Avatar billede doggy82 Praktikant
06. juni 2003 - 13:10 #16
lol godt skjult !! "flytning af points" rofl

CoAdmins:
"hmm tror du ham her flytter points"
"ehh jeg er ikke sikker, prøv at se på hans overskrift..."

.
Avatar billede popsy Novice
06. juni 2003 - 13:13 #17
:D LOL
Avatar billede fromsej Praktikant
06. juni 2003 - 13:15 #18
*ROFL*
Avatar billede michael-k Nybegynder
06. juni 2003 - 13:15 #19
Syntes du snakkede om design ?  og ikke koden ?

Nå nevermind, her kommer en opskrift på design delen.

Det nemmeste er at finde ud af hvad det enlig er for en hjemmeside du vil lave, mange laver bare noget for at lave noget, så finder de ud af der ikke rigtig er noget indhold, så der bliver smidt lidt babes, jokes og alt muligt underligt på siden.

Så planlægning er vigtigt, ikke kun havd der skal være på siden, men også i højgrad hvordan den skal se ud visuelt.
Der har man så noget der hedder Storybord og Flowchart.
Flowchart er en hurtig skitse over hvordan siden skal se ud og hvad elmenter der skal være på den. feks hvor menuen skal være, hvor logoet skal være osv.
Storybord går man lidt mere i detaljer, hvor man laver hver side og finder ud af hvad der skal være der på. Hvad for nogle links man skal have og hvad de skal hedde osv.
Ved planlægning skal man også være opmærksom på hvad det er for nogle bruger man skal lave siden til, og hvad opløsning osv. man vil bruge.

Når det er lavet kan man begynde at designe.  Planlægningen er faktisk meget vigtig da det kan spare dig for en masse tid i den sidste ende. Tænk hvis du have lavet et helt design og du lige finde ud af at der skulle være to links mere i din menu :(  det kræver noget tid at lave, det havde du sikkert fundet ud af inden du betyndte at designe hvis du havde lavet din planlægning.

Design delen er meget individuelt hvordan man gør. Personligt finder jeg først ud af hvad grundfarve jeg vil bruge, derefter finder jeg en kontrast og den rigtige nuance.

Så laver jeg logoet, som er noget af det sværeste hvis man ikke har et i forvejen selvfølgleig :)

Derefter er det at design. Hvordan man gør det er ikke til at sige, man har bare nogle ider som man har tegnet i storybordet, det er ikke altid det komemr til at se sådan ud, men du har da noget at gå ud fra.

Når det gælder kode, slicer jeg mit design op i photoshop og lader photoshop lave koden for mig, det er urtoligt nemt og lige til, derefter smider jeg det over i html-kit som er en gratis text editor, og laver slicene om til baggrund de steder de skal det og laver mine links og hvad der eller skal være  mouseover feks. Derefter validere jeg siden, som jeg selv syntes er en vigtig del af det der hedder brugervenlighed.

Derefter kommer indholdet, det skriver jeg så i word. Har selv den holdning at en side med fedt design men uden indhold kan man ikke bruge til noget, en kombination af design og indhold kan man komme utroligt langt med :)

Så skal der testes, bruger nogle gange eksperten så man kan se om brugervenligheden er tilstede. og man kan få testen den i mange forsklellige browsere.

Så den klar. En hurtig gennemgang, der er selvfølgelig masser af ting mere, både hvad angår planlægning, design og test, men der er da lidt at kigge på og søge efter på google.

Hyg dig med det :)
Avatar billede zjinn Nybegynder
06. juni 2003 - 13:18 #20
Hey..! Det der med at lade photoshop slice det.. Kan du ikke forklare det ?
Avatar billede michael-k Nybegynder
06. juni 2003 - 13:19 #21
næh men du kan søge her på eksperten, det er blevet forklaret en del gange efterhånden, både af mig og de andre fra photoshop kategorien :)
Avatar billede zjinn Nybegynder
06. juni 2003 - 13:22 #22
Ok jeg prøver.. :) Det lyder sq da mega nice at man kan det. Jeg har altid siddet og klippet billederne til, så de passer.. Det er jo IKKE sjovt :D
Avatar billede rkhdk Nybegynder
06. juni 2003 - 13:23 #23
zjinn & njihou => I bedes komme med en RIGTIGT god forklaring på hvorfor begge brugere er registeret på samme PC?

http://www.eksperten.dk/regler.phtml
§ 1.2
"Det er kun tilladt at have én brugerprofil på Eksperten, med mindre andet er aftalt med Admin eller Coadmins"

I har 24 timer til at forklare, ellers deaktívers begge bruger!

Rkhdk / CoAdmin
Avatar billede the_collector Novice
06. juni 2003 - 13:47 #24
Læg også mærk til detaljen med, at han kommer til at svare med den forkerte bruger først.
Avatar billede 7th Praktikant
06. juni 2003 - 13:48 #25
Hihi the_collector, nu du siger det, sjov og afslørende detalje :o)
Avatar billede michael-k Nybegynder
06. juni 2003 - 14:00 #26
LOL sikke et fjols at bruge tid på :(
Avatar billede 7th Praktikant
06. juni 2003 - 14:03 #27
Ja synd for dig michael-k... men hva ;)
Avatar billede michael-k Nybegynder
06. juni 2003 - 14:04 #28
:)
Avatar billede the_collector Novice
06. juni 2003 - 14:07 #29
Surt at bruge så meget krudt på et fjols.
Avatar billede the_collector Novice
06. juni 2003 - 14:08 #30
Og for at det ikke skal være løgn, så første gang har bringer et indlæg med den "rigtige" bruger, så glemmer han at det skal være et svar og ikke en kommentar.
Avatar billede 7th Praktikant
06. juni 2003 - 14:20 #31
Det er jo også svært at huske at logge ind og ud, og ind og ud, hver gang man skal kommentere eller svare ;)
Avatar billede the_collector Novice
06. juni 2003 - 14:25 #32
Havde han været bare en smule smart, så havde han brugt to browsere og været logget ind som den ene bruger i den ene browser og tilsvarende med den anden.
Avatar billede michael-k Nybegynder
06. juni 2003 - 14:41 #33
nu han da væk, men mon ikke han dukker op igen ;)
Avatar billede the_collector Novice
06. juni 2003 - 15:11 #34
Jo han mangler jo nogle point LOL