Avatar billede doktorweber Nybegynder
03. juni 2003 - 09:16 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Formatere en XP installation?

Hej med jer,
jeg vil gerne slette en XP installation og lægge en ny en ind. Jeg har en bootable XP cd, men når jeg prøver at boote fra cd'en får jeg beskeden: at filen windows root\system32\hal.dll mangler eller er corrupt. Jeg har kopieret filen fra en anden xp over i denne mappe, men forgæves. Hvad gør jeg forkert.

Jeg vil gerne formatere c drevet og installere XP på ny.
Avatar billede Slettet bruger
03. juni 2003 - 09:19 #1
Er du sikker på at den booter på din CD. ?
Har du været inde at ændre det i din BIOS ?
Hvis du er 100% sikker på at den booter på din CD, må der være en fejl på CD'en.
Avatar billede peet-49 Novice
03. juni 2003 - 09:21 #2
Du skal boote på cdèn, køre en normal installation, der får du muligheden for, at slette en partition (L)oprette en partition (O) når du sletter en partition, og opretter en ny, formaterer systemet HD
Avatar billede doktorweber Nybegynder
03. juni 2003 - 09:36 #3
ja, den kan helt sikkert boote fra cd'en, jeg har installeret fra cd'en tidligere. Hvordan formaterer jeg c-drevet uden at bruge xp cd'en. Så kan jeg begynde forfra.
Avatar billede Slettet bruger
03. juni 2003 - 09:41 #4
Jamen, hvis den kommer med den fejl du siger, så må der være en fejl på CD'en. Og så kan det sådan set være lige meget at formatere først.
Hvilke filsystem har du ? FAT32 eller NTFS ?
Avatar billede doktorweber Nybegynder
03. juni 2003 - 09:56 #5
hmmm.... den besked jeg får vedr. cd'en eller den allerede eksisterende installation. Jeg tror/troede at beskeden går på den eksisterende inst., men det er måske forkert??
Filssytemet er NTFS.
Avatar billede peet-49 Novice
03. juni 2003 - 09:57 #6
Har du en win98 startdiskette kan du slette partition derfra, hvis du kører NTFS skal du slette ikke dos partition.
Windowsfejl har ikke noget med installationen, at gøre, du skal tjekke om first boot står til cdrom i bios.
Avatar billede peet-49 Novice
03. juni 2003 - 09:58 #7
Det betyder ikke noget, du får den besked, du skal bare fortsætte, og slette partitionen, ellers kan du ikke formatere.
Avatar billede rlg Nybegynder
03. juni 2003 - 11:15 #8
Du booter ikke fra CD'en, hvis du får den fejlmeddelelse.

Hal.dll er noget nær den vigtigeste fil i hele systemet og da den er selve "Grundstenen" til kommunikationen mellem harware og drivere i kernel mode. Dvs. det er den der holder styr over selve hardware niveauet før driverne bliver initialiseret dvs. "bunden" af kernel mode. Man ser oftest forskelle i hal.dll hvis man har henholdsvis et 1 processor og et multiprocessor bundkort.

hal.dll er altafgørende for den kalder system filen (den uden ekstension der bare hedder "system") og den fil holder styr over den hardware der er installeret dvs. hvilke drivere der skal indlæses fejler en af de to har man intet styresystem.

Så det lyder som om du kommer til at boote ind i installationen istedet for at boote fra CD'en.
Hvis det er CD'en du booter fra - hvornår i løbet af installationen kommer fejlmeddelelsen så?

/Rasmus
Avatar billede rlg Nybegynder
03. juni 2003 - 11:16 #9
Ovenstående taget i betragtning, så kan man af gode grunde kun kopiere hal.dll fra et andet system, hvis det er magen til hardwaremæssigt.
Avatar billede doktorweber Nybegynder
03. juni 2003 - 22:40 #10
Hej Peet49,
jeg har fulgt dit råd og brugt en win98 startdiskette, sådan en har man jo altid i skuffen. Jeg skulle ikke bruge de data der lå på HD, så jeg lavede to nye partitioner med fdisk og vupti .... så kunne jeg installere.

Min xp cd fejler ikke noget og den kan sagtens boote. Den fejlbesked jeg fik, var minded på den allerede eksisterende installation .... og så er det rigtig som rasmus siger, at den er vigtig for styresystemet. Meeen nu virker det og jeg er en glad mand. Tak for hjælpen :-)