Avatar billede lille_lars Nybegynder
03. juni 2003 - 20:19 Der er 11 kommentarer

slem lugt fra pc

ok prøver igen, oprettede i det forkerte kategori.

Hej Eksperten er ny herinde

Kom til at brande et bundkort af, og det lugtede....

Er skolelærer, og på skolen har vi en uge om dufte og lugte.

Et spørgsmål som ikke hører så meget hjemme her er..hvordan kan man lave en væske som lugter lige så slem som et brandt bundkort.

(Ligesom en stinkbombe, eller lugten af smørsyre)

Lars
Avatar billede matz Nybegynder
03. juni 2003 - 20:46 #1
hmm :D

Hvad med at tag en tændstik æske, og knæk de der tændstikker halvt over, også læg dem inde i æsken. Riv det du skal køre dem på af, og sæt det ind i siden på den og lad svolet vende imod den. Put en lille klump eller flere små klumper plastik i, bare ikke for mange... også luk æsken igen. bind den rundt med lidt "brunt" tape, og bind det meget stramt, så der bliver dannet et tryk.

Det vil sige:

- Du kaster den
- Den rammer jorden - og udløser et tryk, hvor det sprænger.
- Det kommer til at lugte lidt

hehe :D
Avatar billede matz Nybegynder
03. juni 2003 - 20:47 #2
nååh væske :( Lad mig lige tænke over den :D så ikke lige at der stod væske.. :-/
Avatar billede esbenrt Nybegynder
03. juni 2003 - 20:48 #3
jeg kender godt lugten af brændt elektronik, men den minder ikke om noget kemikalie jeg er stødt på i laboratoriet, så mit gæt er at den består af rigtig mange forskellige komponenter.

men du kan da altid brænde en simpel transistor af for poderne, den lugter ca. lige så slemt...
Avatar billede matz Nybegynder
03. juni 2003 - 20:52 #4
Kan du ik os bare overføre lugten fra et bundkort, også over i en væske ? Det er jo ikke så svært..
Avatar billede lille_lars Nybegynder
03. juni 2003 - 21:38 #5
kan i sige mig så hvordan man laver en væske, eller kender en væske der lugter, og  meget som man nemt kan få indigrienserne til?

evt hvor man kan købe dem?
Avatar billede esbenrt Nybegynder
03. juni 2003 - 22:18 #6
ammoniak, chlorin og eddikesyre lugter grimt, men dem har I vel tænkt på.

spørg fysik og kemilæreren på din skole om han har noget natriumsulfid. Hvis du opløser det i vand lugter det som rådne æg.

de fleste (ilde)lugtende stoffer er organiske, så det er måske ikke så ligetil at få fingrene i, men hvis du er heldig:

ethylmercaption (ethanthiol) er vist nok kåret som det mest ildelugtende stof.
kadaverin er også et hit (gæt selv lugten), det systematisk navn er vist nok 1,5-pentandiamin.
fotofixér lugter heller ikke så godt. det lugter godt nok ikke så kraftigt, men til gengæld er det nemt at skaffe.
Avatar billede a1a1 Novice
03. juni 2003 - 22:20 #7
surstöming, svenskting (mad)

----
Interesting. We too eat raw herring, mostly pickled herring that we call "Sill".
The Surströmming, fermented herring, are placed in barrels in many months so it can ferment (like some cheeses). The herring then both looks and smells rotten, but it tastes great...

står der her:
http://www.sweden.com/forums/showthread.php3?postid=30257#post30257

har ikke selv lugtet, men hørt fra andre at det ikke er godt :o)

;)
Avatar billede esbenrt Nybegynder
03. juni 2003 - 22:21 #8
undskyld, ethylmercaptan
Avatar billede a1a1 Novice
03. juni 2003 - 22:24 #9
æv...
The fermented herring is tastier than the Lutefisk but stinks badly, the smell is so very bad that it's actually forbidden to eat surströmming in many Swedish apartment buildings (now we're talking exotic food!).
Avatar billede -sonix- Nybegynder
05. juni 2003 - 11:59 #10
hehe hvor sjovt spørgsmål...

Du skal bare have noget smørsyre, det lugter som gamle mennesker som ikke har fået bad i et år.. :P
Avatar billede lille_lars Nybegynder
06. juni 2003 - 10:07 #11
Hehe, det har jeg fundet ud af...:)

Tog en spørjte fra en stor flaske med smørsyre og hældte den over i en lille flaske kun 10 ml. Da jeg skulle smide sprøjten ud, gik jeg gennem en klassegang med sprøjten, hvor der kun var rester tilbage og de kunne lugte det med det samme...:) De skydte sig uden for. Så Smørsyre er en god måde at børnene ud at lege