Avatar billede maz21 Nybegynder
04. juni 2003 - 15:12 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Skærmopløsning og webdesign

Hvad gør webdesignere nu om dage mht. skærmopløsning?
Nogen bruger 800*600 og nogen 1024*768, så spørgsmålet er hvordan man optimerer sin side så den vises bedst muligt ved begge opløsninger??
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
04. juni 2003 - 15:13 #1
Laver den til den mindste løsning ;-)
Avatar billede brianalbertsen Nybegynder
04. juni 2003 - 15:15 #2
langt de fleste sider er stadig i dag lavet til at man skal kunne køre siden uden fejl ved en opløsning på 800x600 da mange bærbare stadig kører med den opløsning.

Men det er jo op til dig selv.
Avatar billede brianalbertsen Nybegynder
04. juni 2003 - 15:18 #3
Jeg så en afstemning på en amerikansk hjemmeside den sagde at der er flest der kører 1024x768 dernæst 800x600 og så 1280x768

Det kan måske hjælpe dig lidt på vej.
Avatar billede dengalepose.dk Nybegynder
04. juni 2003 - 15:18 #4
Og husk der skal være ekstra plads til menulinje, Googlesøgebar og alt det der jazz...

Hvis du optimerer til 800*600, så har du reelt mellem 395 og 500 i højden og 760 i bredden.

DGP
Avatar billede roenving Novice
04. juni 2003 - 15:19 #5
-- og den eneste sikre måde at få sit design til at virke hele vejen igennem er at lave to sider -- men så er den næste der besøger dig en, som bruger alle værktøjslinier og paneler og har icq eller msn åben ...

-- stort set alt ting kan positioneres on the fly, men det vil nogle gange blive lidt voldsomt ...
Avatar billede brianalbertsen Nybegynder
04. juni 2003 - 15:22 #6
jeg har lige fundet en dansk afstemning til dig.

http://activedeveloper.dk/information/gamle_afstemninger.asp?poll=39

Der kan du se et andet resultat

Men stadig er der en del der vil logge på med lav opløsning hos dig.
Avatar billede brianalbertsen Nybegynder
04. juni 2003 - 15:25 #7
Du kan jo få et script der kigger på brugerens pc og ser hvad opløsning han kører med. Og så åbne en side som passer. Men stadig vil det ikke virke optimalt hvis han kører andre menulinier eller icq som roenving skrev
Avatar billede dengalepose.dk Nybegynder
04. juni 2003 - 15:28 #8
brianalbertsen > Den slags afstemninger kan IKKE bruges til en hujende fis :)

Afstemninger om skærmopløsninger ligger altid på hjemmesider beregnet for udviklere eller designere... Disse har langt bedre udstyr end gennemsnittet i befolkningen.

Tilpas i stedet skærmopløsningen i forhold til din målgruppe :

Laver du en side for 3D-Studio-folk fyrer du den bare af, mens en side rettet mod medlemmer af Ældresagen nok skal holde sig til en lavere opløsning.

DGP
Avatar billede maz21 Nybegynder
04. juni 2003 - 15:43 #9
Er det så smart at lave to versioner af sit websted? En til den høje opløsning og en til den lave opløsning eller?
Avatar billede brianalbertsen Nybegynder
04. juni 2003 - 15:44 #10
uhh ha ikke så fjendsk dengalepose.dk.

Men du har da ret i at det er de færeste på 40 og opefter der gider og trykke på afstemninger hvis de endelig ramler ind i en.

Men jeg ved da at offentlige steder kører de mange steder med 800x600 endnu. Sørgeligt men sandt. Tit er det forsi brugeren ikke kan finde ud af og ændre det.
Avatar billede roenving Novice
04. juni 2003 - 15:45 #11
Næh, jeg ville vælge ud fra brugermæssige overvejelser suppleret med nødvendigheden af at et design skal være på en bestemt måde ...
Avatar billede brianalbertsen Nybegynder
04. juni 2003 - 15:45 #12
maz21 - Ved ikke omdet er smart. Det er dobbelt arbejde. Og stadig vil der komme opløsninger over de alm 1024x768.
Avatar billede brianalbertsen Nybegynder
04. juni 2003 - 15:45 #13
Hvad er det for en side? Må man få det at vide?
Avatar billede maz21 Nybegynder
04. juni 2003 - 15:47 #14
Okay tak for hjælpen, jeg optimerer den til 800*600.
Avatar billede dengalepose.dk Nybegynder
04. juni 2003 - 15:48 #15
Det var aldeles ikke for at være fjendtlig, derfor satte jeg en lille smiley :) efter udtalelsen. Så jeg håber, jeg er tilgivet:o)

DGP
Avatar billede brianalbertsen Nybegynder
04. juni 2003 - 15:48 #16
selvtak
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
04. juni 2003 - 15:49 #17
Jeg ville uden tvivl optimere til 800x600 - http://www.thecounter.com/stats/2003/May/res.php giver et ok overblik.

En side optimeret til 800x600 med en absolut størrelse behøver ikke nødvendigvis at se ringere ud i større oplysninger, mange gange tværtimod efter min mening.

Du kan også vælge at definere i relative størrelser, derved ser din side "tilpasset" ud i alle opløsninger.
Avatar billede brianalbertsen Nybegynder
04. juni 2003 - 15:50 #18
dengalepose.dk Det fattede jeg. Glemte bare min smiley hehe.
Forgiven and forgotten.

Men det er lidt dumt og spørge om netop dette spørgsmål da det har været oppen en masse gange før. Man kommer aldrig frem til det helt rigtige synes jeg.
Avatar billede dengalepose.dk Nybegynder
04. juni 2003 - 15:54 #19
Allrigth :)

Bogen "Web Style Guide" gider et godt overblik over, hvilke overvejelser man skal gøre sig mht. skærmopløsninger osv. - Bare lige et tip

http://www.webstyleguide.com/page/dimensions.html

DGP
Avatar billede snebolle Nybegynder
04. juni 2003 - 15:55 #20
Lav din side med en max brede efter hvad der passer dig bedst. Men gør den dynamisk hvis folk har en mindre slærmopløsning i breden. Hvis teksten også står fornuftig i 800x600 så må det vel være den mest optimale løsning.

/René