Avatar billede all_for_you Nybegynder
02. juni 2003 - 22:42 Der er 48 kommentarer

Hvordan laver man HELT 100 % Sort

Hejsa...

Jeg har lavet tryksager, dog melder trykfirmaet nogle fejl.
Trykken skal laves i 1 farve (sort), dog ved jeg ikke hvordan jeg sætter CMYK til 0 % samtidig med at den er HELT sort. Firmaet skrev:
"Skal være i "ren" sort (0% Cyan, 0% Magenta, 0% Yellow og 100% sort).

Samtidig skrev de også at teksten skulle være:
"Teksten skal være neg. (sort tekst på hvidt papir).

Tak for hjælpen.
Avatar billede all_for_you Nybegynder
02. juni 2003 - 22:43 #1
Jeg sidder for resten med Photoshop 6.0. og laver det. (jeg ved at indesign er bedre til det, men nu har jeg altså brugt Photoshop)
Avatar billede bufferzone Praktikant
02. juni 2003 - 22:46 #2
Du dobbeltklikker på farvevinduet i din værktøjspalet (ude til venster normalt) og sætter indstillingerne for CMYK
Avatar billede bufferzone Praktikant
02. juni 2003 - 22:47 #3
Laver lige et illed til dig hvor du kan se det og uploader det
Avatar billede all_for_you Nybegynder
02. juni 2003 - 22:51 #4
Det kan jeg godt finde. Men at stille den til helt kan jeg ikke. Hvis jeg stiller CMYK til 0 % alle sammen bliver den helt hvid
Avatar billede all_for_you Nybegynder
02. juni 2003 - 22:52 #5
tak... eller kan jeg ikke helt finde ud af det:0)
Avatar billede bufferzone Praktikant
02. juni 2003 - 22:53 #6
Jeg kan ikke uploade i øjeblikket da min server tilsyneladende er nede. Hvis du dropper en e-mailadresse så mailer jeg billedet til dig
Avatar billede all_for_you Nybegynder
02. juni 2003 - 22:54 #7
toke@besked.com
Avatar billede bufferzone Praktikant
02. juni 2003 - 22:56 #8
Du skal huske at stille 0% for både C, M, Y og K og så skal du lige op i Billed - tilstand og sætte billedts tilstand til CMYK eller RGB i gråtoner kan du ikke
Avatar billede bufferzone Praktikant
02. juni 2003 - 22:57 #9
Det går veldigt for mig lige i øjeblikket, jeg kan heller ikke sende da også min mailserver er nede. Jeg sender lige så snart det kommer op
Avatar billede batting Nybegynder
02. juni 2003 - 22:57 #10
I instillinger/settings ændrer du farveprofilen til Gråtoner.
Så er der ikke andet tilbage en ren sort.
herefter kan du male, farve, justere og det vil stadig være - Sort.
Avatar billede bufferzone Praktikant
02. juni 2003 - 22:59 #11
Den går ikke at ændre til gåtoner, så kan trykkeriet jo ikke trykke resten i farver. Tilstanden skal være CMYK eller RGB, helst CMYK da trykkerier separere i 4 farver
Avatar billede spe Nybegynder
02. juni 2003 - 23:02 #12
batting har næsten løsningen men du skal sætte billedet til gråtoner i Image-->Mode-->Grayscale/Billede-->Tilstand-->Gråtone.
Avatar billede all_for_you Nybegynder
02. juni 2003 - 23:04 #13
er grptoner = CMYK?
Avatar billede batting Nybegynder
02. juni 2003 - 23:05 #14
Ja forskellen er grøn.
Avatar billede all_for_you Nybegynder
02. juni 2003 - 23:05 #15
For det er til tryk (som I sikkert ved)
Avatar billede spe Nybegynder
02. juni 2003 - 23:05 #16
gråtoner er den ene CMYK farve nemmelig K (sort)
Avatar billede batting Nybegynder
02. juni 2003 - 23:06 #17
Fik trykke lidt for tidligt.
Nej gråtoner er ikke CMYK.
Avatar billede all_for_you Nybegynder
02. juni 2003 - 23:06 #18
Men man kan godt bruge Gråtoner til trykkeri?
Avatar billede spe Nybegynder
02. juni 2003 - 23:07 #19
Ja, du kan godt bruge gråtoner til trykkeriet. En farveseperation vil give en plade, den sorte.
Avatar billede all_for_you Nybegynder
02. juni 2003 - 23:10 #20
Spe:::O.K. For trykmaterialet skal kun være sort og hvid og det er det.
Et andet spørgsmål. Hvis jeg skal lave trykmateriale med farver, så skal det bare være cmyk, ik? Der laver jeg den sorte farve til: C:75, M: 68, Y: 67, K: 90. Korrekt?
Avatar billede batting Nybegynder
02. juni 2003 - 23:14 #21
Nix.
En rigtig sort erC=63%, M=52%, M=51%,K=100%

Det er væsenligt at spørge omdin trykker hvor meget farve papiret kan bære.
Hvis papiret er porrøst kan det måske kun bære 200%farve og så skal det hedde=
En rigtig sort erC=40%, M=30%, M=29%,K=100%
Avatar billede batting Nybegynder
02. juni 2003 - 23:15 #22
Sorry det andet M skulle være Y
C=Cyan
M=Magenta
Avatar billede spe Nybegynder
02. juni 2003 - 23:15 #23
Med farver skal det være CMYK. Men arbejd eventuelt i RGB og konverter til CMYK når du er helt færdigt.

Nej, sort skal som udgangspunkt defineres som kun sort. Men ikke noget du normalt skal bekymre dig om i CMYK i Photoshop.
Avatar billede batting Nybegynder
02. juni 2003 - 23:17 #24
Det går sk**** godt, jeg kan ikke ramme en skid på tastaturet
M skulle være Y
C=Cyan
M=Magenta
Y=Yellow
K=Keycolour (sort)
Avatar billede all_for_you Nybegynder
02. juni 2003 - 23:18 #25
Det er lidt underligt. Jeg kan ikke få den helt sort uden at c, m, y kører med. Er der en jeg kan sende en test-prøve til?
Avatar billede spe Nybegynder
02. juni 2003 - 23:20 #26
Sort er mange ting i et tryk. En mættet sort kan defineres som batting skriver. Men man kan også vælge sort med en varm eller kold glød.

Normalt vil man ikke gøre noget særligt ud af dette i Photoshop da billeder fra Photoshop sjældent har store ensfarvede sorte områder men mange forskellige toner indenfor et kort område.
Avatar billede batting Nybegynder
02. juni 2003 - 23:21 #27
Spe skriver at sort kun er sort.
No senior - sort er mere end bare sort.
En farve defineret som 0%,0%,0%,100% vil stå gråt i en 4 farve tryksag.
Det vil alle trykkere kunne bekræfte
Ikke for at være harsk med det er fakta.
Man arbeder ikke i RGB - til papirtryk - farve spektret er i ens og det vil være ærgeligt at tegne sidte og så derefter få ødelagt det i en formatering.
Avatar billede spe Nybegynder
02. juni 2003 - 23:21 #28
all for you>> Gør ikke noget at din farvevælger viser C M og Y i den sorte så længe du er i grayscale mode!!
Avatar billede all_for_you Nybegynder
02. juni 2003 - 23:21 #29
OK. Men jeg skal have en HELT sort. Kan det lade sig gøre med én farve?

Jeg kan se at sort godt kan lade sig gøre i CMYK 4-farvede mht. C=40%, M=30%, M=29%,K=100%
Avatar billede all_for_you Nybegynder
02. juni 2003 - 23:22 #30
OKay. Jeg forholder mig blot til hvad trykfirmaet skrev. Se op i toppen. Det er måske noget vrøvl de har sagt. Jeg ved du er expert på området :-)
Avatar billede batting Nybegynder
02. juni 2003 - 23:23 #31
Send til kompas@tdcadsl.dk og jeg vil kigge på det.
Går iseng nu godnat !
Avatar billede batting Nybegynder
02. juni 2003 - 23:25 #32
Sidste kommentar. Trykkeren kan vælge en pantone farve der rammer din rigtige sorte. Følg bare anvisninger på gråtone tryk. Og send til trykkeren. Giv ham så besked om at finde en rigtig sort i pantone skalaen
Avatar billede spe Nybegynder
02. juni 2003 - 23:26 #33
Jeg skrev ikke at sort kun er sort :-)

Nej dit trykkeri skriver ikke noget vrøvl men Photoshop er speciel på dette område. Selvom du arbejder i Gråtoner viser programmet farver i farvevælgeren. Det du får ud af det er en sort hvor den cyane, den magenta og gule er oversat til deres respektive gråtoneværdi.
Avatar billede all_for_you Nybegynder
02. juni 2003 - 23:31 #34
Så hvad sætter jeg den endelige sorte til, hvis den skal være så sort som mulig, i 4 farver hed den C=40%, M=30%, M=29%,K=100%. Hvad hed den ved gråtoner. Der kan man så vidt jeg ved ikke sætte den til dette.
Avatar billede spe Nybegynder
02. juni 2003 - 23:34 #35
Når du "kun" skal trykke i sort er det ligegyldigt hvor meget Cyan, magenta og gul du blander i den sorte. Den kan højest blive 100% sort. Så hvis du sætter din sorte til 100% K er det ok.
Avatar billede all_for_you Nybegynder
02. juni 2003 - 23:36 #36
Men den bliver bare ikke helt sort. Spe. Har du ikke en mail. Så kan jeg prøve at sende det
Avatar billede spe Nybegynder
02. juni 2003 - 23:38 #37
sup@tdcadsl.dk
Avatar billede all_for_you Nybegynder
02. juni 2003 - 23:38 #38
Og hvad betyder det når man går ind på "picker" i farveskalaen og kan vælge Pantone Coated under Costum Colors? Skal den stå til noget bestemt her?
Avatar billede all_for_you Nybegynder
02. juni 2003 - 23:39 #39
Tak
Avatar billede all_for_you Nybegynder
02. juni 2003 - 23:43 #40
Sendt
Avatar billede spe Nybegynder
02. juni 2003 - 23:45 #41
Du skal ikke vælge Pantone hvis din trykker beder om ren sort!
Avatar billede all_for_you Nybegynder
02. juni 2003 - 23:48 #42
Hvad skal jeg så vælge... Der er mange forskellige at vælge i mellem. Det er når man klikker på farve-firkanten i tool-boksen. Og derefter klikker "Custom". Det er måske en anden mulighed at vælge farve end "pickeren"
Avatar billede all_for_you Nybegynder
02. juni 2003 - 23:57 #43
Opsummeret:

De tryksager som Kun skal være sort hvid skal indstilles til:
1) Greyscale
2) C, M, Y = 0% og K= 100 % Så får man den sortest mulige farve
3) Eller er det lige meget hvad CMYK står til da det er greyscale-mode, så den kan godt hedde: C:75 M:68 Y:67 K:90

De tryksager som skal have 4 farver skal indstilles til:
1) CMYK
2) Den sorteste farve opnås ved: C=63%, M=52%, M=51%,K=100%

Er det korrekt?
Avatar billede spe Nybegynder
03. juni 2003 - 00:22 #44
Har modtaget dine test billeder. Når jeg farveseparer virker det som det skal jeg får kun en plade den sorte.

Du skriver i din mail at de vil have dokumentet som pdf. Du kan gøre tre ting !.gem dit psd som pdf 2.print dokumentet til arkiv/file så du får en .ps fil og brug Acrobat Distiller til at lave en pdf eller 3. Gem som eps og brug Acrobat Distiller til at lave en pdf.
Avatar billede all_for_you Nybegynder
03. juni 2003 - 00:26 #45
OK. Men den fil du fik af mig. Var den OK? Var den korrekt sort?

Når jeg gemmer som PDF fra PDS spørg den om jeg skal gemme som ZIP eller JPEG fil.
Jeg har ikke Destiller.

Har du fået den sidste mail jeg sendte.
Avatar billede spe Nybegynder
03. juni 2003 - 00:39 #46
Du gemmer ikke din fil som zip eller jpeg format men sætter "blot" encodingen. Zip er tabløs komprimering mens jpeg giver tab af data (ikke altid så det har et negativt resultat).

Distiller er at foretrække men hvis du vælger photoshops pdf kan du godt bruge jpeg encoding.

Din fil var ok som jeg skrev farvesepareres den korrekt.
Avatar billede all_for_you Nybegynder
05. juni 2003 - 00:09 #47
Hej Spe.

Vil du skrive om du vil justerer filerne?

En anden mulighed er at du tjekker filerne igennem. Jeg har nemlig selv gjort hvad du har sagt. Jeg tror at de er OK.

Hvis jeg sender dig filerne i Photoshop-format. Ville du så se om de er gode? Har også pdf-filer liggende. Sig bare til. Gerne hurtigst muligt.

På forhånd tak.
Avatar billede bni Nybegynder
10. juli 2003 - 10:03 #48
Hvis billedfilen kun skal være sort/hvid skal billebehandlingen være i gråtoner, også selvom du benytter cmyk-farver til f.eks tekst, streger og tonplader. Du skal kun arkivere i cmyk-format hvis billedet rent faktisk skal trykkes i fire farver. Photoshop vil ellers bruge alle 4 farver til at blande den sorte, dvs. sort ikke er 100% sort. Hvis trykkeriet kun benytter den sorte plade, vil billeder og tekst fra cmyk-fil altså ikke være 100% sort, men vil framstå i gråtoner. Alt andet er teknisk umuligt. Er du stadig i tvivl, kan du skrive til mig på milica@get2net.dk. Hilsen fra en typograf