Avatar billede zatter Nybegynder
01. juni 2003 - 11:29 Der er 40 kommentarer og
1 løsning

Fast ip & 2 computere på nettet ?

Vi har iøjeblikket fast ip (tdcadsl) med en computer på nettet, men nu ønsker vi så at få en computer mere på nettet og samtidig beholde den faste ip!

Hvordan kan det laves og hvad skal der bruges? - Hvis det da overhovedet kan lade sig gøre... ?

Den ene computer skal desuden muligvis bruges som web & mailserver.
Avatar billede bredker Nybegynder
01. juni 2003 - 11:31 #1
så skal du have en router
Avatar billede anuseren Nybegynder
01. juni 2003 - 11:31 #2
installer kerio winroute på den maskine som skal være mail/web server, og del internettet på den måde

http://www.kerio.com/wrp_home.html
Avatar billede anuseren Nybegynder
01. juni 2003 - 11:32 #3
bredker

det er ikke et must... ;o)
Avatar billede riversen Nybegynder
01. juni 2003 - 11:33 #4
vil også foreslå en router.
Avatar billede bredker Nybegynder
01. juni 2003 - 11:34 #5
hvis han ikke har en router skal den ene maskine være tændt hele tiden
Avatar billede anuseren Nybegynder
01. juni 2003 - 11:35 #6
bredker

hvis maskinen skal være mail/web-server... Så er det en fordel hvis den er tændt hele tiden... Hehe... ;o)
Avatar billede riversen Nybegynder
01. juni 2003 - 11:36 #7
mit argument er, der trods alt er større sandsynlighed for en pc går ned end en "rigtig" router.
Avatar billede anuseren Nybegynder
01. juni 2003 - 11:36 #8
jeg sidder selv på et netværk med en mail/web/firewall-server fra Kerio... 5 maskiner på mit LAN... Kører upåklageligt...

Og porte har aldrig været nemmere at styre... ;o)
Avatar billede anuseren Nybegynder
01. juni 2003 - 11:37 #9
riversen

Syntes ellers tit man er begyndt at høre om langsomt internet... Døde linjer... Høje ping tider... Og det er sjovt nok lige som de billige routere til folket er blevet introduceret...

:o)
Avatar billede zatter Nybegynder
01. juni 2003 - 11:38 #10
1)Hvor kan jeg så finde en god, men forholdvist billig router ?

2)Med en router er der så noget med at den ene computer skal stå tændt 24/7 - eller skal routeren bare være tændt, eller hvordan ?
Avatar billede bredker Nybegynder
01. juni 2003 - 11:39 #11
det er kun routeren der skal være tændt
Avatar billede anuseren Nybegynder
01. juni 2003 - 11:40 #12
zatter

Med router er det _kun_ den der skal være tændt 24/7

Men hvis du har en mailserver, så skal den alligevel være tændt 24/7.... Ellers Går der nok en del mails tabt... ;o)
Avatar billede riversen Nybegynder
01. juni 2003 - 11:40 #13
anuseren: har jeg aldrig oplevet ej heller hørt om. Iøvrigt router en router trafikken og intet andet...hvorimod pc'en har flere opgaver, så det må påvirke hastigheden mere end en router. Men min logik kan selvfølgelig tage fejl.
Avatar billede riversen Nybegynder
01. juni 2003 - 11:42 #14
find priser på linksys router på edbpriser.dk. Det er billige og har ingen af de problemer anuseren beskriver efter hvad jeg har konstateret.
Avatar billede zatter Nybegynder
01. juni 2003 - 11:43 #15
Okay, tak for hurtige svar !

Bredker for points for hurtigste svar og fordi jeg tror at jeg vælger løsninger med en router - påtrods af at anuseren har ret i at serveren
skal stå tændt 24/7.

Endnu engang tak til jer alle !
Avatar billede bredker Nybegynder
01. juni 2003 - 11:45 #16
takker
når du skal sætte den op er der flere vejledninger ,hvis du søger efter det under netværk
Avatar billede anuseren Nybegynder
01. juni 2003 - 11:45 #17
Personligt syntes jeg det er overkill

Hvorfor gå ud og købe en router, (okay de er ik så dyre, men alligevel) når man kan bruge sin "server" til det... Den står alligevel altid tændt, og den vil ikke blive belastet så meget at det vil påvirke internet forbindelsen

Jeg selv har en 400MHz server, 96MB ram... Min ping til de hurtige sider i DK kommer aldrig over 20...

Det er nemmere at administrere Kerio mht. porte, end det er på så mange andre routere...

Men hver sin smag...
Avatar billede zatter Nybegynder
01. juni 2003 - 11:49 #18
anuseren >>>

Det var også et svært valg, men nu bliver det altså sådan.
Avatar billede riversen Nybegynder
01. juni 2003 - 11:50 #19
anuseren: man kan snakke overkill hvis man køber en router til flere 1000 kr. og prisen varierer formentlig ikke det store i forhold til den software du bruger, og jeg mener stadig der er større sandsynlighed for en pc bryder ned end en router. Og man kan næppe sige at fx linksys er svær at administrere.
Avatar billede anuseren Nybegynder
01. juni 2003 - 11:52 #20
zatter

jep jep...

Men... Hvorfor ikke prøve at installere kerio først... Køre med det et par dage, indtil du bestemmer dig for om du skal købe en router.

Det er gratis at prøve kerio, se om de opfylder dine krav... Du kan alligevel ikke få din router idag... :o)
Avatar billede anuseren Nybegynder
01. juni 2003 - 11:54 #21
riversen

Oppetid på ca 100 dage and counting... Og det er en standard gammel spand... Intet mærke-hardware... Men den triller derudaf... Win2K med SP3 kan altså nogen trix...

Så mener ikke det er noget argument, da en billigt router ikke har bedre oppetid end det... :o)
Avatar billede riversen Nybegynder
01. juni 2003 - 11:56 #22
anuseren: jeg snakker stadig sandsynlighed. Man har trods alt tendens til at rode mere med en pc end en router...især hvor pc'en fungerer som mail og webserver...så jo, der er et argument.
Avatar billede bredker Nybegynder
01. juni 2003 - 11:56 #23
nu mundhugges i jo bare
Avatar billede riversen Nybegynder
01. juni 2003 - 11:57 #24
bredker: det er en udemærket diskusion...ingen mundhuggeri.
Avatar billede anuseren Nybegynder
01. juni 2003 - 11:58 #25
Bredker

Mundhugges ikke... Vi har bare hver sit syn på tingene...

Kan godt se riversens pointe... Men det opvejer ikke fordelene ved at have sin PC som router... Syntes jeg... ;o)
Avatar billede bredker Nybegynder
01. juni 2003 - 12:00 #26
fint for mig
bare i ikke ender med at slå hverandre ihjel
Avatar billede riversen Nybegynder
01. juni 2003 - 12:00 #27
anuseren: hvilke fordele er der? udover det du siger med nemmere port administration? (og jeg spørger selvfølgelig af ren nysgerrighed). Generelle fordele
Avatar billede anuseren Nybegynder
01. juni 2003 - 12:06 #28
Riversen

Kerio:

Port-styring, klart +

Mulighed for at route andet end TCP/UDP porte, hvilket er ret brugbart hvis man er avanceret bruger.

Ved adsl, kan man tweake sin forbindelse, så man kan få edre ping tider hvis man gamer meget, eller få bedre download rate hvis man downloader meget. Min ping faldt med ca 7-10 da jeg pillede lidt... ;o)

Flere overvågningsmuligher med Kerio. Kan se hvilke sider der bliver besøgt mest. Hvem der downloader mest. Hvem der sender flest mails. Endda få det lagt i en flot HTML fil med grafer og diagrammer m.m. You name it. :oD
Avatar billede riversen Nybegynder
01. juni 2003 - 12:10 #29
meget af det kan vist også gå ind under overkill (nu du selv nævnte det tidligere :-) ), men det er da helt klart gode funktioner.
Avatar billede anuseren Nybegynder
01. juni 2003 - 12:12 #30
riversen

overkill og overkill... bop bop... :o)

Det er ekstra funktioner, som man ikke får ved at købe en router... Og det er jeg ganske tilfreds med... :o)
Avatar billede riversen Nybegynder
01. juni 2003 - 12:16 #31
så er der vist heller ikke overkill ved router.

Jeg hopper tilbage til eksamenslæsning.
Avatar billede anuseren Nybegynder
01. juni 2003 - 12:18 #32
riversen

router = udgift
kerio = ingen udgift + et væld at xtra features...

:o)
Avatar billede riversen Nybegynder
01. juni 2003 - 12:24 #33
jeg så bare 30 day trial, og tænkte så må det koste
Avatar billede anuseren Nybegynder
01. juni 2003 - 12:28 #34
"gør det også" :o)
Avatar billede k_la Nybegynder
01. juni 2003 - 12:53 #35
Anuseren - det er ikke for at blande mig i en ellers god diskussion, men hvordan har du det med sikkerhed, firewall osv ? - den er mig bekendt større i en router løsning, også selv om det er en billig D-604 til en 400-600 kr
Avatar billede anuseren Nybegynder
01. juni 2003 - 12:56 #36
k_la

sikkerheden i Kerios produkter er lige så god som den man finder i en router.
Avatar billede riversen Nybegynder
01. juni 2003 - 12:58 #37
anuseren: hvordan så ingen udgift ? ;-b
Avatar billede anuseren Nybegynder
01. juni 2003 - 13:00 #38
riversen

?
Avatar billede riversen Nybegynder
01. juni 2003 - 13:05 #39
du siger det koster penge...hvordan kan du så sige der ingen udgift er ?
Avatar billede anuseren Nybegynder
01. juni 2003 - 13:08 #40
Router = ekstra device = ekstra strøm...

Og kender mange der omgås de 30 dages trial, selvom jeg ikke syntes dette er specielt smart af disse personer, så er det pænt gratis...

stakkels programmører...
Avatar billede k_la Nybegynder
01. juni 2003 - 13:55 #41
anuseren - jeg er totalt uenig med dig - firewall funktionerne i routere idag er generelt bedre end i softwareprodukterne og en PC/server der er dirkete på nettet lever med alle de "fejl" som operativsystemet har (og MS finder stadige huller) om det ene operativ system er bedre end det andet kan jo diskuteres, men jeg vil vove den påstand at der findes ikke software uden fejl, kun software hvor fejlene endnu ikke er fundet