Avatar billede nikkelheimer Nybegynder
03. juni 2003 - 13:43 Der er 25 kommentarer og
2 løsninger

Filplacering v/ indsættelse af billeder.

Office XP på win2000 platform.

Når jeg vil indsætte et billede, ligger dette typisk på vores netværksdrev, så jeg har været i funktioner/indstillinger/filplaceringer for at angive drevet K:\ som startsted.
Det er også fint ved første indsættelse.
Men hvorfor husker word ikke den mappe, hvorfra jeg sidst har hentet billeder i samme session?
Nu skal jeg hver eneste gang starte ved K:\ og klikke mig yderligere et 1-4 mapper videre, og det er meget irriterende.
Og jeg kan ikke gå ind og fortælle programmet, at det ikke skal starte i K:\. Den skal tilsyneladende starte et sted, men inden jeg gik ind og angav et startsted, stod der ikke noget i feltet (clipart).
Jeg håber, at der er een, der kan hjælpe. På forhånd tak.
Avatar billede Slettet bruger
03. juni 2003 - 14:11 #1
Det er stien til document = den mappe hvor du har dine billeder.  Startup er der man f.eks. gemmer skabeloner med makroer, der skal køre, når man åbner word.
Avatar billede Slettet bruger
03. juni 2003 - 14:15 #2
Jeg misforstod hvis. Du burde nu også kunne komme til mappen med billeder, hvorimod cliporganizer åbnes fra det panel, der kommmer i højreside af word. Og den har jeg nu ikke helt forstået.
Avatar billede nikkelheimer Nybegynder
03. juni 2003 - 15:14 #3
tak for svaret, meen....

Det er ikke clipart billeder men fotos jeg indsætter.

Og funktionen "indsæt billede fra fil" opfører sig anderledes nu (se første indlæg), da jeg har angivet K:\ som placering for clipart.

Og jeg kan ikke fjerne den angivelse, så der slet ikke står noget.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
03. juni 2003 - 16:56 #4
Hmm.. som en hovsaløsning kan du jo lægge en genvej til den mappe, du vil frem til, f.eks. k:\folder1\folder2\folder3 ind det sted hvor "indsæt billede fra fil" starter. Så er du jo kun et enkelt klik væk, men det hjælper selvfølgelig ikke når du næste gang skal hente en række billeder fra et andet drev eller directory.
Avatar billede nikkelheimer Nybegynder
03. juni 2003 - 17:11 #5
Jeg har som hovsaløsning valgt at sætte placering af clipart til "seneste brugte filer" (oversigt).
Det koster så kun et ekstra klik, men er stadig møgirriterende.
Avatar billede piphans Nybegynder
04. juni 2003 - 14:42 #6
Altså - nu sidder jeg godt nok med en Word 2000, men hvis jeg under funktioner, indstillinger, filplaceringer sætter stien til Clipartbilleder op til et bestemt drev (K:\), så sker der det når jeg klikker på indsæt billede - fra fil, så peger den selv ud på K:drevet. Mon ikke det er det samme i XP?

mvh P
Avatar billede nikkelheimer Nybegynder
04. juni 2003 - 16:30 #7
Jo - det lyder sådan.
Men jeg vil gerne have fjernet drev-henvisningen. Til at starte med, stod der ikke en placering, og word huskede hvilken mappe jeg sidst var i (i samme session) og åbner den igen.
Nu peger den ved hver billedindsættelse ud til k:drevet, og det kræver flere klik at nå den rigtige mappe derfra.
Det er jo forskelligt fra session til session, hvilken mappe jeg skal bruge billeder fra.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
04. juni 2003 - 16:38 #8
Jeg prøvede lige på min gamle 97'er og der var ingen problemer, men jeg havde så heller ikke rettet i filplaceringerne. Måske du skulle prøve at lade filplaceringen være tom, der hvor der henvises til k:\ eller rette den til defaultværdien, som sikkert er clipart i office directoryet.
Avatar billede nikkelheimer Nybegynder
04. juni 2003 - 16:55 #9
Problemet er, at jeg ikke kan lade placeringen være tom. jeg ved i hvert fald ikke hvordan man gøre det.
og hvis jeg lader defaulutplacering være clipart, ja så starter den bare der hver eneste gang.
Avatar billede Slettet bruger
04. juni 2003 - 22:08 #10
Jeg har heller ikke kunnet slette stien til f.eks. start mappen, så der er nok ikke meget at gøre........

Med mindre, du laver dig en makro der åbner den mappe du henter billeder i
Læg makroen som ikon i din menu, eller giv den genvejstast. Så kommer du til mappen i en arbejdsgang.

Hvis du ikke ved hvordan, så vend lige tilbage.
Avatar billede rvm Nybegynder
05. juni 2003 - 23:24 #11
Her er en makro, der nulstiller filplaceringen for grafikfiler:

Sub FjernGrafikSti()
    Options.DefaultFilePath(Path:=wdPicturesPath) = ""
End Sub
Avatar billede Slettet bruger
06. juni 2003 - 01:00 #12
Super, den må da kunne bruges ifb. med start stien også?

Dog tror jeg, at i nikkelheimers tilfælde, tror jeg det ville være en god ide med en makro.
Avatar billede rvm Nybegynder
06. juni 2003 - 11:13 #13
Det kan den nemlig også - så hedder den bare:

Options.DefaultFilePath(Path:=wdStartupPath) = ""
Avatar billede Slettet bruger
06. juni 2003 - 11:37 #14
Ja, bortset fra, at den sætter tilbage til default = Microsoft - Word - Startup. Her kan den åbenbart ikke være blank.
Avatar billede nikkelheimer Nybegynder
06. juni 2003 - 12:12 #15
Mange tak for svarene.
Er der en helt færdig opskrift, jeg blot kan kopiere.
Og er det noget jeg skal aktivere hver gang jeg åbner word.
Jeg aner intet om makroer, så jeg vil lige læse lidt om det i word-hjælp.
-vender tilbage-
Avatar billede rvm Nybegynder
06. juni 2003 - 12:16 #16
Åben Word
Tryk Alt + F11
Vælg Insert/Module
Kopier nedenstående ind i modulet

Sub FjernGrafikSti()
    Options.DefaultFilePath(Path:=wdPicturesPath) = ""
End Sub

Placer markerøn i første linie af makroen
Tryk F5

Nu er makroen kørt og placeringen er ændret :-)
Avatar billede Slettet bruger
06. juni 2003 - 16:51 #17
Du kan nøjes med en næsten tilsvarende makro, til at sætte den sti du vil have til dine billeder. Placer den som rvm skriver.

Sub saetGrafikSti()
    Options.DefaultFilePath(Path:=wdPicturesPath) = "C:\Din stil til mappen"
End Sub

Dernæst går du ind i Word.
Højreklik på menulinje
Vælger Tilpas (Customize)
vælg fanebladet commands (ved ikke hvad det hedder i dansk version)
Under Categories finder du Macros
Dine makroer vises i højreside, tag med venstre musetast og hiv makroen op i din menulinje

Højreklik, medens pilen peger på det nye menupunkt (boxen skal stadig være åben)
Du kan nu vælge at give makroen et andet navn, eller du kan vælge at give den et billede(Change button image) Vælger du Default style, vises kun ikonet med billedet.
Bliver du spurgt om du vil gemme ændringer i Normal.dot, når du lukker Word, skal du sige ja, da ændringer til menuerne og makroer gemmes i Normal.dot. Det samme gælder den sti du sætter, den gemmes også i Normal.dot.

Nu kan du ved et enkelt klik, sætte stien, så den rigtige mappe åbnes, når du bruger funktionen indsæt billede.
Avatar billede rvm Nybegynder
06. juni 2003 - 17:38 #18
-> Hov-sa: Det er jo den samme makro, hvor du bare sætter stien til noget bestemt *S* Og hvorfor skal man sætte stien, hver gang - det bliever jo alligevel den samme sti, der bliver sat hver gang (det kan lige så godt gøres i Funktioner/Instillinger/Filplacering).
Avatar billede Slettet bruger
06. juni 2003 - 21:35 #19
rvm - det er ikke for at tage æren, men jeg har forstået, at nikkelheimers problem er, at Word ikke husker stien, men at den skal sættes hver gang (af grunde jeg ikke forstår). Derfor makroen med stien, så han bare kan trykke på ikonet i stedet for at gå ind og sætte stien hver gang ;-).
Avatar billede nikkelheimer Nybegynder
10. juni 2003 - 09:56 #20
Hej igen. Så er jeg tilbage efter pinsen.
Jeg har læst lidt om makroer i word-hjælp, og har afprøvet rvm's makro. NU virker det som det skal og det er bare super, selv om jeg ikke rigtigt helt forstår det.
Jeg har lige kigget i funktioner/indstillinger/filplaceringer, og der er placeringen for clipart blevet slettet, og det var netop, hvad jeg ville have løst.

->Hov-sa: jeg har også prøvet den makro, du foreslår, og den får det hele til at starte forfra. Det svarer til at angive en sti for
clipart i funktioner/indstillinger/filplacering, og det vil sige back to scratch.

I skal alle have tak; det har været en stor hjælp.
Jeg fordeler mine points således:
75 til rvm og 25 til hov-sa. (Jeg skal lige finde ud af hvordan.)
Mange hilsner og hav en god dag
nikkelheimer (Pernille)
Avatar billede nikkelheimer Nybegynder
10. juni 2003 - 09:58 #21
det lykkes vist her
Avatar billede Slettet bruger
10. juni 2003 - 12:29 #22
Så har jeg misforstået dig. Jeg havde forstået, at du gerne vil have en bestemt sti til den mappe du har dine billeder i, men at Word ikke fasthold den sti du satte. Derfor denne makro, så du ikke behøvede at gå ind i filplacering hver gang. Beklager........
Avatar billede rvm Nybegynder
10. juni 2003 - 13:53 #23
Glad for at kunne hjælpe. Tak for point *S*
Avatar billede kedde65 Praktikant
25. april 2007 - 14:35 #24
Iøvrigt, hvad angår at nulstille filplaceringer både ved clipart, start etc. så kan dette løses ved at oprette en temporer mappe, lade word pege på denne. Luk word, slet mappen og genstart word igen - wupti, så er de alle nulstillet ;) Altså, blot hvis man ikke er kode haj ;)

/Christian
Avatar billede nikkelheimer Nybegynder
06. juli 2009 - 17:07 #25
Lyder noget nemmere.
Avatar billede Chewie Novice
06. juli 2009 - 22:16 #26
Øhh - spg´et er 6 år gamelt ?
Avatar billede nikkelheimer Nybegynder
06. oktober 2011 - 17:27 #27
hæ hæ - og nu har jeg netop haft brug for det igen.
Længe leve Office XP :-)