Avatar billede ivanpaaskesen Nybegynder
02. juni 2003 - 13:33 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Computer uden jordforbindelse??

Jeg har i flere tilfælde registreret, at jeg får stød når jeg rører ved metalstellet i min computer samtidig med at jeg sætter antennekablet til mit TV-kort.

En elektriker oplyste til mig at det er strøm fra computeren og at han har oplevet det i flere tilfælde, men at problemet forsvinder, når der etableres jordforbindelse til computeren.

Da jeg har oplevet det både på forskellige adresser og med forskellige computere lader det til at 'problemet' (?) er generelt.

Da det er ret bekosteligt at etablere jordforbindelse i en privat ejendom har jeg undladt dette.

Nu lyder mit spørgsmål:

Jeg har to gange oplevet under lidt 'mystiske' omstændigheder at ødelægge mine harddiske.

Der opstår pludselig fejl på diskene, så computeren ikke kan få adgang til dem.

Endelig er jeg tit ude for, at computeren giver blå skærm eller simpelt hen fryser mit i at jeg arbejder med forskellige programmer.

Er der nogen der med sikkerhed kan sige om en sådan 'fejlstrøm' (?) idet der etableres "jordforbindelse" gennem et antennekabel kan give anledning til ovennævnte skader ???

Med venlig hilsen

Ivan Paaskesen
Avatar billede hub Nybegynder
02. juni 2003 - 13:36 #1
Antennestikket og stød er meget almindeligt, og har ikke noget specifikt at gøre med manglende jord selvom en jord kunne afhjælpe det. Specielt fællesantteneanlæg kan have en ret stor spænding.
Avatar billede hub Nybegynder
02. juni 2003 - 13:39 #2
De andre problemer du omtaler er ikke specifikke for manglende jord, men snarere uheld, dårlige diske (IBM?) og driverfejl som de fleste oplever..
Avatar billede muuu Nybegynder
02. juni 2003 - 13:46 #3
Man siger jo at man ALTID skal slukke for strømmen når man piller med ledninger.
Jeg har fået stød mange gange af mit antenne stik, men hvis din pc er slukket skule der ikke kunne ske noget med din harddisk, medmindre at du har nogle løse ledninger uden isolering i din pc eller der er nogle andre ting der røre ved din harddisk.
Avatar billede the_collector Novice
02. juni 2003 - 13:53 #4
Hvis harddiskene på en eller anden ikke normal måde kom i kontakt med kabinettet, så kunne det godt tænkes at det har ødelagt diskene. Det er meget normalt på en computer uden jord at der er en mindre fejlstrøm på selve kabinettet. Umiddelbart er det ikke farligt, men det giver et ubehag når man får et rap over fingerne. Prøv at vender strømstikket, nogle gange kan det formindske fejlstrømmen i en sådan grad at man ikke får et rap over fingerne mere.
Avatar billede disky Nybegynder
02. juni 2003 - 13:57 #5
Problemmet er de danske stik som kan vende på to måder, hvis du så i det ene udstyr har fase på chasis og i det andet udstyr har stel på chasi, har du en spændingsforskel imellem de 2 chasier, hvilket kan gøre ondt i nallerne.

Prøv at ven den ene enheds stik og se om problemmet forsvinder.
Avatar billede the_collector Novice
02. juni 2003 - 14:42 #6
Godt citeret disky ;).
Avatar billede disky Nybegynder
02. juni 2003 - 14:52 #7
Jeg citerer ikke noget, jeg lægger facts på bordet, og forklarer hvorfor det sker.
Avatar billede the_collector Novice
02. juni 2003 - 15:10 #8
Jeg havde bare foreslået ham at vende stikkene 4½ minut før dig.
Avatar billede the_collector Novice
02. juni 2003 - 15:11 #9
så jo det kan man godt sige at du gør;)
Avatar billede scb Praktikant
02. juni 2003 - 15:14 #10
>>hub Antenneanlæg har ikke stor spænding, tværtimod er de jordforbundet, og det er derfor det giver stød da der er 110 volt på kabinettet af en computer der ikke er jordforbundet.
Det har normalt ingen betydning hvilken vej netstikket vender, da netstøjfilteret som giver spændingen er symmetrisk opbygget.

Der er ingen anden løsning end at jordforbinde computeren, eller lade være med at røre antennestik og computer samtidig.
-SCB
Avatar billede disky Nybegynder
02. juni 2003 - 15:29 #11
scb:
Et netstøjsfilter gør ingen forskel hvor fasen er og hvor stel er.

thecollector:
Det er jeg da ligeglad med om du gjorde, jeg forklarede hvorfor man får stød, du snakker om fejlstrøm og andre ikke helt korrekte ting.
Avatar billede scb Praktikant
02. juni 2003 - 15:35 #12
Disky: Det er jo netop det jeg skriver, der vil altid være 110 volt på kabinettet.
-SCB
Avatar billede disky Nybegynder
02. juni 2003 - 15:40 #13
Du siger det ikke har en betydning hvad vej netstikket vender på grund af et symmetrisk netstøjsfilter, og de to ting hænger ikke sammen.

Et netstøjsfilter fjerner bare de spænding spikes der kan eksistere på nettet f.eks. pga et køleskab der tænder osv.
Avatar billede scb Praktikant
02. juni 2003 - 15:44 #14
Nej... Og ja et netstøjfilter er der for at fjerne støj osv.
MEN den normale opbygning af et netstøjfilter med 2 x LC led som er forbundet til kabinettet gør at der bliver en spændingsdeler som ligemeget hvilken vej netstikket vender giver ½ spænding på stel, dvs uden jord på kabinettet vil du ALTID have 110 volt.
I øvrigt virker et netstøjfilter ikke særlig godt hvis der ikke er en jordforbindelse til kabinettet.
-SCB
Avatar billede scb Praktikant
02. juni 2003 - 15:46 #15
For at skære det ud i pap, det er ene og alene netstøjfilteret der gør at man får stød når man rører noget jordforbundet og kabinettet samtidig.
-SCB
Avatar billede scb Praktikant
02. juni 2003 - 16:01 #16
Dokumentation:
Her er diagrammet over en typisk ATX strømforsyning:
http://www.schematicsforfree.com/misc_circuits/ATX_Power_Supply.gif
Kondensator C2 og C3 vil give ½ spænding til stel, godtnok kan der ikke trækkes mere end få uA, men nok til at man får stød.
-SCB
Avatar billede fromsej Praktikant
02. juni 2003 - 17:49 #17
Samme problem vil i opleve på en vaskemaskine, og samme løsning.
LAV EN JORDforbindelse!