Avatar billede kirky Nybegynder
04. juni 2003 - 16:58 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

WD HD 180GB viser kun 128GB

Jeg har lige investeret i en Western Digital Hi-Performance 180GB harddisk. Problemet er bare, at den kun siger, at der er 128GB (måske lidt mere, kan ikke huske det præcise tal) på harddisken i biosen. Jeg har opdateret min bios til den nyeste, og den siger stadigt det samme.

I følge WD's egen side kører harddisken kun med Ultra ATA/100, og ikke ATA133, som jeg troede kunne være problemet.

Er der nogle der har samme problem, og hvordan har I fået det løst?
Avatar billede s_kjaer Praktikant
04. juni 2003 - 17:01 #1
Du skal nok have installeret et EZ bios. Hvad hedder disken?
Avatar billede s_kjaer Praktikant
04. juni 2003 - 17:11 #4
Kirky>> Hvilket styresystem har du ?
Avatar billede kirky Nybegynder
04. juni 2003 - 17:26 #5
Jeg kører XP og her er linket til den harddisk jeg lige har købt:

http://www.wdc.com/en/products/products.asp?DriveID=34
Avatar billede kirky Nybegynder
04. juni 2003 - 17:27 #6
Men det er vel ligemeget med styresystemet, når bios'en siger at den kun er på 136GB?
Avatar billede fromsej Praktikant
04. juni 2003 - 17:29 #7
BIOS opdatering måske?
Avatar billede kirky Nybegynder
04. juni 2003 - 17:31 #8
jeg har lige opdateret den med den nyeste i dag, uden nogen held. Måske et controller kort?
Avatar billede fromsej Praktikant
04. juni 2003 - 17:32 #9
Ifølge det link jeg lagde, ja.*s*
Avatar billede s_kjaer Praktikant
04. juni 2003 - 17:47 #10
Det er ikke helt lige meget hvilket styresystem du har. Har du læst det link jeg smed kl. 17.10.09.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
04. juni 2003 - 17:56 #11
Læg seneste servicepack på, ellers render du ind i netop det problem du er rendt ind i. Der er noget med 48 bit addressering, der kun er understøttet i windows 2000 dp3 og xp sp1.
Avatar billede kirky Nybegynder
04. juni 2003 - 17:58 #12
s_kjaer, ja det gjorde jeg, og jeg brugte et forkert ordvalg. Jeg mener at hvis bios'en ikke understøtter det, så nytter det vel ikke noget, at jeg begiver mig i gang med at ændre i registreringsdatabasen? :)

Jeg skal sikkert gøre det, når jeg har fået hardwaren til at understøtte harddisken. Men jeg vil helst have hardware-delen på plads først, da jeg jo skal partitionerer og formatterer den igen, når hw-delen er fikset.
Avatar billede halifax Nybegynder
04. juni 2003 - 18:02 #13
To ting skal være opfyldt for diske større end 137GB:

Din BIOS/IDE controler skal understøtte 48 bit LBA
Win XP skal understøtte det med SP1, eller det skal nanuelt enables ved ændring i reg.databasen.

Ville gerne understøtte med et link, men kan pt ikke komme ind i Microsoft Knowledgebase.
Avatar billede s_kjaer Praktikant
04. juni 2003 - 18:03 #14
Avatar billede s_kjaer Praktikant
04. juni 2003 - 18:08 #15
HAr selv Maxtor, og de har en big disk enabler http://www.maxtor.com/en/support/downloads/big_drive_enabler.htm Kan ikke se en grund til at den ikke kan bruges ved en WD Disk, da den "bare" sætter bios i stand til at kunne æde større diske. Hvad mener i andre, kan den bruges ved WD ?
Avatar billede halifax Nybegynder
04. juni 2003 - 18:10 #16
Præsis den side. Tak!
Såfremt IDE controleren ikke understøtter 48 bit LBA (BIOS opdatering) er eneste mulighed for at udnytte alle GB at sætte et PCI controlerkort i, som understøtter det.
Avatar billede halifax Nybegynder
04. juni 2003 - 18:29 #17
s_kjaer - Den sætter ikke BIOS i stand til at æde store diske, men "This utility takes the guess work out of editing the Windows registry. The Big Drive Enabler fixes an operating system limitation"  -  altså den klarer ændringen i reg.databasen.
Samtidig skrver de jo "regardless of any system BIOS that supports 48-bit LBA."

Altså, BIOS/IDE controleren skal også understøtte 48 bit LBA. Og den henviser sågar til Microft - samme link som s_kjaer ovenfor.  :)
Avatar billede s_kjaer Praktikant
04. juni 2003 - 18:33 #18
Halifax>> Godt set. Det vil sige at nøjagtig det samme sker ved en opdatering til SP1
Avatar billede kirky Nybegynder
04. juni 2003 - 18:34 #19
halifax --> du kunne vel ikke være så venlig at komme med et link til et billigt controller kort hos edbpriser. Eller i det mindste fortælle lidt mere om hvad jeg skal kigge efter, når jeg køber et? :)
Avatar billede halifax Nybegynder
04. juni 2003 - 18:40 #20
Jeg har i et tidligere svar henvist til en Promise controler, set til kr. 387,00.
http://www.xdata.dk/servlet/VisVare?vareID=2264

Se linket og klik på "Se producentens specifikationer." 48 bit LBA skulle være understøttet.
Avatar billede osdeburger Nybegynder
06. juni 2003 - 12:46 #21
det er bare sur røv da...!
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
06. juni 2003 - 12:49 #22
osdeburger >> Har du bare en dårlig dag eller hvad ? Det er 2 gang jeg ser de underlige kommentarer fra dig indenfor 5 minutter. Hvis du ikke har noget konstruktivt at bidrage med, så lad være med at skrive noget.
Avatar billede osdeburger Nybegynder
06. juni 2003 - 12:59 #23
det kan da godt være du synes det jeg skriver er latterligt... men hvis en person synes det er underligt at hans harddisk "mangler" 44 GB.. hvorfor henvender han sig så ikke til butikken hvor han købte den??? Så siger de enten >>"det er da helt normalt mester"<< eller også siger de >>"nåda.. hmm vi ser lige på det du"<<!!
Så sker der det at han gakker fuldstændig ud, og bytter den og får gyserne igen. Ellers får han en ny! Så medmindre han har en skod comp. så kan han intet gøre da!! og uanset om han selv kan fikse det, ville det da være MEGET nemmere at henvende sig til butikken hvor den er købt!!!!!!!
Avatar billede fromsej Praktikant
06. juni 2003 - 13:02 #24
osdeburger>>Hvorfor ikke skrive den forklaring med det samme i stedet for et fuldstændigt tåbeligt indlæg?
Avatar billede osdeburger Nybegynder
06. juni 2003 - 13:04 #25
Det er da ren logik da...! en person som stiller sådanne spørgsmål har da ikke meget mellem ørene...! je gkunne fristes til at bruge det som en undskyldning:::::"" Jeg troede at `kirky's spørgsmål var for sjov!!!"
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
06. juni 2003 - 13:06 #26
osdeburger >> Se.. det du nu skrev var konstruktivt. Det havde været helt ok at skrive sådan, men "det er bare sur røv da...!" kan brugeren jo ikke bruge til noget som helst. Det er det, jeg mener med at man ikke skal skrive noget, hvis ikke man har noget konstruktivt at sige. Ellers er det bare spam.

Hvis du vil følge med i et spørgsmål og have emails når det bliver opdateret, kan du bare sende en tom besked afsted.
Avatar billede fromsej Praktikant
06. juni 2003 - 13:07 #27
Der kan vist hurtigt opstå delte meninger omkring, hvem der har noget mellem ørene her, burde du ikke nærlæse reglerne for Eksperten, og overveje om ikke du skulle tage at ændre din omgangstone ganske betragteligt, ellers spår jeg dig en kort fremtid herinde!
Avatar billede osdeburger Nybegynder
06. juni 2003 - 13:08 #28
det er helt i orden mester... god weekend da!
Avatar billede kirky Nybegynder
07. juni 2003 - 01:17 #29
Controllerkort plus SP1 til XP gjorde tricket. :) Takker