Avatar billede jakobholst Nybegynder
02. juni 2003 - 11:38 Der er 1 kommentar

aix volumes med eller uden quorum

Er der nogen der kan forklare mig hvornår man skal brug quorum, og hvornår man skal lade være- Hvis du har nogle geniale henvisninger til dok er det fint!
Avatar billede kcbhl Nybegynder
10. januar 2006 - 14:10 #1
Quorum betyder "flertal" - det hentyder til et flertal af sunde VGDA'ere. Hvis en volumegruppe skal kunne aktiveres med "varyonvg" eller forblive online skal der være et flertal af sunde VGDA'ere. Normalt vil man ikke have at en volumegruppe aktiveres med mindre man er HELT sikker på at den er sund. Man sætter derfor quorum til yes.

Men de fleste har jo rootvg på to interne diske som er spejlede. På disse befinder der sig i alt 3 VGDA'ere. 2 på den ene disk og en på den anden. Man vil jo gerne have at ens AIX-box fortsætter og eller kan boote selvom den ene disk står af. Derfor slår man quorum fra på sin rootvg så den fortsætter med at være "nogenlunde OK" selvom den ene disk står af.

Du kan gå ind i "smitty vg" og se under changevg - der kan man lave om på quorum:

"A QUORUM of disks required to keep the volume group on-line ?    yes/no"

Her kan du også trykke på F1 for at få hjælp:

Determines if the volume group is automatically varied off after
losing its quorum of physical volumes. The default value is yes,
meaning the volume group is automatically varied off after losing its
quorum of physical volumes (51% of descriptor areas). Selecting no
means the volume group stays active until it looses all of its
physical volumes.

Jeg ved ikke om der er andre tilfælde hvor man skal slå quorum fra?