Avatar billede Slettet bruger
04. juni 2003 - 09:03 Der er 19 kommentarer og
5 løsninger

harddisk klikker

Min harddisk klikker og jeg kan ikke få kontakt til den.
jeg har noget data jeg gernevil redde. men den kommer aldrig rigtig i gang udover klik-lydene. Nu har jeg prøvet at åbne den . je kan se at "armen i disken hele tiden går frem og tilbage. er der nogen måde man kan få den i gang på eller er det omsonst.
Avatar billede anuseren Nybegynder
04. juni 2003 - 09:07 #1
Det er en IBM harddisk?

Du er fucked... :)

Du kan måske gå derned hvor du har købt den og få dem til at kigge på den.
Avatar billede lrd Nybegynder
04. juni 2003 - 09:12 #2
http://ssddom01.storage.ibm.com/hddt/knowtree.nsf/cffe836ed7c12018862565b000530c74/4b1a62a50f405d0d86256756006e340c?OpenDocument

Se om du kan finde lyden der - og derved finde årsagen til problemet.
Men ja - lyde er ikke det ønskede, så et snarligt skifte står du nok over for.
Avatar billede Slettet bruger
04. juni 2003 - 09:13 #3
ja, men den er ca. 3 år gammel. jeg tænkte om man kan pille lidt og få den til at virke , bare sådan at jeg kan få data overført.
Avatar billede lrd Nybegynder
04. juni 2003 - 09:13 #4
Sorry link virker ikke finder et andet
Avatar billede anuseren Nybegynder
04. juni 2003 - 09:13 #5
lrd

dødt link?
Avatar billede Slettet bruger
04. juni 2003 - 09:14 #6
hvad lrd, det link du har sendt virker ikke !
Avatar billede gilles_dk Nybegynder
04. juni 2003 - 09:14 #7
har du åbnet selve harddisken, er garantien brudt og dem du har købt den hos vil sikkert have penge for at kigge på problemet.
du kan prøve scandisk, norton eller et af test programmerne fra HD producenterne. dog vil HD producendernes program sikkert slette dine data.
Avatar billede Slettet bruger
04. juni 2003 - 09:16 #8
det er ligemaget med garantien. det var mere hvis der var en fidus til at få den i gang igen
Avatar billede lrd Nybegynder
04. juni 2003 - 09:17 #9
Kan ikke finde det nu.
men tror den synger på sidste vers.
Når en HD klikker er det fordi læsehovedet kører helt ud til den ene side, og det gør det hvis den har svært at læse data, og der er ikke andet at gøre end at udskifte den.
Avatar billede anuseren Nybegynder
04. juni 2003 - 09:17 #10
zombie

der findes folk der professionelt tager sig af at genskabe harddisk data...

nå de åbner en harddisk, så sker det i et miljø der er 100.000 gange renere end hvad vi normalt er vant til.

Så hvis den ikke virkede før, så virker den nok heller ikke nu... ;o)
Avatar billede el_fredo Praktikant
04. juni 2003 - 09:33 #11
Du skal få fat i en Windows XP CD, hvis du ikke har en i forveje, og sætte den i. Du skal ikke installere Windows igen, men lad installationsprogrammet køre frem til der hvor du skal vælge harddisk. Windows vil på et tidspunkt inden da selv gå ind og rette evt. fejl på disken (som KAN rettes). Det skete med en af mine kammeraters diske. Den klikkede også, og ville ikke boote. Jeg troede også den var røget, men jeg ville prøve at installere Windows XP ovenpå den gamle installation for en sikkerheds skyld. Der stod så lige pludseligt, at Windows havde rettet nogle fejl på disken. Jeg afbrød installationen derefter, genstartede, og vupti - det hele kørte igen helt uden at klikke. Prøv lige det først.
Avatar billede weaponx Nybegynder
04. juni 2003 - 09:35 #12
Når din harddisk "klikker", som du beskriver der er det fjederen i læse/skrivearmen der sprunget. Der er intet galt med pladerne hvor dine data ligger på. Er du meget fingernem kan du skifte fjederen, men jeg vil anbefale dig, at få en reperatør til at fikse den. Du skal blot gøre ham opmærksom på, at du ønsker at dine data bliver bibeholdt så han ikke laver en low level format på disken for at sikre at skidtet virker.
Avatar billede scb Praktikant
04. juni 2003 - 09:44 #13
Og du er godt klar over at et lille støvkorn i mikro størrelse, som rammer pladerne, og kiler sig fast under læse/skrivehovedet vil gøre at du aldrig får den til at virke.
Man må ALDRIG åbne en harddisk i alm luft hvis man vil redde data.
-SCB
Avatar billede el_fredo Praktikant
04. juni 2003 - 10:56 #14
Men prøv nu lige det med Win XP først for god ordens skyld, inden du skifter fjedre ud... Det ville være ærgeligt hvis det bare var det, og man havde brugt tid/penge på reparation.
Avatar billede jpvj Nybegynder
04. juni 2003 - 11:03 #15
el fredo> Skulle man så stramme fjederen for at flytte hovedet? Hvilken søgetid vil de mon give? :-)

Læsehovederne sidder på et ophæng, der (vist nok) hedder E-armen. Denne arm bliver styret at et magnetfelt. Læsehovederne hviler på pladerne, når harddisken er slukket og svæver på den luftstrøm der genereres af pladerne, når de roterer.

Du skal ALDRIG skille en harddisk ad (med mindre du vil bruge den adskilt i fremtiden). Afstanden fra læsehovedet til pladerne er meget små. Jeg var engang til foredrag med en dansk ingeniør fra Quantum i USA. Han fortalte, at hvis et støvkort på størrelse med en partikel fra cigaretrøj kom mellem hovedet pladen, så ville harddisken ikke kunne læse de næste 5-8 bytes, pga. hovedets vibrationer... :-)

Hvis det er rigtigt vigtige data, så STOP dine forsøg NU og las ex. www.ibas.dk klare opgaven. Hvis de er mindre vigtige, så smid harddisken i en anden maskine og køre chkdsk /f. Herefter redder du de data, der kan reddes og kaster harddisken efter svigermor hvis hun er af den onde type :-)

JP
Avatar billede el_fredo Praktikant
04. juni 2003 - 11:10 #16
jpvj > Hvad mener du??? :o| Er det noget med at putte grankogler mellem fjederen og bundstykket i en MP-49??? Hehe, nej spøg til side. Jeg ville bare lige understrege, at jeg IKKE går ind for at åbne en HD. Det er korrekt at den er meget følsom. Jeg mener at læsehovedet fiser afsted 8/1000 mm over selve pladen, så den skal man nok lade være. Men at sætte Win XP cd'en i og få den til at rette fejlen, er altså ikke hazarderet...
Avatar billede jpvj Nybegynder
04. juni 2003 - 11:12 #17
Brugte nu altid C-batterier :-)

Nej det har du ret i. Jeg ser dog ingen grund til at starte installationen. Der er jo en fremragende recovery consol, hvorfra man kan køre chkdsk...
Avatar billede tbr-doa Nybegynder
04. juni 2003 - 16:43 #18
har hørt om at det kan hjælpe at ligge den i fryser?
og derefter sætte den til, men det kan tænkes at det er noget vrøvl
Avatar billede polle_vendsyssel Nybegynder
05. juni 2003 - 01:30 #19
Når den klikker er den sådan set død, du får ikke IBM (eller dem der har overtaget rep af deres diske) til at lave den, de sender dig en ny af samme type eller bedre...

At du har pillet toppen af den, betyder INGEN garanti og hvis du har kørt med den efter den har været åbnet ingen mulighed for at få et firma til at klare opgaven... Da som tidligere nævt at et støvkorn på læse hovedet vil ødelægge data på disken....

Jeg kan ikke se hvad det skal hjælpe at sætte win cden i, da den ikke ville kunne se harddisken bedre, end hvis du kigger i DISKHÅNDTERING....

Hvis harddisken ikke engang optræder i BIOS kan du godt vinke farvel....
Men så finder du bare dine backup data frem og indlæser dem når du får en ny disk ;)

Hilsen peder
Avatar billede anuseren Nybegynder
05. juni 2003 - 17:15 #20
Så er det vist tid til at smide nogen point

:o)
Avatar billede osdeburger Nybegynder
06. juni 2003 - 12:49 #21
MUHAHHAHAHAAAAAA!!!! LÆR DOG AT BRÆNDE DE VIGTIGE DATA!!!!
Avatar billede Slettet bruger
09. juni 2003 - 07:54 #22
tak for deltagelsen allesammen. Jeg har endnu ikke prøvet den med dybfryseren, men jeg er villig til alt. Jeg vil osse prøve at finde en disk af samme type og prøve at sætte pladerne over i den, min bror er på IBM, så måske... Jeg fordeler pointene mellem de 5 som er kommet med egentlige svar. Det er vist retfærdig nok
Avatar billede Slettet bruger
09. juni 2003 - 07:57 #23
jeg vil vende tilbage hvis de 2 forsøg lykkes
Avatar billede polle_vendsyssel Nybegynder
09. juni 2003 - 11:43 #24
okay... Og tak for point.